Sijaintipaikka on Raaseporin edustan saaristossa Jussarön ja Lilla Jussarön välisessä salmessa, salmen länsiosassa, lähempänä Lilla Jussaröä kuin Jussaröä.
Paikalla on puurunkoisen purjealuksen hylky, jonka pituus on noin 28 metriä ja leveys noin 7 metriä. Hylyn kyljet ovat pystyssä useiden lautakertojen korkeudelle. Kylkikaarien päät nousevat korkealle pohjasta. Hylyn peräosa on pahoin vaurioitunut. Rungon ympäristössä on runsaasti rungosta irronneita rakenneosia. Hylyn kansitasolla sijainneet pienehköt rautatykit ja niiden puiset lavetit (4 kpl) on nostettu jo 1960-luvun lopulla. Laivan aseistus viittaa levottomaan aikaan, yleensä Itämerellä operoineet kauppa-alukset eivät olleet tykein aseistettuja.
Hylky löytyi 1968. Museovirasto on dokumentoinut hylkyä vapaaehtoisten sukeltajien kanssa vuosina 1969, 1970, 1973, 1978, 1979, 1980 ja 1981 ja hylyllä on järjestetty myös koulutusleirejä. Tutkimusten yhteydessä hylystä on nostettu mm. Madeiran ja Rheinin viinipulloja, ginipulloja, englantilaista Leeds-posliinia, parfyymi- ja lääkepulloja, tupakkapiippuja, osterin kuoria, tekstiilin paloja, nappeja, venäläisiä rahoja ja ranskalaisia sinappipurkkeja. Alkoholituotteet, osterit ja sinappi ovat kuuluneet todennäköisesti laivan lastiin. Esineet ovat Museoviraston Kansallismuseon / Suomen merimuseon kokoelmissa.
Hylky on 1700-luvulla uponnut kauppalaiva. Tutkija Christian Ahlström on pyrkinyt identifioimaan laivan, mutta identifikaatiota ei ole varmistettu. Ahlströmin mukaan hylky on mahdollisesti venäläinen priki Graf Nikita (uponnut 1784) tai englantilainen Constant Trader (uponnut 1785). Brikantiini Graf Nikitan (70 hollantilaista lästiä) kapteeni oli Stephan Cornelissen. Alus haaksirikkoutui matkalla Lyypekistä Pietariin 12.11.1784 Jussarö gaddarnan luona. Hylystä pelastettuja takilan osia sekä uusi 101 sylen pituinen 14 ¾ tuuman paksu ankkuritouvi myytiin huutokaupalla 28.7.1785 Tammisaaressa (Posttidningar 1785-06-27, Inrikes Tidningar 1785-06-30).
Englantilaisen purjelaiva (fregatti tai parkki) Constant Traderin (274 lästiä) kapteeni oli John Roberts. Alus haaksirikkoutui matkalla Bourdeauxsta Pietariin 19.8.1785 vedenalaiselle kivelle Jonskärin luona, Pohjan kunnan saaristossa, Tammisaaren edustalla. Tammisaaressa myytiin huutokaupalla hylystä pelastettuja tavaroita, kuten 14.12.1785 takila ja varusteita, 31.3.1786 kahvipapuja ja luumuja sekä 18.5.1786 ranskalaista puna- ja valkoviiniä. (Lloyds List 23.9.1785, Posttidningar 1786-04-10, Inrikes Tidningar 1786-02-13, Posttidningar 1785-10-20).
Hylystä löydetyt esineet ovat mm. hollantilaista ja englantilaista alkuperää, ja suuri osa hylystä nostetuista esineistä, kuten keramiikka, posliini- ja metalliastiat on todennäköisesti laivan käyttöesineitä. Esineet ovat 1700 - luvun jälkimmäiseltä puoliskolta. Hylkyä ei ole ajoitettu luonnontieteellisin menetelmin ja sen identiteetti on edelleen varmistamatta.
Ks. Alvik Riikka, Hylkylöytöjä Jussarön vesillä. Meren arkeologiaa, 2023, s. 34-41. |