VARK tieto 15.6.2023: |
Nimi: |
Karhusaari eteläpuoli |
Tyyppi: |
alusten hylyt hylyt (puu);
|
Ajoitus: |
historiallinen 1900-luku;
|
|
Limisaumaisen puualuksen hylky (5,5 x 21 m), joka on todennäköisesti Saimaalla yleisesti tavarankuljetuksessa käytetty proomu tai lotja. Aluksen rakentamisessa käytetyt puut on kaadettu 1900-luvun alussa. |
|
Kohteen tiedot muinaisjäännösrekisterissä |
|
VARK-VALINNAN PERUSTELUT |
Kohde edustaa Saimaalla tavarankuljetuksessa yleisesti käytettyä kotimaiseen laivanrakennusperinteeseen kuuluvaa alustyyppiä. |
|
Kulttuurihistoriallinen merkittävyys: melko merkittävä |
Arvio perustuu siihen, miten hyvin kohde ilmentää aikakautensa ilmiöitä, vaiheita ja tapahtumia. Arvioinnin pohjana on ollut kohteesta tai sen edustamasta ilmiöstä saatu tutkimustieto.
|
|
Tutkimuksellinen arvo: potentiaalia paljon |
Kohteen tutkimuksellinen arvo perustuu sen tutkimuspotentiaaliin sekä jo saadun että edelleen saatavissa olevan tiedon perusteella.
|
|
Yleisyys tai harvinaisuus: jokseenkin yleinen tai harvinainen |
Arvio kohdetyypin alueellisesta yleisyydestä tai harvinaisuudesta perustuu olemassa olevaan arkisto- ja kirjallisuusaineistoon.
|
|
Arkeologinen monimuotoisuus: monimuotoinen |
Arvio perustuu kohteesta havaittavien ilmiöiden runsauteen tai pitkään historialliseen jatkuvuuteen. |
|
Ympäristö ja maisema: ympäristössä tai maisemassa on vieraita elementtejä tai vaurioita |
Arvio perustuu kohteen ja sen sijaintiympäristön vuorovaikutukseen eli siihen, miten hyvin kohteen ympäristö tukee arkeologisen kohteen ymmärrettävyyttä. Merkittävyys saattaa lisääntyä, jos kohde sijaitsee valtakunnallisesti merkittävässä rakennetusta ympäristössä (RKY) tai valtakunnallisella maisema-alueella tai perinnebiotooppialueella.
|
|
Säilyneisyys: melko hyvin säilynyt |
Arvio perustuu kohteen havaittavissa olevien ominaispiirteiden säilyneisyyteen. Myös tutkittu kohde on voitu arvioida hyvin säilyneeksi, jos se on laadukkaasti ennallistettu.
|
|
|
|
|
|
|
|
|