Virolahti | |
kiinteä muinaisjäännös | |
Korpisaaren louhokset |
1000010784 |
Tyyppi: | raaka-aineen hankintapaikat louhokset |
Ajoitus: | historiallinen, 1800-luku |
Ajoitus: | historiallinen, 1700-luku |
Ajoitus: | historiallinen, 1900-luku |
takaisin |
Koordinaatit |
ETRS-TM35FIN P: 6715322 I: 541346 YKJ P: 6718141 I: 3541533 ETRS89/WGS84 Lat: 60.57171772° Lon: 27.75432829° ETRS89/WGS84 Lat: 60° 34.3031' Lon: 27° 45.2597' ETRS89/WGS84 Lat: 60° 34' 18.1838" Lon: 27° 45' 15.5819" |
Kuvaus |
Virolahden kirkonkylän edustalla oleva Korpisaari on kauttaaltaan louhosalueiden rikkoma. Saaren lukuisista louhospaikoista vanhimmat ovat todennäköisesti 1700-luvun alkupuolelta (Raunio 1965). Vuonna 1855 Englannin laivasto upotti 30 parkkaa Korpisaaren pohjoispuolella. 1900-luvun alussa Martti Kyckling louhi saaren pohjoispäätä. Osa kivestä hakattiin ”puhtaaksi”, osa kuljetettiin kiilakiveksi Kronstadtin telakalle. Myös Santeri Louhisto on lyhyen aikaa ottanut sepeliä saaresta.
Louhosalueita on kaikkialla saaren rannoilla. Pohjoispäätä lukuun ottamatta kiveä on louhittu lähes yksinomaan vakokiilamenetelmällä. Erityisesti saaren lounaispään louhokset ovat näyttäviä, lohkottujen kallioseinämien ollessa yli 10 metriä korkeita. Saarella on myös ollut useita rakennuksia, joiden pohjia on edelleen näkyvissä. Perimätiedon mukaan saarella on venäläisten vankikasarmien lisäksi ollut myös kirkko. Merkkejä vankikasarmeista tai kirkosta ei kuitenkaan ole löydetty. Myöhemmin Korpisaarella oli Hämeenkylän louhoksilla työskentelevien asuntoja. Saaren länsi- ja lounaisrannoilla sijaitsee veden alla louhoksiin liittyvien lastauslaitureiden jäänteitä. Niitä on todennäköisesti myös muilla rannoilla ruovikoiden peitossa. |
Luonti: 3.3.2008 Viimeisin muutos: 18.1.2019 |
Alakohteet |
Laiturin kiviperustus 1 |
Tyyppi: kulkuväylät, laiturit |
Ajoitus: historiallinen, 1800-luku |
Koordinaatit ETRS-TM35FIN P: 6714856 I: 541399 |
Kuvaus: Louhostoimintaan liittyvän laiturin kivinen perustus sijaitsee Korpisaaren lounaisosassa, saaren yhtenäisimmän ja korkeimman louhosalueen edustalla. Rannassa sijaitseva kymmeniä metrejä pitkä laiturin luiska on edelleen selkeästi näkyvissä. Kiviperustus sijaitsee noin kahden metrin syvyydessä veden alla ja on kooltaan noin 15m x 12m. Kivien lastaamista varten tuli louhosten lähelle rantaan rakentaa vankat laiturit. Matalan veden takia laitureista jouduttiin usein rakentamaan hyvin pitkiä, erityisesti kun saarista siirryttiin louhimaan mantereen puolelle. Tällaisia tehtiin ympäri Rautalanselän rantoja Virolahdella ja osa niistä on edelleen nähtävissä karttapalveluissa, esimerkiksi Google Earth ilmakuvissa. Laiturit oli rakennettu puusta ja tuettu kivilouheella. Ne olivat kaksiosaisia. Rantalaiturin päässä välimatkan takana sijaitsi pienempi tukilaituri, joiden väliin on kiinnitetty kuljetusalus. Kohde on tämä tukilaituri. Tätä ulompaa rakennetta käytettiin alustana käymäkeloille, joilla raskaat kivet vedettiin alukseen, mutta yhtä hyvin suorakulmaiset kivilatomukset toimivat tukipisteinä, joihin kiviproomut kiinnittyivät ulkolaidaltaan lastauksen ajaksi. Näin kivipaasien suuri paino, joka hetkellisesti lastauksen aikana makasi kokonaisuudes-saan proomun lastauksen puoleisella kyljellä, ei kaatanut koko alusta, vaan latomus saattoi toimia myös vastapainona. Tiedot laiturin sijainnista perustuvat viistokaiutukseen (Riikka Tevali ja ARK-Sukellus 2018). |
Luonti: 18.1.2019 Viimeisin muutos: 18.1.2019 |
