Ruotsin sotaväen Kustaan sodan 1788 – 1790 aikainen leirialue, joka sijaitsee
Rajaportin ja Sikomäentien välisen mäen pohjoisreunalla, 7,8 hehtaarin alueella. Pääosin hiekkapohjaisessa maastossa kasvaa sekametsää. Alueella on myös hakkuuaukeita ja hiekkakuoppia.
Alueella on 43 sotilasleirin majoituskuoppaa. Kuopat sijaitsevat maastossa epäsäännöllisesti. Alueen länsiosassa niitä on kaivettu harvaan mutta itäpäässä, Sikomäentien kummallakin puolella kuopat sijaitsevat tiiviimmin. Kuoppien koko ja muoto vaihtelevat. Pienimmät pyöreät kuopat ovat halkaisijaltaan metrin kokoisia. Nelikulmaiset kuopat ovat kooltaan 2 x 2 – 5 x 4 m ja syvyydeltään 0,3 – 1 m.
Alueen länsipäässä, nykyisin Sikomäentieltä Kuuselaan johtavan tielinjan eteläpuolella on 3 kuoppaa, jotka sijaitsevat toisistaan 10 m välein. Keskimmäinen kuoppa on kooltaan 3 x 6 m. Se on kaivettu osin maahan ja osaksi koverrettu rapakivikallioon. Alueella on ollut majoittuneena kenraali ja paroni Armfeltin jääkärit. Heidän eteläpuolelle oli varastoitu Kymijoen ylittämiseen käytettävät ponttonisillan osat. Alue on nykyään suota, eikä sieltä löytynyt minkäänlaisia jälkiä tai rakenteita.
Tielinjan pohjoispuolella, mäen pohjoisreunalla, suuren hiekkakuopan pohjoispuolelta länteen on 11 kuoppaa ja tielinjan eteläreunalla vielä 2 kuoppaa. Alueelle on ollut majoitettuna Oulun rykmentti.
Sikomäentien länsipuolella on 8 kuoppaa. Läntisimmässä kuopassa on oviaukko, joka aukeaa pohjoiseen. Alueella on ollut majoittuneena Vestmanlandin rykmentti. Tien itäpuolella on tiheässä 11 kuoppaa joissa on ollut henkivartiorykmentin ratsuväki. Kahden edellä mainitun joukko-osaston edessä, on ollut tien poikki sijoitettuna tykistöä. Noin 100 m edellä mainituista kuopista on tien vieressä, sen länsipuolella 4 kuoppaa. Tiestä 40 m itään on vielä 4 kuoppaa. Sikomäentien levennys on saattanut aikanaan tuhota joitakin kuoppia samoin kuin alueen keskivaiheilla sijaitseva hiekkakuoppa. Sotatapahtumia kuvaavaan karttaan merkitystä, tien poikki kulkevasta varustuksesta ei löydetty jälkiä maastossa. |