Lempäälä | |
fast fornlämning | |
Rikalan kanava |
1000001953 |
Typ: | färdvägar kanaler |
Datering: | historisk, 1700-tal |
Övriga namn: | Rikalan kanavayritys |
Förklaring till geografisk data: |
Kanavan länsipää |
Z/m.mpy alin: 0.00 | |
tillbaka |
Koordinater |
ETRS-TM35FIN N: 6796728 Ö: 325230 YKJ N: 6799580 Ö: 3325330 ETRS89/WGS84 Lat: 61.26555880° Lon: 23.74047021° ETRS89/WGS84 Lat: 61° 15.9335' Lon: 23° 44.4282' ETRS89/WGS84 Lat: 61° 15' 56.0117" Lon: 23° 44' 25.6928" |
Beskrivning |
Paikka sijaitsee valtatien 9 molemmin puolin, heti Saarikunnan - Rikalan teiden risteyksen eteläpuolella.
Vuonna 1778 aloitettiin kanavan rakentaminen Rikalanjärven ja Kortesselän välille. Hitaasti edenneestä hankkeesta luovuttiin 1790-luvulla. Kanavahankkeella on erityistä merkitystä maamme kanavahistorialle, siilä se on ainoa ja myös ensimmäinen sulkukanavasuunnitelma, jonka valtiovalta yritti toteuttaa Ruotsin vallan aikana. Kanava ulottuu idässä Kortesselän puolelta vetisenä uomana Mattilan koulun kohdalle, jossa rautatiesillalle asti se on selkeästi näkyvissä (länsiosa: X=6795 153, Y=2487 224, itäosa: X=6795 184, Y= 2487 437) ja edustavimmillaan maavallien ympäröimänä avokanavana. Rikalanjärven puoleisessa päässä vt:n 9 länsipuolella on kanavakaivanto myös selvästi näkyvissä, mutta kuivana ja ojamaisena rakenteena. Alueella on myös 1700-luvun autioitunut kylätontti (2 taloa) pellossa, heti kanavan läntisen suun eteläpuolella. Vuonna 2013 Lempäälän Rikalan kanavan kunnostuksen yhteydessä suoritettiin arkeologista valvontaa kanavan sulkualueen eteläpuolelle kaivettavan ja veden virtausta tehostavan putken kaivutöiden yhteydessä ja kanava-alueen pohjoispuolella kohdassa, jossa sijaitsee historiallinen tielinja. Valvonnan yhteydessä tarkennettiin havaintoja koskien historiallista sillanpaikkaa sekä dokumentoitiin historialliseen tiehen liittyvä profiilileikkaus, jossa oli nähtävissä eri ikäisiä tiekerroksia. Kanavan länsiosasta löydettiin massiivinen kivirakenne, joka mahdollisesti on osa kanavan rakennusaikaisen padon perustusta. |
Skapat: 8.3.2004 Senaste förändring: 18.2.2022 |
Underobjekt |
"Kuninkaankivi" |
Typ: kult- och berättelseplatser |
Datering: historisk |
Beskrivning: Kuninkaanmännynkujan pohjoispuolella sijaitseva maakivi, jossa erottuu hakkaus IR (alleviivattuna). Perimätiedon mukaan kirjaimet hakattu Ruotsin kuninkaan (tn. Kustaa III) vierailun muistoksi (tietoon kiinn. huomiota kyläläinen Aila Ruhala). Toiset kyläläiset yhdistivät kiven Venäjän keisarin vierailuun 1800-luvulla. Kolmannen selityksen mukaan kyse olisi talossa majailleen henkilön nimikirjaimista. Saman talon pihapiirissä on niin ikään jo 1740-luvulla rakennetuksi mainittu aitta, jota kerrotaan käytetyn rakennettaessa Rikalan kesken jäänyttä kanavaa. |
Skapat: 5.9.2008 |
Kanavapato ja rakennusaikaiset ojat |
Typ: färdvägar, kanaler |
Datering: historisk |
Koordinater ETRS-TM35FIN N: 6796722 Ö: 325076 |
Beskrivning: Kiveys kanavaan viettävässä rinteessä pellon laidassa, leveimmillän 3 m ja jatkuen n. 4 m alaspäin pohjoiseen kohti kanavan pohjaa. Vuoden 1787 tilannekartassa sulkutyömaata suojaavan padon lisäksi kanavan molemmin puolin oli kaivettu sen suuntaisia ojia veden juoksuttamiseksi uoman ohi. Ojat nykyisin kanavan varrella, pohjoispuolinen oja yhä paikannettavissa Lempäälän kunnalta saadussa uudehkosta ortokuvasta. |
Skapat: 4.9.2008 |
Mattilan silta |
Typ: färdvägar |
Datering: historisk |
Koordinater ETRS-TM35FIN N: 6796585 Ö: 326300 |
