Nykyisen Saarlammentien molemmin puolin todettiin yhteensä kolme käytöstä jäänyttä tie-osuutta. Pohjoisimman osuuden leveys on 5–6 m ja se nousee noin puoli metriä ympäristöään ylemmäs. Sen päällä kasvaa täysikasvuinen sekametsä. Reunoilla erottuu paikoin ojaa. Keskimmäinen osuus on osin ympäristöään selvästi ylempänä, paikoin taas 0,5 m harjuun kulunut. Myös tällä kohdalla kasvaa sekametsää. Eteläisin osa sijaitsee samantyyppisessä sekametsässä. Se päättyy eteläpäässään nykyisen tien luiskaan.
Imatran ja Ruokolahden välinen tielinja tällä kohdalla on kuvattu jo ensimmäisissä suurimit-takaavaisissa kartoissa 1775–77. Kyseessä on vanha Jääsken kautta kulkenut Viipurin–Savonlinnan tie, joka periytyy viimeistään 1500-luvulta ja jota käytettiin myös Käki-salmen ja Savonlinnan välillä (ks. Ylönen 1957: 320–322). Ei ole syytä olettaa, että linjaus olisi muuttunut 1500-luvulta 1700-luvulle tultaessa. Tielinja menetti merkitystään sen jälkeen, kun uusi Savontie rakennettiin Saarlammen itäpuolelle 1900-luvun jälkipuoliskolla.
Dokumentoidut osuudet ovat jääneet pois käytöstä tienoikaisun yhteydessä. Oikaisu ajoittuu vuoden 1898 Senaatin kartan ja vuonna 1945 painetun pitäjänkartan laatimisajankohtien välille. Dokumentoidut osuudet erottuvat kartta-aineistoissa kiinteistöjen rajoina ja osin myös laserkeilausaineistossa.
Luonti: 23.12.2021
Tutkimukset
Ville Laakso inventointi 2020
Huomautuksia: Laakso, Ville 2020: Imatran yleiskaava 2040. Arkeologinen inventointi 2019–2020. Maanala Oy, s. 32-33.
Luonti: 23.12.2021
Ladattava tiedosto saattaa sisältääkuvia, karttoja tai muita sisältöjäjotka ovat tekijänoikeuksin suojattuja. Tiedoston tekijänoikeudet kuuluvat tutkimusraportin tekijälle ja muille raportissa mainituille tahoille. Sisällön jatkokäyttöävarten on hankittava lupa tekijänoikeuksien haltijalta.