Laiturin kiviperustus 2 |
Tyyppi: kulkuväylät, laiturit |
Ajoitus: historiallinen, 1800-luku |
Koordinaatit ETRS-TM35FIN P: 6714923 I: 541346 |
Kuvaus: Louhostoimintaan liittyvän laiturin kivinen perustus sijaitsee Korpisaaren länsirannalla, saaren yhtenäisimmän louhosalueen edustalla. Rannassa sijaitseva laiturin luiska on edelleen selkeästi näkyvissä. Kiviperustus sijaitsee noin kahden metrin syvyydessä veden alla ja on kooltaan noin 12m x 9m. Kivien lastaamista varten tuli louhosten lähelle rantaan rakentaa vankat laiturit. Matalan veden takia laitureista jouduttiin usein rakentamaan hyvin pitkiä, erityisesti kun saarista siirryttiin louhimaan mantereen puolelle. Tällaisia tehtiin ympäri Rautalanselän rantoja Virolahdella ja osa niistä on edelleen nähtävissä karttapalveluissa, esimerkiksi Google Earth ilmakuvissa. Laiturit oli rakennettu puusta ja tuettu kivilouheella. Ne olivat kaksiosaisia. Rantalaiturin päässä välimatkan takana sijaitsi pienempi tukilaituri, joiden väliin on kiinnitetty kuljetusalus. Kohde on tämä tukilaituri. Tätä ulompaa rakennetta käytettiin alustana käymäkeloille, joilla raskaat kivet vedettiin alukseen, mutta yhtä hyvin suorakulmaiset kivilatomukset toimivat tukipisteinä, joihin kiviproomut kiinnittyivät ulkolaidaltaan lastauksen ajaksi. Näin kivipaasien suuri paino, joka hetkellisesti lastauksen aikana makasi kokonaisuudes-saan proomun lastauksen puoleisella kyljellä, ei kaatanut koko alusta, vaan latomus saattoi toimia myös vastapainona. Tiedot laiturin sijainnista perustuvat viistokaiutukseen (Riikka Tevali ja ARK-Sukellus 2018). |
Luonti: 18.1.2019 |
Laiturin kiviperustus 3 |
Tyyppi: kulkuväylät, laiturit |
Ajoitus: historiallinen, 1800-luku |
Koordinaatit ETRS-TM35FIN P: 6715049 I: 541233 |
Kuvaus: Louhostoimintaan liittyvän laiturin kivinen perustus sijaitsee Korpisaaren länsirannalla, saaren yhtenäisimmän louhosalueen edustalla. Rannassa sijaitseva laiturin luiska on edelleen näkyvissä. Kiviperustus sijaitsee noin kahden metrin syvyydessä ja on kooltaan noin 14m x 9m. Kivien lastaamista varten tuli louhosten lähelle rantaan rakentaa vankat laiturit. Matalan veden takia laitureista jouduttiin usein rakentamaan hyvin pitkiä, erityisesti kun saarista siirryttiin louhimaan mantereen puolelle. Tällaisia tehtiin ympäri Rautalanselän rantoja Virolahdella ja osa niistä on edelleen nähtävissä karttapalveluissa, esimerkiksi Google Earth ilmakuvissa. Laiturit oli rakennettu puusta ja tuettu kivilouheella. Ne olivat kaksiosaisia. Rantalaiturin päässä välimatkan takana sijaitsi pienempi tukilaituri, joiden väliin on kiinnitetty kuljetusalus. Kohde on tämä tukilaituri. Tätä ulompaa rakennetta käytettiin alustana käymäkeloille, joilla raskaat kivet vedettiin alukseen, mutta yhtä hyvin suorakulmaiset kivilatomukset toimivat tukipisteinä, joihin kiviproomut kiinnittyivät ulkolaidaltaan lastauksen ajaksi. Näin kivipaasien suuri paino, joka hetkellisesti lastauksen aikana makasi kokonaisuudessaan proomun lastauksen puoleisella kyljellä, ei kaatanut koko alusta, vaan latomus saattoi toimia myös vastapainona. Tiedot laiturin sijainnista perustuvat viistokaiutukseen (Riikka Tevali ja ARK-Sukellus 2018). |
Luonti: 18.1.2019 |
Laiturin kiviperustus 4 |
Tyyppi: kulkuväylät, laiturit |
Ajoitus: historiallinen, 1800-luku |
Koordinaatit ETRS-TM35FIN P: 6715088 I: 541207 |
