Pohjanlahden rantatie on yksi Suomen tärkeistä historiallisista tielinjoista. Ratsupolusta
1600-luvulla kehittynyt maantie on kulkenut Turusta Tukholmaan Pohjanlahden
ympäri. Rantatiellä oli suuri taloudellinen ja hallinnollinen merkitys. Vuosien
1643-1645 aikana käydyn Ruotsin ja Tanskan välisen sodan aikana sitä
käytettiin postitienä Tukholmaan. Ouluun asti tie rakennettiin 1660-luvulla.
Luvian kohdalla kulkee tien nuorempi linjaus Irjanteelta Luvian Peränkylän ja
Hanninkylän sekä Porin kautta Ulvilaan.
Tiessä on Luvian keskustan jälkeen erittäin pieni oikaisu, joka on tehty noin
750 metriä Hanninkylän risteyksestä Viasvedelle päin, pieneen mutkaan. Vanha
linjaus toimii edelleen pihatienä. Hanninkylä–Rimpialho-välinen tie on suurelta
osin hiekkatietä ja kulkee harvaan asutetun metsäalueen läpi. Tällä välillä
tielinjassa on tapahtunut jonkin verran muutoksia ja oikaisuja verrattaessa
senaatinkartan ja peruskartan tielinjoja. Maastokäyntien yhteydessä ei muutoksia
tielinjoissa havaittu.
Luvian taajamassa tie polveilee kohti Hanninkylää. Hanninkylästä tie jatkuu
kohti Pietniemeä ja pohjoista metsän keskellä kulkevana soratienä. Hanninkylästä
pohjoiseen lähdettäessä tien varrella on asutusta, mutta Vanha-Lankista
Metsäkulmaan asti on melko autiota metsätaipaletta. Vaihtelevuutta tuovat
tien nousut, laskut ja jatkuva mutkittelevuus sekä Hiittenmäen hiekanottokuopat
ja taistelu- ja juoksuhaudat.
Luonti: 28.10.2011 Viimeisin muutos: 19.8.2019
Tutkimukset
Kalle Luoto/FCG inventointi 2011
Huomautuksia: OOSIN–MARTINPALON–HANGASSUON ALUEEN (LUVIA, PORI) TUULIVOIMAPUISTON
YVA-MENETTELY SEKÄ YLEISKAAVAN LAATIMINEN
Luonti: 28.10.2011 Viimeisin muutos: 21.1.2014
Ladattava tiedosto saattaa sisältääkuvia, karttoja tai muita sisältöjäjotka ovat tekijänoikeuksin suojattuja. Tiedoston tekijänoikeudet kuuluvat tutkimusraportin tekijälle ja muille raportissa mainituille tahoille. Sisällön jatkokäyttöävarten on hankittava lupa tekijänoikeuksien haltijalta.