Kohde sijaitsee Kaskenmäen loivassa lounaisrinteessä Korvenniitty -nimisen peltoalueen koillispuolella.
Alueella on 31 kaskiröykkiötä, viisi hautamaista painannetta ja kaksi kuoppaa. Alueella on sekä täysimittaista kuusikkoa, kuusitaimikkoa että koivikkoa kasvavaa vanhaa hakkuualuetta, jossa ylispuuna on mänty. Metsätyyppi on enimmäkseen käenkaali-mustikka -tyypin sekametsää. Alueella kasvoi yksittäinen pieni tammikin. Alue löytyi maakaasuputkilinjan inventoinnin yhteydessä keväällä 2007. Kaskiprojektin tutkimuksissa vuonna 2007 kohde kartoitettiin kokonaan takymetrillä. Muinaisjäännösalueen koko on noin 180 x 180 metriä. Röykkiöt ovat melko sammaloituneita ja vaikeasti havaittavia, halkaisijaltaan 1 - 2,5 metriä. Ne muodostavat jokseenkin yhtenäisen ryhmän yhdessä hautamaisten painanteiden kanssa. Painanteet ovat röykkiöalueen etelä- ja pohjoisreunoissa. Yksi hautamainen painanne on röykkiöistä erillään ja sijaitsee Korvenniityn koillisreunan rinteellä. Painanteiden syvyys vaihteli useimmiten 0,3 - 0,5, pituus 3 - 5 ja leveys 1-2 metrin välillä. Osa haudoista erottuu selvästi, osa erittäin huonosti.
Todennäköisesti kyseessä on Äimäjärven rannalla sijainneiden kylien tai yksittäisten talojen hyödyntämä kaskiviljelyalue. Äimäjärven rannassa oleville rautakautisille kalmistoille on matkaa noin 1,5 km etelän ja lounaan suuntaan. Lähin keskiaikainen kylä on Sittala, kohteesta noin puoli kilometriä lounaaseen. Koska kohde sijaitsee Sittalan kylän alueella, kaskeamista ja alueen muuta hyödyntämistä lienee ainakin historiallisella ajalla suoritettu sieltä käsin.
Kaskiprojekti tutki vuonna 2007 kaivamalla yhden röykkiön (nro 1), lisäksi tehtiin yksi tasokaivausalue röykkiöiden väliselle alueelle (tasokaivausalue 1), josta paljastui fossiilisia kyntöjälkiä. Metallinpaljastimella alueelta löydettiin mm. lähes kokonainen sirpin terä ja kolme hevosenkenkänaulaa. Kaivausalueet tehtiin maakaasuputkilinjan Kalvola - Lempäälä rakentamisalueelle. Maakaasuputkilinjan ja huoltotien rakentaminen tuhosi siten osan muinaisjäännöksestä. |