Kuvaus: Louhostoimintaan liittyvän laiturin kivinen perustus sijaitsee Korpisaaren länsirannalla, saaren yhtenäisimmän louhosalueen edustalla. Rannassa sijaitseva laiturin luiska on edelleen selkeästi näkyvissä. Kiviperustus sijaitsee noin puolentoista metrin syvyydessä veden alla ja on kooltaan noin 12m x 9m. Kivien lastaamista varten tuli louhosten lähelle rantaan rakentaa vankat laiturit. Matalan veden takia laitureista jouduttiin usein rakentamaan hyvin pitkiä, erityisesti kun saarista siirryttiin louhimaan mantereen puolelle. Tällaisia tehtiin ympäri Rautalanselän rantoja Virolahdella ja osa niistä on edelleen nähtävissä karttapalveluissa, esimerkiksi Google Earth ilmakuvissa. Laiturit oli rakennettu puusta ja tuettu kivilouheella. Ne olivat kaksiosaisia. Rantalaiturin päässä välimatkan takana sijaitsi pienempi tukilaituri, joiden väliin on kiinnitetty kuljetusalus. Kohde on tämä tukilaituri. Tätä ulompaa rakennetta käytettiin alustana käymäkeloille, joilla raskaat kivet vedettiin alukseen, mutta yhtä hyvin suorakulmaiset kivilatomukset toimivat tukipisteinä, joihin kiviproomut kiinnittyivät ulkolaidaltaan lastauksen ajaksi. Näin kivipaasien suuri paino, joka hetkellisesti lastauksen aikana makasi kokonaisuudessaan proomun lastauksen puoleisella kyljellä, ei kaatanut koko alusta, vaan latomus saattoi toimia myös vastapainona. Tiedot laiturin sijainnista perustuvat viistokaiutukseen (Riikka Tevali ja ARK-Sukellus 2018). |
Luonti: 18.1.2019 |
Laiturin kiviperustus 5 |
Tyyppi: kulkuväylät, laiturit |
Ajoitus: historiallinen, 1800-luku |
Koordinaatit ETRS-TM35FIN P: 6715496 I: 540930 |
Kuvaus: Louhostoimintaan liittyvän laiturin kivinen perustus sijaitsee Korpisaaren luoteisella rannalla, saaren yhtenäisimmän louhosalueen edustalla. Kiviperustus sijaitsee noin puolentoista metrin syvyydessä veden alla ja on kooltaan noin 14m x 8m. Laiturin luiska on edelleen selkeästi näkyvissä Korpisaaren rannassa. Aikaisempien inventointien perusteella on oletettu tällä alueella sijaitsevan Korpisaaren vanhimmat louhokset. Kivien lastaamista varten tuli louhosten lähelle rantaan rakentaa vankat laiturit. Matalan veden takia laitureista jouduttiin usein rakentamaan hyvin pitkiä, erityisesti kun saarista siirryttiin louhimaan mantereen puolelle. Tällaisia tehtiin ympäri Rautalanselän rantoja Virolahdella ja osa niistä on edelleen nähtävissä karttapalveluissa, esimerkiksi Google Earth ilmakuvissa. Laiturit oli rakennettu puusta ja tuettu kivilouheella. Ne olivat kaksiosaisia. Rantalaiturin päässä välimatkan takana sijaitsi pienempi tukilaituri, joiden väliin on kiinnitetty kuljetusalus. Kohde on tämä tukilaituri. Tätä ulompaa rakennetta käytettiin alustana käymäkeloille, joilla raskaat kivet vedettiin alukseen, mutta yhtä hyvin suorakulmaiset kivilatomukset toimivat tukipisteinä, joihin kiviproomut kiinnittyivät ulkolaidaltaan lastauksen ajaksi. Näin kivipaasien suuri paino, joka hetkellisesti lastauksen aikana makasi kokonaisuudessaan proomun lastauksen puoleisella kyljellä, ei kaatanut koko alusta, vaan latomus saattoi toimia myös vastapainona. Tiedot laiturin sijainnista perustuvat viistokaiutukseen (Riikka Tevali ja ARK-Sukellus 2018). |
Luonti: 18.1.2019 Viimeisin muutos: 18.1.2019 |
Laiturin kiviperustus 6 |
Tyyppi: kulkuväylät, laiturit |
Ajoitus: historiallinen, 1800-luku |
Koordinaatit ETRS-TM35FIN P: 6714993 I: 541271 |
