Loviisa (Valkon satama)- Lahti (Vesijärven Niemi) välistä rautatietä on alettu suun-
nittelemaan vuonna 1871. Kapearaiteinen (raideleveys 750 mm) rautatie valmistui
vuonna 1900. Aiemmin yksityisomistuksessa ollut rautatie siirtyi valtion omistukseen vuonna 1956. Rata muutettiin vuonna 1960 standardilevyiseksi (1524 mm), jolloin myös sen pohjoispään linjausta muutettiin noin 9 km:n matkalta. Nykyinen rata kulkee puretun radan itäpuolella ja uusi rata ja vanha ratapohja yhtyvät Ämmälän koillispuolella Peltomäen tasalla. Käytöstä poisjäänyt ja purettu rataosuus on suurimmaksi osaksi käytössä ulkoilureittinä, ja vanhaa ratapohjaa on tasattu ja katettu vahvalla sora- ja hiekkakerroksella. Heinola-Helsinki (E75) moottoritien rakentaminen on tuhonnut täysin vanhan ratapohjan noin 80 m matkalta.
Moottoritien länsipuolella on säilynyt noin 110 m pituinen osuus täysin hylättyä ratapohjaa. Kiskottoman ja ratapölkyttömän ratatörmän leveys on noin 10 metriä ja se on korkeimmillaan noin kaksi metriä ympäröivää maanpintaa korkeammalla. Noin 35 metriä moottoritien reunasta länteen hylätty rataosuus ylittää puron, jonka ylittämistä varten paikalle on rakennettu silta suurista harkkokivistä. Kokonaan poiskäytöstä jääneen radanpohjan pituus on noin 110 metriä.
Luonti: 23.12.2016 Viimeisin muutos: 4.1.2017
Tutkimukset
Teemu Tianen ja Hannu Poutiainen inventointi 2015
Luonti: 23.12.2016
Ladattava tiedosto saattaa sisältääkuvia, karttoja tai muita sisältöjäjotka ovat tekijänoikeuksin suojattuja. Tiedoston tekijänoikeudet kuuluvat tutkimusraportin tekijälle ja muille raportissa mainituille tahoille. Sisällön jatkokäyttöävarten on hankittava lupa tekijänoikeuksien haltijalta.