VT 1 LAHNAJÄRVI–OITTILA (SAMMATTI, NUMMI-PUSULA JA LOHJA)
VT 1 moottoritielinjauksen inventointi
Museoviraston arkeologian osasto
Inventoija: FL Petro Pesonen
Inventoinnin tarkoituksena oli selvittää, jääkö valtatien 1 (E 18) moottoritielinjauksen suunnitelma-alueelle muinaisjäännöksiä välillä Lahnajärvi–Oittila, Sammatin ja Nummi-Pusulan kunnissa sekä Lohjan kaupungissa. Tavoitteena oli myös selvittää tutkimustarve rakennustöiden mahdollisesti uhkaamilla muinaisjäännöksillä.
Inventoinnissa tielinjaus ja välittömästi tielinjauksen vieressä olevat alueet tarkastettiin. Ennestään tällä alueella tunnettiin Sammatin Haarjärven mahdollisesti esihistoriallinen linnavuori, Lohjan Pitkämäen pronssikautinen röykkiöalue ja Nummi-Pusulan Raatin historiallisen ajan kylätontti. Uusina kohteina tarkastettiin Näpönsuon kivikautinen asuinpaikka, Sipilän kivikautinen löytöpaikka ja Tervakorven tervahauta Nummi-Pusulassa sekä Sammatin Sampaankorven pronssikautinen röykkiöalue. Mukana on myös kertomus Sipilän talon pelloilta löytyneistä ilmeisesti historiallisen ajan kivi- ja rautaesineistä.
Aivan suoraan tiesuunnitelman alle ei jää yksikään inventoinnissa tarkastetuista kohteista, mutta kahdella kohteella todettu muinaisjäännös on niin lähellä tielinjausta, että niillä täytyy suorittaa ainakin koekaivauksia. Kohteet ovat Nummi-Pusulan Näpönsuon kivikautinen asuinpaikka ja Sipilän kivikautinen löytöpaikka.
Löydöt: KM 33421–33422
Kenttätyöaika: 26.9.–28.10.2002
Tutkimuskustannukset: Tielaitos, Uudenmaan tiepiiri 4 202 €
Tutkimusraportti: Petro Pesonen 30.11.2002 Museoviraston arkeologian osaston arkistossa.
VT 1 OITTILA–LEMPOLA (LOHJA)
VT 1 moottoritielinjauksen inventointi
Tutkimuksen suorittaja: Museoviraston arkeologian osasto
Inventoija: FL Petro Pesonen
Inventoinnin tarkoituksena oli selvittää, jääkö valtatien 1 (E 18) moottoritielinjauksen suunnitelma-alueelle muinaisjäännöksiä välillä Oittila–Lempola, Lohjan kaupungissa. Tavoitteena oli myös selvittää tutkimustarve rakennustöiden mahdollisesti uhkaamilla muinaisjäännöksillä.
Inventoinnissa tielinjaus ja välittömästi tielinjauksen vieressä olevat alueet tarkastettiin. Ennestään tällä alueella tunnettiin kolme kivikautista asuinpaikkaa, kolme kivikautista löytöpaikkaa, rautakautinen röykkiöalue ja kolme historiallisen ajan kylätonttia. Ennestään rekisteröimättöminä kohteina tarkastettiin Roution ja Hiittisten kartano SW:n mahdollisesti rautakautiset hautaröykkiöt ja Lempolan mahdollisesti esihistorialliset kuoppajäänteet sekä joitakin historiallisen ajan kohteita.
Tiesuunnitelman johdosta arkeologisia kaivaustutkimuksia tulee suorittaa seitsemällä kohteella: Talpelan ja Karnaisten historiallisen ajan kylätonteilla, Karhumäki/Ribackenin rautakautisen röykkiöalueen läheisyydessä, Lempolan kuoppajäänteillä, Hevoshaanpellon kivikautisella löytöpaikalla sekä Isotalon ja Harvakkalanlahden kivikautisilla asuinpaikoilla.
Löydöt: KM 33423
Kenttätyöaika: 26.9.–28.10.2002
Tutkimuskustannukset: Tielaitos, Uudenmaan tiepiiri 7 568 €
Tutkimusraportti: Petro Pesonen 16.12.2002 Museoviraston arkeologian osaston arkistossa. |