Kohde sijaitsee Kokkolan keskustasta n. 5,5 km lounaaseen, Törsören ja Lisaborgin
saariin johtavan tien ja Lisaborgin eteläpuolisen merenlahden välisellä rantakaistalla. Merenlahti on mataloitunut eikä sitä ei enää käytetä veneilyyn. Rannassa on tiheää lehtipuustoa. Länteen päin nousevalla hiekkakankaalla on mäntypuuvaltaista metsää.
Paikalla on ollut vanha satamapaikka. Venevajoja on ollut viisi, joista eteläisimmän vajan (no. 1) perustus on vielä selvästi havaittavissa. Muiden vajojen perustusten jäänteitä on ilmeisesti koneellisesti siirretty syrjään niiden alkuperäisiltä paikoiltaan ja aluetta tasoitettu. Vajat ovat olleet pohja-alaltaan n. 5 x 3-4 m. Vaja no. 1:n perustus erottuu n. 5,5 x 3,5 m:n laajuisena kasvillisuuskuviona ja rakennuksen jäänteet matalana kumpuna.
Lisäksi entisestä venesatamasta etelään jatkuvalla rantakaistalla on havaittavissa
vanha tienpohja. Selvästi havaittavana se jatkuu etelään noin 150 metriä. Tienpohjan pohjoispään itäpuolella on vanha rantaterassi.
Brudhamn on ollut Kvikantin kyläläisten ja öijäläisten käyttämä venesatama 1700-1800-luvulla. Venesatama paikalla on ollut myöhemminkin. Brudhamnin ja sen lounaispuolella sijaitsevan Norrnässundetin kautta on ollut tärkeä vesiyhteys Bredvikfjärdenille, Öjanjärvelle ja Kvikantbäckenin suulle (ks. myös kartta s. 85). Maankohoamisen seurauksena yhteys menetti merkityksensä 1800-luvun kuluessa. Kvikantin Bredvikenissä mainitaan olleen laiton satama mahdollisesti jo 1500-luvulla. Nyt inventoinnissa havaittujen venevajojen eli paattihuoneiden perustukset sijaitsevat n. 1 m mpy. Sijaintikorkeuden perusteella nämä venevajat olisi ollut mahdollista rakentaa paikalle aikaisintaan 1800-luvun lopulla. Kartoitetut venevajat ovat olleet käytössä lähihistoriaan asti. Myös rantaa myötäilevä tie on voinut olla käytössä aikaisintaan 1800-luvun lopulta lähtien. Tie on aikaisemmin kulkenut ylempänä. Alueen rantaa seuraileva tie on merkitty joihinkin aluetta kuvaaviin historiallisiin karttoihin.
Vuoden 2024 tarkastuksessa vajan nro 1 perustus paikallistettiin, samoin tielinja.
Skapat: 11.1.2008 Senaste förändring: 21.11.2024
Undersökningar
Jaana Itäpalo inventering 2007
Anmärkningar: Kantakaupungin yleiskaavan suunnittelualue 2030. Arkeologisten kohteiden inventointi. Kohde 28. K. H. Renlundin museo.
Skapat: 11.1.2008
Lauri Skantsi/K.H.Renlundin museo besiktning 2024
Skapat: 21.11.2024
Den nedladdningsbara filen kan innehålla bilder, kartor eller annat innehåll som är upphovsskyddat. Filens upphovsrätt hör till rapportens upphovsman och till övriga i rapporten nämnda aktörer. För vidare bearbetning av materialet bör tillstånd erhållas av innehavaren av upphovsrätten.