Sijaintipaikka on Lappeenrannan keskustasta pohjoiseen, Mertaniemen itäpuolella olevan Karhusaaren pohjoispuolella, Suuri Kaijansaaren ja Karhusaaren välillä.
Paikalla on puurunkoisen tasasaumaisen aluksen hylky, jonka pituus on noin 21 metriä ja leveys 4 - 5 metriä. Hylky lepää pohjassa kölillään pystyasennossa. Keula on muodoltaan kapea ja perä on rakenteeltaan siro. Sikoköli on vahvarakenteinen ja osa kylkikaarista on tehty yhdestä puusta. Mastonkenkää, kansirakenteita eikä pohjalaudoitusta ole havaittavissa. Hylyssä on puusta tehty pumppu, joka on vahvistettu rautavantein. Kylkien yläosat puuttuvat ja oikea kylki on hieman paremmin säilynyt kuin vasen puoli. Hylyn ympäristössä on irrallisia rakenneosia. Kokonaisuudessaan hylky on hauraassa kunnossa.
Hylky ilmoitettiin Museovirastolle syksyllä 2012. Ilmoittaja oli havainnut hylyn viistokaikuluotaimella. Saimaan Hylyt -ryhmä teki kohteelle tarkistussukelluksen syyskuussa 2012, jolloin kohdetta viistokaikuluodattiin ja siitä tehtiin havaintoja sukelluksen yhteydessä. Todettiin, että kyseessä ei ole ns. perinteinen saimaalainen peruslotja, vaan huolellisemmin rakennettu purjealus.
Hylky ilmoitettiin Museovirastolle syksyllä 2012. Ilmoittaja oli havainnut hylyn viistokaikuluotaimella. Saimaan Hylyt -ryhmä teki kohteelle tarkistussukelluksen syyskuussa 2012, jolloin kohdetta viistokaikuluodattiin ja siitä tehtiin havaintoja sukelluksen yhteydessä. Todettiin, että kyseessä ei ole ns. perinteinen saimaalainen peruslotja, vaan huolellisemmin rakennettu purjealus.
Museoviraston meriarkeologit tekivät hylyllä tarkastus-sukelluksia lokakuussa 2023, jolloin hylkyä tutkittiin ja kuvattiin. Lisäksi hylystä otettiin puunäytteitä. Kylkilaudoista otettujen ajoitusnäytteiden perusteella ainakin osa laivasta on rakennettu männystä, joka kasvoi 1700- ja 1800-luvuilla. Longitudinaaliset palkit, mastokengän puuttuminen, mahdollinen vetolenkki ja rakennusmateriaaliksi käytetty mänty muistuttavat yksityiskohdiltaan 1800-luvulla sisävesillä lastinkuljetukseen käytettyjä proomumaisia laivoja. Sisävesien kuljetuslaivat saattoivat erota toisistaan rakennustekniikoiltaan, eikä laivoille ole selkeää typologiaa. Sen sijaan Saimaalla lastinkuljetusaluksia nimitettiin yleisesti lotjiksi. |