Puolustusaseman IX:3 itäosan ja puolustusaseman IX:4 peitetyt linnoiterakenteet kaivettiin esille jadokumentoitiin. Puolustusaseman IX:3 itäosassa kaivettiin esille ehjä suojahuone, jossa oli kaksi huonetta. Puolustusasemassa IX:4 kaivettiin esille sen itäosassa sijaitseva tuliasema, joka osoittautui kone kivääriasemaksi, jonka katto on räjäytetty. Dokumentoinnin jälkeen molemmat linnoiterakenteet peitettiin uudestaan. Vaikuttaa siltä, että tutkitut linnoitteet on rakennettu vuoden 1916 aikana mutta niiden rakentamisessa on käytetty vanhempia rakennussuunnitelmia.
Osa puolustusasemien IX:2–4 linnoituslaitteista on tuhoutunut tieverkon laajenemisen ja lentokentän maanrakennustöiden yhteydessä. Maisemaan on kuitenkin jäänyt suojahuoneita, tuliasemia ja yhdyshautojen jäänteitä, jotka kertovat alueen linnoittamisesta ennen Malmin lentokentän rakentamista. Puolustusaseman IX:2 konekivääriaseman IX:3 itäosan suojahuoneen katot on rakennettu myöhemmin uudelleen.
Puolustusaseman IX:2 taisteluhaudan ja ampumakorokkeen päälle rakennetun ampumatarvikekomeron toteutus on ainoa laatuaan koko pääkaupunkiseudun linnoitusvyöhykkeellä samoin kuin sen yhteydessä olevan, kellariksi muutetun konekivääriaseman komeron ja jäähdytysvesisäiliön rakenteet. Puolustusaseman IX:3 länsiosan kaksi suojahuonetta ovat hyväkuntoisia esimerkkejä tyypillisistä pääkaupunkiseudun linnoituslaitteista, koska niiden alkuperäiset katot ovat jääneet ehjiksi.
Vanhan Porvoontien tieraunion lounaispään poikki tehtiin koneella kaksi koeojaa. Niissä molemmissa oli paksu täyttö- tai tasoitushiekan ja -soran kerros, joka mahdollisesti liittyy tien käyttöön ajotienä 1900-luvulla. Varsinaisia vanhan tien kerroksia ei havaittu. Koeojassa 1 oli kuitenkin havaittavissa kaksi samansuuntaista ojaa, joiden välissä on mahdollisesti kulkenut vanha tie. |