Kuvaus: Louhostoimintaan liittyvän laiturin kivinen perustus sijaitsee Korpisaaren länsirannalla, saaren yhtenäisimmän ja korkeimman louhosalueen edustalla. Rannassa ei ole enää jälkiä laituriin viittaavasta rakenteesta, joka saattaa viitata kohteen korkeampaan ikään. Kiviperustus sijaitsee noin kahden metrin syvyydessä ja on kooltaan noin 8m x 4m. Kivien lastaamista varten tuli louhosten lähelle rantaan rakentaa vankat laiturit. Matalan veden takia laitureista jouduttiin usein rakentamaan hyvin pitkiä, erityisesti kun saarista siirryttiin louhimaan mantereen puolelle. Tällaisia tehtiin ympäri Rautalanselän rantoja Virolahdella ja osa niistä on edelleen nähtävissä karttapalveluissa, esimerkiksi Google Earth ilmakuvissa. Laiturit oli rakennettu puusta ja tuettu kivilouheella. Ne olivat kaksiosaisia. Rantalaiturin päässä välimatkan takana sijaitsi pienempi tukilaituri, joiden väliin on kiinnitetty kuljetusalus. Kohde on tämä tukilaituri. Tätä ulompaa rakennetta käytettiin alustana käymäkeloille, joilla raskaat kivet vedettiin alukseen, mutta yhtä hyvin suorakulmaiset kivilatomukset toimivat tukipisteinä, joihin kiviproomut kiinnittyivät ulkolaidaltaan lastauksen ajaksi. Näin kivipaasien suuri paino, joka hetkellisesti lastauksen aikana makasi kokonaisuudessaan proomun lastauksen puoleisella kyljellä, ei kaatanut koko alusta, vaan latomus saattoi toimia myös vastapainona. Tiedot laiturin sijainnista perustuvat viistokaiutukseen (Riikka Tevali ja ARK-Sukellus 2018). |
Luonti: 18.1.2019 |
Laiturin kiviperustus 7 |
Tyyppi: kulkuväylät, laiturit |
Ajoitus: historiallinen, 1800-luku |
Koordinaatit ETRS-TM35FIN P: 6714951 I: 541775 |
Kuvaus: Louhostoimintaan liittyvän laiturin kivinen perustus sijaitsee Korpisaaren kaakkoisrannalla. Rannassa ei ole enää jälkiä laituriin viittaavasta rakenteesta, joka saattaa viitata kohteen korkeampaan ikään tai ne ovat kadonneet kohteen kohdalla sijaitsevan mökin rakentamisen myötä. Kiviperustus sijaitsee noin kolmen metrin syvyydessä ja on kooltaan noin 6m x 4,5m. Kivien lastaamista varten tuli louhosten lähelle rantaan rakentaa vankat laiturit. Matalan veden takia laitureista jouduttiin usein rakentamaan hyvin pitkiä, erityisesti kun saarista siirryttiin louhimaan mantereen puolelle. Tällaisia tehtiin ympäri Rautalanselän rantoja Virolahdella ja osa niistä on edelleen nähtävissä karttapalveluissa, esimerkiksi Google Earth ilmakuvissa. Laiturit oli rakennettu puusta ja tuettu kivilouheella. Ne olivat kaksiosaisia. Rantalaiturin päässä välimatkan takana sijaitsi pienempi tukilaituri, joiden väliin on kiinnitetty kuljetusalus. Kohde on tämä tukilaituri. Tätä ulompaa rakennetta käytettiin alustana käymäkeloille, joilla raskaat kivet vedettiin alukseen, mutta yhtä hyvin suorakulmaiset kivilatomukset toimivat tukipisteinä, joihin kiviproomut kiinnittyivät ulkolaidaltaan lastauksen ajaksi. Näin kivipaasien suuri paino, joka hetkellisesti lastauksen aikana makasi kokonaisuudessaan proomun lastauksen puoleisella kyljellä, ei kaatanut koko alusta, vaan latomus saattoi toimia myös vastapainona. Tiedot laiturin sijainnista perustuvat viistokaiutukseen (Riikka Tevali ja ARK-Sukellus 2018) |
Luonti: 18.1.2019 Viimeisin muutos: 18.1.2019 |
Puuperustukset 1 |
Tyyppi: kulkuväylät, laiturit |
Ajoitus: historiallinen, 1800-luku |
Koordinaatit ETRS-TM35FIN P: 6714961 I: 541306 |
