TAUSTATIEDOT
Rakennuksen kivijalkaa muistuttava rakenne, joka sijaitsee tukimuurimaisesti pengerluiskassa Hyvinkään ratapiha-alueen länsipäässä, noin 10–15 metrin päässä Hyvinkää–Karjaa-rataosan pääraiteesta. Rakennelma erottuu ortoilmakuvassa 1937, mutta muilta osin historialliset lähteet eivät juuri selvennä kohteen alkuperää tai ajoitusta. Senaatin karttaan (1870–1907) jälkikäteen lisätty Hyvinkää–Karkkila-ratalinja on merkitty päättyväksi neliömäiseen alueeseen – mahdollisesti makasiiniin – juuri näillä main. Myös Hyyppärän louhokselle johtanut, 1905–1948 käytössä ollut hevosvetoinen kenttärata päättyi lähistölle 1930-luvun topografikartan ja ilmakuvien perusteella.
YMPÄRISTÖN KUVAUS
Kohde sijaitsee entisen Hyvinkää–Karkkila-ratalinjan – nykyisen Rauhamäenkadun/Hankopaananraitin – ja Hyvinkää–Karjaa-radan välissä. Alue on nykyisellään järeän, lehtipuuvaltaisen sekametsän luonnehtima saareke.
NYKYTILA JA KUNTO
Muurirakenteen pääosa muodostuu kulmistaan pyöreähköistä luonnonkiviharkoista, ja täten
rakennustekniikka viittaa myöhimmillään 1900-luvun alkuun. Muuri on pohjoislaidalta noin
puolitoista metriä korkea, ja länsi- ja itäpäädyissä on selvät, pengerluiskaan päättyvät seinämät. Eteläpuolelta muuri sulautuu Hyvinkää–Karjaa-radan tasoon. Muurin länsipäässä on betonista valettu, kellarimainen huone, joka on mitä ilmeisimmin lisätty jälkikäteen ja ajoittunee 1900-luvun alkupuolelle. Tässä kohtaa penkereen päällä näkyy tiilistä muuratun savuhormin läpivienti. Betoniseen suoja- tms. huoneeseen on tullut myös vesiputki. Kivimuurin länsipäässä on myös pystyssä yksittäinen viestilinjapylväs
Ladattava tiedosto saattaa sisältääkuvia, karttoja tai muita sisältöjäjotka ovat tekijänoikeuksin suojattuja. Tiedoston tekijänoikeudet kuuluvat tutkimusraportin tekijälle ja muille raportissa mainituille tahoille. Sisällön jatkokäyttöävarten on hankittava lupa tekijänoikeuksien haltijalta.