Suuren Rantatien tarkka linjaus Vinickbyssä on merkitty 1700-luvun jälkipuoliskolta peräisin olevalle isojakokartalle. Saman linjauksen olemassa olo näkyy peltokäytävinä ja -aitauksina Samuel Broteruksen vuonna 1699 laatimalla maanmittauskonseptilla.
Viinikkalan kylän kohdalla Vantaanjoen pohjoisrannalla on jäljellä kaksi hyvin säilynyttä katkelmaa Suuren rantatien 1600- ja 1700-lukujen linjauksesta: 1) Myllyranta: Nykyiseltä Kuninkaantieltä pohjoiseen Myllynrantaan suuntautuva osuus; 2) Viinikkalanranta: Nykyisen Kuninkaantien vierellä itä-länsisuunnassa kulkeva vanha linjaus.
1) Myllyranta, Kuninkaantie-Myllynranta
Suuri Rantatie on johtanut nykyisen Kuninkaantien pohjoispuolella sijainneelle Vantaanjoen itä-länsisuunnassa ylittäneelle sillalle. Sillasta on joen rannoilla jäljellä vain epämääräisiä kiveyksiä. Rantatietä on muokattu paikalla voimakkaasti vielä 1900-luvulla. Pohjoisessa olevan kallion kohdalle on tuotu runsaasti täytesoraa. Rantatie erottuu matalana noin kolmesta neljään metriä leveänä ojattomana penkkana. Autojen renkaat ovat kuluttaneet tiehen urat. Tien pinnalla erottuu paikoin hiekan ja saven alta mukulakivipintaa (sormen- ja nyrkinkokoisia kiviä).
Pohjoisessa olevalta kalliolta laskee alas rantaan vanhan sillan paikalle isoilla kivillä reunustettu, matala ja noin kolme metriä leveä penkka. Tie on nurmikoitunut ja aluskasvillisuuden peitossa. Rikkonaisilla kohdilla näkyy tien pohjalla savea ja multaa.
Tien eteläosan länsipuolella on kaksi rakennuksen pohjaa. Eteläisempi rakennus näkyy noin 5 x 5 metriä laajana ja yli metrin syvyisenä kiviseinäisenä kuoppana. Pohjoisempi rakennuksen pohja saattaa olla 1700-luvun krouvin jäännös. Rakennus erottuu nokkosta kasvavana matalana kumpareena. Aluskasvillisuuden alta siellä täällä erottuvat kivet saattavat olla perustuksen jäännöksiä.
Nykyisen Kuninkaantien ja Vantaanjoen välissä on Viinikkalanrannan itäpuolella 4-6 metriä leveä tieterassi. Kuninkaantien ja Mustakoskenrannansillan välinen osuus on nykyään asfaltoitu. Sen sijaan Mustakoskensillan itäpuolella tie muuttuu alkuperäistä muistuttavaksi. Vanha tielinjaus on nykyistä Kuninkaantietä muutaman metrin alempana. Tien joenpuoleinen seinämä on erittäin jyrkkä.
Tienpohja on idässä lähes täysin aluskasvillisuuden peitossa, ainoastaan keskellä on kapea kinttupolku. Kuninkaantien ja Viinikkalantien risteyksen länsipuolella aluskasvillisuutta on vähemmän ja kulku-ura leveämpi. Tien keskellä olevan uran kohdalla näkyy hiekkaa. Sisäreunalla on ojan paikka. Tie on pysynyt avoimena, koska sitä käytetään huoltotienä. Tietä pitkin on ilmeisesti ajettu äskettäin kaivinkoneella. Länsipäässä kulku-uran kohdalla on ainakin pinnalla hiekan sijasta savea.
Skapat: 3.3.2008 Senaste förändring: 4.1.2018
Underobjekt
Pengertie
Typ: färdvägar, vägbottnar
Koordinater ETRS-TM35FIN N: 6686181 Ö: 382069
Beskrivning: V. 2018 rekisteröity pengerretty tie. Tie johtaa tasanteelle jossa on kolme myllynkiveä, ks. Martinkylän mylly.
Skapat: 22.8.2018 Senaste förändring: 22.8.2018
Undersökningar
Veli-Pekka Suhonen inventering 2007
Skapat: 22.8.2018
Petro Pesonen inventering 2018
Anmärkningar: Tarkastus 19.6.2018. Pohjoisen Rantatien osuuden itäpuolella kallion vierellä on voimakkaasti pengerretty tie, joka johtaa pienelle tasanteelle. Tällä tasanteella on kolme myllynkiveä maassa. Tie häviää Kehä III:n alle. Kyseessä saattaa olla myös Rantatien linjaus.
Skapat: 22.8.2018
Den nedladdningsbara filen kan innehålla bilder, kartor eller annat innehåll som är upphovsskyddat. Filens upphovsrätt hör till rapportens upphovsman och till övriga i rapporten nämnda aktörer. För vidare bearbetning av materialet bör tillstånd erhållas av innehavaren av upphovsrätten.