Hiilimiilut sijaitsevat Stormossenin laajan suoalueen eteläpäässä, loivalla lounaaseen laskevalla rinteellä. Miilujen kohdalla maalaji on kivetöntä hiekkaa. Ylempänä rinne jyrkkenee, ja maa muuttuu kivisemmäksi. Miilut ovat aivan suon laidassa. Paikalla kasvaa vanhaa mäntymetsää, mutta sen alla kasvaa paikoin hyvin tiheässä nuoria kuusia ja kuusen taimia.
Paikalla on kaksi suurta hiilimiilua. Molemmat ovat suurelta osin tiheän kuusentaimikon peitossa, mikä vaikeuttaa niiden havaitsemista ja dokumentointia. Kumpaankin miiluun tehdyssä koekuopassa oli vahva kerros hiilensekaista maata.
a) Luoteinen hiilimiilu on ilmeisesti pyöreä, ja sen kokonaishalkaisija on 12–15 m, mikä sisältää myös miilun reunoilla sijaitsevat kuopat ja ojan pätkät. Miilun keskiosa on selvästi koholla verrattuna ympäristöön. Keskiosan pohjoislaidalla on ehkä miilun käyttöaikaa uudempi, mutta ei kuitenkaan tuore kaivanto, jonka läpimitta on 2-3 metriä. Muuten miilu näyttää ehjältä.
b) Kaakkoinen hiilimiilu on läpimitaltaan noin 10 m. Hiilimiilun keskiosa on melko tasainen ja jonkin verran koholla ympäristöstä. Miilua ympäröi katkonainen oja, joka kuitenkin näyttää rajaavan ennemminkin N-S -suunnassa pitkänomaisen tai soikean alueen kuin pyöreän alueen. Ojan sisällä saattaa olla kaksi eri-ikäistä, osittain päällekkäistä miilua. Tiheä taimikko vaikeuttaa havainnointia tämänkin miilun kohdalla ja ympärillä.
Luonti: 19.2.2015
Alakohteet
Kaakkoinen hiilumiilu
Tyyppi: työ- ja valmistuspaikat, hiilimiilut
Ajoitus: historiallinen
Koordinaatit ETRS-TM35FIN P: 6666091 I: 251167
Luonti: 19.2.2015
Tutkimukset
Antti Bilund & Timo Sepänmaa inventointi 2013
Huomautuksia: Kemiönsaari Olofsgårdin tuulivoimapuiston muinaisjäännösinventointi 2013. Mikroliitti Oy.
Luonti: 19.2.2015
Ladattava tiedosto saattaa sisältääkuvia, karttoja tai muita sisältöjäjotka ovat tekijänoikeuksin suojattuja. Tiedoston tekijänoikeudet kuuluvat tutkimusraportin tekijälle ja muille raportissa mainituille tahoille. Sisällön jatkokäyttöävarten on hankittava lupa tekijänoikeuksien haltijalta.