Suuri rantatie alkoi muotoutua Turun ja Viipurin linnojen väliseksi yhdysreitiksi 1300-luvun alkupuoliskolla. Suuren rantatien tarkka linjaus voidaan määrittää vasta ensimmäisten karttojen ajalta eli 1600- ja 1700-luvuilta. Rantatien linjaus on luultavasti ehtinyt muuttua aikaisempien vuosisatojen kuluessa. Vantaan kaupungin alueella vaikuttaa siltä, että Suuri rantatie olisi alun perin kulkenut kylien kautta, eikä niiden ohi kuten myöhemmin.
Vuoden 2008 kenttätöiden aikana läpikäydyt Suuren rantatien mahdolliset 1600- ja 1700-lukuja vanhemmat linjaukset ovat seuraavat: 1) Gammelgård-Tavastby; 2) Vinickby-Stobbacka-Brutuby; 3) Brutuby-Övitsböle-Tolkby; 4) Dickursby-Fastböle.
Suuren rantatien 1600- ja 1700-lukujen linjaus on edelleen pääosin havaittavissa Vantaalla. Valtaosa Suuresta rantatiestä on sulautunut nykyiseen tieverkostoon sekä asfaltti- että hiekkateinä. (Parhaiden säilyneet Suuren Rantatien osuudet esitellään omina kohteinaan.) Suuri rantatie on tuhoutunut kokonaan ainoastaan pääkaupungin suurien ulosmenoväylien (Kehä III, Lahdenväylä, Tuusulanväylä ja Vihdintie) kohdilta. Lisäksi muutaman sadan metrin pätkä rantatiestä on Koillis-Vantaalla jäänyt pois käytöstä jo 1800-luvulla.
Suuri Rantatie (Espoo-Vantaa-Sipoo) alkupiste: Pkoo-6685561/Ikoo-3376822; Päätepiste:Pkoo-6691492/Ikoo-3397009
Skapat: 3.3.2008 Senaste förändring: 24.1.2014
Undersökningar
Veli-Pekka Suhonen inventering 2007
Anmärkningar: Vantaan keskiaikaisten teiden inventointi.
Skapat: 24.1.2014
Petro Pesonen inventering 2018
Anmärkningar: Suuri Rantatie käydään läpi v. 2018 Vantaan kaupunginmuseon tieinventoinnissa.
Skapat: 24.8.2018
Den nedladdningsbara filen kan innehålla bilder, kartor eller annat innehåll som är upphovsskyddat. Filens upphovsrätt hör till rapportens upphovsman och till övriga i rapporten nämnda aktörer. För vidare bearbetning av materialet bör tillstånd erhållas av innehavaren av upphovsrätten.