Strömforsin (Pettjärven) ruukki on rakennettu Kymijoen Ahvenkosken suuhaaran länsirannalle. Strömforsin ruukki on kokonaisilmeeltään ja rakennuskannaltaan maan parhaiten säilyneitä ruukkiyhdyskuntia ruukinkartanoineen, kirkkoineen ja monipuolisine tuotantorakennuksineen. Kosken ja sen yläpuolisen suvannon molemmilla rannoilla on säilynyt suuri joukko ruukkitoimintaan liittyviä tuotanto-, asuin- ja muita rakennuksia 1700-luvun lopulta ja 1800-luvulta
Strömforsin rautaruukin perusti vuonna 1698 Johan Creutz, joka oli Forsbyn, Teijon, Kirjakkalan ja Kauttuan ruukkien silloisen omistajan Lorenz Creutzin veli. Pettjärven säteritilan maille perustetulle ruukille myönnettiin lupa kankivasaran ja kahden ahjon rakentamisesta. Ruukki oli todellisuudessa ollut toiminnassa viimeistään vuodesta 1695. Vuonna 1711 ruukki paloi ja se uudelleen rakennettiin vasta 30 vuotta myöhemmin Jacob Forsellin ja Anders Nohrströmin toimesta. Vuorineuvos af Forsellesin leski Virginia Christina af Forselles sai ruukin omistukseensa vuonna 1790. Ruukinpatruunatar johti ruukin toimintaa yhteensä 57 vuotta. Hänen aloitteestaan rakennettiin Strömforsiin suuri osa niistä rakennuksista, jotka nyt antavat ruukille sen ominaisleiman. Ruukki käytti raaka-aineena pääosin ruotsalaista Noran, Linden ja Västerbergslagenin takkirautaa. Tarvittavat hiilet valmistettiin etupäässä ruukin omissa miiluissa. Raudantuotanto Strömforsin ruukilla lopetettiin vuonna 1950. Viimeisenä tilauksenaan vesivasarat takoivat erän nauloja Suomenlinnan restaurointityömaalle. Strömforsiin perustettiin sähkömuovitehdas 1947.
Kohteen sijaintitieto on arvioitu peruskartalta ja esitetty pistemäisenä. Tarkkaa alueen laajuutta ei ole arvioitu. Alueella on mahdollisesti säilynyt arkeologisesti mielenkiintoisia kerroksia ja rakenteita. Muun muassa puhalluskoneen ja vesirännin kivijalat mainitaan erottuneen maastossa vuonna 1982. Ruukilla oli 1700-luvulla kaksi lastauspaikkaa, ulompi laivareittien varrella Sandholmenissa ja sisempi Markkinamäellä. Vuonna 1905 rakennetun lastauspaikoille johtaneen kapearaiteisen rautatien pohja on paikoittain edelleen näkyvissä.
Luonti: 2.3.2011 Viimeisin muutos: 2.3.2011
Tutkimukset
John Lagerstedt inventointi 2018
Huomautuksia: Ruotsinpyhtään ruukin osa-alueen arkeologinen inventointi 2018
Inventointi kattoi vain osan alueesta.
Luonti: 24.10.2019 Viimeisin muutos: 24.10.2019
Ladattava tiedosto saattaa sisältääkuvia, karttoja tai muita sisältöjäjotka ovat tekijänoikeuksin suojattuja. Tiedoston tekijänoikeudet kuuluvat tutkimusraportin tekijälle ja muille raportissa mainituille tahoille. Sisällön jatkokäyttöävarten on hankittava lupa tekijänoikeuksien haltijalta.