LIETO MIKOLA
Rautakautisen asuinpaikan kaivaus
Pk 1043 12 Littoinen
p = 6717 320–390, i = 3247 550–680, z = 25
Museoviraston arkeologian osasto
Kaivauksenjohtaja: FM Johanna Seppä
Mikola on Aurajoen ja Hämeentien väliin jäävä kallioinen peltosaareke, jonka juuresta, pellosta, on löydetty kivikautisia asuinpaikkalöytöjä. Mäen laelta on koekuopasta löytynyt rautakautista keramiikkaa. Valtatien 10 parantaminen Kauselan ja Liedon keskustan välillä leikkaa mäen reunaa.
Tielinjan alueella tehtiin viikon mittainen koekaivaus, jolla selvitettiin, onko kyseisellä kohdalla säilynyt kiinteitä rakenteita. Peltoon tehdyistä koekuopista ei löytynyt mitään selkeästi esihistoriallista, mutta mäen korkeimmalta kohdalta, tien reunalta, löytyi runsaasti palanutta savea ja rautakautisen tyyppistä keramiikkaa. Kaivauksia jatkettiin toisella viikolla ja lisää löytöjä saatiin myös noin 140 metrin päästä Liedon suuntaan olevalta toiselta kalliokumpareelta. Tämän kumpareen juurella näytti olevan jokin palaneesta savesta, mahdollisesti tiilestä, tehty hajotettu rakenne, joka sisälsi erittäin runsaasti keramiikkaa.
Kaivauksien perusteella voidaan todeta, että Mikola on rautakautinen tai varhaisen historiallisen ajan asuinpaikka. Kalmistolöytöjä ei tullut ainakaan tältä mäen eteläreunalta. Asuinpaikasta todistavat selkeät savitiivisteen kappaleet ja epämääräisemmät rakennejäljet, mahdolliset paalunsijat. Rakennukset ovat sijainneet nykyisin viljelemättömällä mäenkumpareella, joka on osittain paljasta kalliota. Jos asuinpaikka on jatkunut mäenkumpareen ympäristön pelloille, rakenteet ovat siellä tuhoutuneet. Myös mäen laella maan pintaosat ovat sekoittuneet. Mikola 2:n rakenteen alkuperäinen sijainti ja funktio on selvittämättä, sen ympäristö on rakentamisen vuoksi todennäköisesti tuhoutunut.
Kevyen liikenteen väylän rakentaminen tuhoaa pienen osan Mikolan asuinpaikan eteläreunaa, joka on kärsinyt jo aikaisemmin Hämeentien rakennustöissä, mutta suurin osa mäestä säilyy koskemattomana.
Löydöt: KM 34993:1–443
Ajoitus: rautakausi
Tutkitun alueen laajuus: tielinjaa 180 metrin matkalla, kaivettua 27 m²
Kenttätyöaika: 2.–16.6.2004
Tutkimuskustannukset: Tieliikelaitos 18 660 euroa
Tutkimusraportti: Johanna Seppä 25.2.2005 Museoviraston arkeologian osaston arkistossa. |