Sipoonjoen ylitys oli eräs ratatyömaan vaikeimpia kohteita. Alkuperäisen sillan ulkoasusta ei ollut käytettävissä tietoa, mutta oletettavasti tämäkin silta oli puinen ja tilapäisluonteinen muiden Keravan - Porvoon yksityisradan siltojen tapaan. Puusilta lienee uusittu kivi- ja valurauta- tai teräsrakenteiseksi 1900-luvun alkuun mennessä. Silta räjäytettiin sisällissodassa 1918 ja korjattiin aiemmalle paikalleen. Silta oli ainakin 1900-luvun puolivälissä levypalkkijänteinen rapattuine graniittipilareineen. Ratalinja siirtyi ensimmäisen kerran, kun uusi betoni- ja terässilta rakennettiin edellisen viereen 1972 - 1973. Linja siirtyi jälleen etelään, kun nykyinen betonisilta valmistui 2018.
Nikkilän siltapaikka sijaitsee Sipoonjoen keskiajalta viljellyn kulttuurimaiseman ytimessä, Sipoon kirkolta Nikkilän kartanolle kulkevan tien itäpuolella.
Sipoonjoen vesirajassa on säilynyt karkeatekoista, lohkotuista kivistä tehtyä
tukimuurausta, joka todennäköisesti ajoittuu vuoteen 1872. Nykyistä edeltävää siltaa purettaessa on joen itätörmään tuotu runsaasti täytemaata, joka mahdollisesti on peittänyt siltajäänteitä. Täytemaarinteen yläosassa on nähtävissä yhden kokonaisena säilyneen siltapilarin lakiosa graniittisine laakeritasoineen. Graniittirunkoa peittävä betonirappaus on ilmeisesti sisällissodan 1918 jälkeisten korjausten ajalta. Alempana rinteessä on yhden katkaistun pilarin fragmentti
Johanna Seppä ja Antti Laitinen/ Museoviraston arkeologiset kenttäpalvelut inventointi 2024
Huomautuksia: Kohde tarkastettiin inventoinnissa. Ei mitään lisättävää aiempaan inventointiin.
Luonti: 3.4.2025
Ladattava tiedosto saattaa sisältääkuvia, karttoja tai muita sisältöjäjotka ovat tekijänoikeuksin suojattuja. Tiedoston tekijänoikeudet kuuluvat tutkimusraportin tekijälle ja muille raportissa mainituille tahoille. Sisällön jatkokäyttöävarten on hankittava lupa tekijänoikeuksien haltijalta.