TAUSTATIEDOT
Lappvikin (Lappohjan) satamaan rakennettiin asemalta valtion rakentama raide vuonna 1876. Satamaradan ansiosta Lappohjasta tuli tärkeä puutavaran vientisatama. Neuvostojoukkojen vetäydyttyä Hankoniemen tukikohdasta huomattiin, että satamarata oli purettu. Kiskoja oli ilmeisesti käytetty mm. panssariesteisiin. Satamarataa ei enää rakennettu uudelleen.
YMPÄRISTÖN KUVAUS
Ratalinja laskeutuu Lappohjan asemalta lounaan kautta kaakon suuntaan kaartaen. Ympäristö on Lappohjan maakunnallisesti merkittäväksi kulttuuriympäristöksi määriteltyä, pientalovaltaista taajamaa, jossa osin näkyy edelleen alkuperäisen, mäntyvaltaisen kangasmetsän piirteitä.
NYKYTILA JA KUNTO
Ratapenger on pääosin jäljellä kohoumana, joka materiaaliltaan ei poikkea ympäristössä
vallitsevasta maaperälajista, harjusorasta. Ainakin penkereen alkuosalla on myös nähtävissä säistynyttä pölkytystä. Lähempänä Lappohjan satamaa penger on korkeampi ja sillä on säilynyt ainakin yksi kivirumpu.
Ladattava tiedosto saattaa sisältääkuvia, karttoja tai muita sisältöjäjotka ovat tekijänoikeuksin suojattuja. Tiedoston tekijänoikeudet kuuluvat tutkimusraportin tekijälle ja muille raportissa mainituille tahoille. Sisällön jatkokäyttöävarten on hankittava lupa tekijänoikeuksien haltijalta.