Kuvaus: Louhostoimintaan liittyvän laiturin perustuksen puisia osia Korpisaaren länsirannalla, saaren yhtenäisimmän louhosalueen edustalla. Perustukset saattavat liittyä läheiseen Laiturin kiviperustus 6:teen tai olla täysin puusta rakennetun laiturin jäänteitä. Puuperustus sijaitsee noin kahden metrin syvyydessä ja on kooltaan noin 8m x 4m. Kivien lastaamista varten tuli louhosten lähelle rantaan rakentaa vankat laiturit. Matalan veden takia laitureista jouduttiin usein rakentamaan hyvin pitkiä, erityisesti kun saarista siirryttiin louhimaan mantereen puolelle. Tällaisia tehtiin ympäri Rautalanselän rantoja Virolahdella ja osa niistä on edelleen nähtävissä karttapalveluissa, esimerkiksi Google Earth ilmakuvissa. Laiturit oli rakennettu puusta ja tuettu kivilouheella. Ne olivat kaksiosaisia. Rantalaiturin päässä välimatkan takana sijaitsi pienempi tukilaituri, joiden väliin on kiinnitetty kuljetusalus. Tätä ulompaa rakennetta käytettiin alustana käymäkeloille, joilla raskaat kivet vedettiin alukseen, mutta yhtä hyvin suorakulmaiset kivilatomukset toimivat tukipisteinä, joihin kiviproomut kiinnittyivät ulkolaidaltaan lastauksen ajaksi. Näin kivipaasien suuri paino, joka hetkellisesti lastauksen aikana makasi kokonaisuudessaan proomun lastauksen puoleisella kyljellä, ei kaatanut koko alusta, vaan latomus saattoi toimia myös vastapainona. Tiedot laiturin sijainnista perustuvat viistokaiutukseen (Riikka Tevali ja ARK-Sukellus 2018). |
Luonti: 18.1.2019 Viimeisin muutos: 18.1.2019 |
Puuperustukset 2 |
Tyyppi: kulkuväylät, laiturit |
Ajoitus: historiallinen, 1800-luku |
Koordinaatit ETRS-TM35FIN P: 6714976 I: 541296 |
Kuvaus: Louhostoimintaan liittyvän laiturin puisen perustuksen jäänteitä sijaitsee Korpisaaren länsiosassa, saaren yhtenäisimmän louhosalueen edustalla. Puuperustukset saattavat liittyä läheiseen Kiviperustus 6:teen tai olla täysin itsenäisen puisen laiturirakenteen jäänne. Puuperustus sijaitsee noin kahden metrin syvyydessä ja on kooltaan noin 8m x 9m. Kivien lastaamista varten tuli louhosten lähelle rantaan rakentaa vankat laiturit. Matalan veden takia laitureista jouduttiin usein rakentamaan hyvin pitkiä, erityisesti kun saarista siirryttiin louhimaan mantereen puolelle. Tällaisia tehtiin ympäri Rautalanselän rantoja Virolahdella ja osa niistä on edelleen nähtävissä karttapalveluissa, esimerkiksi Google Earth ilmakuvissa. Laiturit oli rakennettu puusta ja tuettu kivilouheella. Ne olivat kaksiosaisia. Rantalaiturin päässä välimatkan takana sijaitsi pienempi tukilaituri, joiden väliin on kiinnitetty kuljetusalus. Tätä ulompaa rakennetta käytettiin alustana käymäkeloille, joilla raskaat kivet vedettiin alukseen, mutta yhtä hyvin suorakulmaiset kivilatomukset toimivat tukipisteinä, joihin kiviproomut kiinnittyivät ulkolaidaltaan lastauksen ajaksi. Näin kivipaasien suuri paino, joka hetkellisesti lastauksen aikana makasi kokonaisuudessaan proomun lastauksen puoleisella kyljellä, ei kaatanut koko alusta, vaan latomus saattoi toimia myös vastapainona. Tiedot laiturin sijainnista perustuvat viistokaiutukseen (Riikka Tevali ja ARK-Sukellus 2018). |
Luonti: 18.1.2019 Viimeisin muutos: 18.1.2019 |
Tutkimukset |
Johanna Enqvist & Riku Mönkkönen inventointi 2007 |
Luonti: 3.3.2008 |
Riikka Tevali ja ARK-sukellus Oy inventointi 2018 |
Huomautuksia: Vedenalaisinventointi |
Luonti: 18.1.2019 |
Ladattava tiedosto saattaa sisältääkuvia, karttoja tai muita sisältöjäjotka ovat tekijänoikeuksin suojattuja. Tiedoston tekijänoikeudet kuuluvat tutkimusraportin tekijälle ja muille raportissa mainituille tahoille. Sisällön jatkokäyttöävarten on hankittava lupa tekijänoikeuksien haltijalta. | |
Linkit Museoviraston muihin aineistoihin |
|
× | ||
< | > | |