Lohjalla ja Nummi-Pusulassa tehtiin arkeologisia koekaivauksia kesä-elokuussa 2003 VT 1 moottoritielinjauksella ja sen läheisyydessä yhdeksällä kohteella. Setolan tilan itäpuolella olevaa historiallisen ajan muinaisjäännöstä tutkittiin seitsemän päivän ajan 7.-15.7.2003. Tavoitteena oli selvittää muinaisjäännöksen ajoitusta, funktiota ja ennen kaikkea sitä, tuleeko VT 1 moottoritielinjaus rakennelmineen ulottumaan muinaisjäännösalueelle. Tutkimuskustannuksista vastasi Tielaitoksen Uudenmaan tiepiiri.
Setola on osa Karnaisten vanhaa kylää, josta ensimmäiset historialliset lähteet ovat jo 1400-luvulta. Tila on toinen kylän suurista taloista ja se on ollut mm. marski Klaus Flemingin hallussa. Tutkittu muinaisjäännös sijaitsee tilan itäpuolella olevassa metsikössä, jonka editse moottoritie tulee kulkemaan. Metsässä on joukko kuoppia ja tiili- sekä kiviröykkiöitä. Kaivauksilla tutkittiin kahta tulevaa moottoritietä lähellä olevaa kuoppaa koeojin ja tehtiin kolmas kaivausalue toisen kuopan viereen tasamaalle. Lisäksi kaivettiin koekuoppia. Yhteensä Setolassa kaivettiin 34 m2.
Paikalla tutkitut rakenteet kertonevat tiilen- ja kalkinpoltosta. Kuonaantunut savi ja tiilimurska ovat merkkejä alkeellisesta tiilenpoltosta, jossa hukkaprosentti oli vielä aika suuri. Kuonaantuneet palat ovat olleet lähimpänä tulta. On mahdollista, että tiiliä ja kalkkia poltettiin samoissa uuneissa. Tasamaan kaivausalueella tiilimurskan alla ollut puukehikko ajoitettiin radiohiilimenetelmällä. Tulos, 870 +/- 45 BP (Hela-794), viittaa esihistoriallisen ajan lopun toimintaan paikalla, mutta saattaa johtua siitäkin että rakenteessa on käytetty vanhaa puuta. Setolan rakennelmat ajoittunevat vanhan puun mahdollisuuden huomioon ottaen 1300-1400 -luvulle. Mahdollisesti tiilenpolttopaikalla on jotain tekemistä myös Setolan raunioituneen vanha päärakennuksen kanssa, jossa on käytetty samanlaisia tiiliä kuin mitä kaivauksilla löydettiin.
Muinaisjäännösalue ei näytä ulottuvan pellolle saakka, johon tiesuunnitelman mukaan on tulossa peräti seitsemän metriä korkea meluvalli ja sen ja pellon reunan väliin vielä kapea läjitysalue. Pellon reunasta on matkaa lähimpään maan pinnalle näkyvään rakennelmaan vajaa 15 metriä. Tiesuunnitelma ei kuitenkaan aiheuta kohteella jatkotutkimustarvetta.
|