TAUSTATIEDOT
Nopon laiturivaihde perustettiin vuonna 1914 pienen kylätien varteen keskelle pienipiirteistä
viljelyskylämaisemaa. Aikatauluun se merkittiin ensi kerran vasta 1917. Liikennepaikalle rakennettiin Bruno Granholmin pienen liikennepaikan tyyppirakennus, aiemmin perustettuihin laitureihin verrattuna huomattavasti koristelultaan karsittu platformskjul . Liikennepaikka jäi vaille henkilökuntaa 1952 ja muuttui seisakevaihteeksi. Henkilöliikenne päättyi 1971 ja tavaraliikenne
YMPÄRISTÖN KUVAUS
Liikennepaikka perustettiin pienen kylätien varteen keskelle pienipiirteistä viljelyskylämaisemaa. Nopon kyläasutus sijaitsi pääosin noin kilometrin päässä koillisen puolella. Noppo sijaitsee vedenjakaja-alueella, ja sen ympäristön viljelysmaisemassa on nähtävissä erityisen luonteikkaalla tavalla tietty talonpoikaisen sisämaaseudun leima, joka näkyy muun muassa viljelyaukeiden ja rakennusryhmien pienimuotoisessa mittakaavassa. Tonttia kehystävän puuston lomitse avautuu puoliavoimia näkymiä laajempaan viljelysmaisemaan useimmissa suunnissa.
NYKYTILA JA KUNTO
Liikennepaikkarakennus on purettu 1977. Sen kivijalka, erityisesti länsipäädyn tavaratoimistoon johtanut vieritysluiska, on osittain säilynyt rakennuksen paikalle kasvaneessa männikössä.
Ladattava tiedosto saattaa sisältääkuvia, karttoja tai muita sisältöjäjotka ovat tekijänoikeuksin suojattuja. Tiedoston tekijänoikeudet kuuluvat tutkimusraportin tekijälle ja muille raportissa mainituille tahoille. Sisällön jatkokäyttöävarten on hankittava lupa tekijänoikeuksien haltijalta.