Beskrivning: Mattilan koulun lounaispuolella kanavan ylittävä silta lienee ylityspaikkana peräisin kanavatyön ajalta. Alkuperäinen 1800-luvun kartoissa erottuva silta sijaitsi pohjoinen-eteläsuunnassa kanavaan nähden poikittain, kun taas nykyinen luode-kaakkosuunnassa ja korkeammalla tasolla. Vanhan sillan massiiviset lohkotut kivet uusiokäytössä nykyisessä sillassa, samoin kuin vanhat kilometripylväät. Sillassa havaittavissa kilometripylvästä muistuttava lohkottu kivi, jossa allekkain vuosiluvut 1932 ja 1933. Koordinaatit oli syötetty virheellisesti 11.9.2008. Koordinaatit korjattiin 24.1.2022. |
Skapat: 4.9.2008 Senaste förändring: 24.1.2022 |
Mylly |
Typ: arbets- och tillverkningsplatser |
Datering: historisk |
Koordinater ETRS-TM35FIN N: 6796700 Ö: 325026 |
Beskrivning: Lokakuuhun 1787 mennessä kanavan suun eteläpuolelle kanavan länsiosaan pystytetty sementtimylly (8 m x 5 m) ei erotu maastossa selvästi. Rannan tuntumassa kuitenkin kookkaita maakiviä linjassa noin 4 m matkalta. Pellolla sijainnut ja myllyyn johtanut ojamainen uoma, joka erottuu vuoden 1849 kartassa, tukittiin 1950-luvulla. Osa siitä yhä vaivoin erotettavissa maastossa. |
Skapat: 4.9.2008 Senaste förändring: 24.1.2022 |
Paja |
Typ: arbets- och tillverkningsplatser, smedjor |
Datering: historisk |
Koordinater ETRS-TM35FIN N: 6796733 Ö: 325043 |
Beskrivning: Kanavan pohjoispuolella v. 1787 kartassa sijainnut rakennustyömaan paja (6 m x 4 m) on Lempäälän kunnalta saadun ortokuvan perusteella tarkasti paikannettavissa. Koepistoista muutama pala rautakuonaa sekä tiilen muruja, maastossa ei kuitenkin selviä rakenteita. |
Skapat: 4.9.2008 Senaste förändring: 24.1.2022 |
Sulku |
Typ: färdvägar |
Datering: historisk |
Koordinater ETRS-TM35FIN N: 6796720 Ö: 325029 |
Beskrivning: Kanavan suulle Rikalanjärven itärannan kallioon oli määrä rakentaa kivestä muuraamalla 24 metriä pitkä ja 4,5 metriä leveä sulku. Kallioon louhitun alueen pituus itä-länsisuunnassa 11 m, leveys enimmillään 4 m. Syvyys kallion pinnalta puroon, jona kanava kallion pohjalla virtaa, enimm. 2,4 m. Sulkulouhoksen pohjoisreunassa kymmenittäin porausjälkiä, etelälaidassa vähäisemmässä määrin ja harvakseltaan. Puron molemmin puolin rajamerkkeinä avokallioon hakattuna numerosarjat 103 ja 104 ympyröiden keskellä. Kanavan pohjoispuolella tukikiveyksellinen rajapyykki, jossa numerosarja 104. |
Skapat: 4.9.2008 Senaste förändring: 24.1.2022 |
Vanha silta ja maavallit |
Typ: färdvägar, broplatser |
Datering: historisk |
Koordinater ETRS-TM35FIN N: 6796709 Ö: 325345 |
Beskrivning: 1700-luvun alun kartoissa esiintyvä alueen vanhin tieura on vienyt tästä kanavauoman kaivuusta lähtien. Kanavauoman molemmin puolin rinteessä vesirajaan saakka jatkuvaa kiveystä, leveydeltään n. 8 m. Puretun sillan perustusten ohella tien molemmin puolin kanavan eteläpuolella erottuvat maavallit lienevät syntyneet siltaa ja tielinjaa purettaessa ja kanavan ruoppauksen yhteydessä. |
Skapat: 4.9.2008 Senaste förändring: 24.1.2022 |
Undersökningar |
Timo Jussila/Mikroliitti Oy inventering 2002 |
Anmärkningar: Pirkanmaan historiallisen ajan muinaisjäännökset, kohde Lempäälä 3. |
Skapat: 20.11.2006 |
Pirkanmaan maakuntamuseo / Juha Ruohonen ja Teemu Tiainen inventering 2007 |
Anmärkningar: Osaselvitys Rikalan kanavan avaushankkeesta (tilaajana Suunnittelutoimisto Vesmann Oy, taustaorganisaationa Hulauden vesialueen kunnostusyhdistys ry) |
Skapat: 4.9.2008 |
Kirsi Luoto övervakning 2013 |
Anmärkningar: Lempäälä Rikala, arkeologinen valvonta 2013. Kulttuuriympäristöpalvelut Heiskanen & Luoto Oy. |
Skapat: 8.7.2015 |
Den nedladdningsbara filen kan innehålla bilder, kartor eller annat innehåll som är upphovsskyddat. Filens upphovsrätt hör till rapportens upphovsman och till övriga i rapporten nämnda aktörer. För vidare bearbetning av materialet bör tillstånd erhållas av innehavaren av upphovsrätten. | |
Länkar till Museiverkets övriga material |
|
× | ||
< | > | |