Osittain Karvian ja osittain Kauhajoen alueella, Kauhanevan-Pohjankankaan kansallispuistossa kulkeva Kyrönkankaan tie on mainittu vuonna 1556 Jaakko Teitin laatimassa maamme yleisiä valtateitä koskevassa selvityksessä. Teitin selostuksessa kerrotaan, että tie kulki Korsholman linnakeesta Hämeenlinnaan erämaan halki. Tuolloin tie oli vielä kangasmaastoon syntynyt polku, jota alettiin vasta 1600-luvun puolella kunnostaa ratsutieksi. Tien varhaisin syntyhistoria ei ole tiedossa, mutta sen oletetaan olleen käytössä viimeistään keskiajalla.
Kyrönkankaan tiestä tehtiin vuonna 1644 postitie ja sitä levennettiin entisestään vuonna 1655. Karvian Kantissa ja Kauhajoen Nummijärvellä oli kestikievarit. Tie oli 1770-luvulle asti vilkaimmin liikennöity tie Pohjanmaalta Etelä-Suomeen. 1770-luvulla Jalasjärven ja Kurikan vanha talvitie kunnostettiin kesäkäyttöön, jolloin pitempi Hämeenmetsän reitti jäi matkustajaliikenteeltä syrjään. (Vakkilainen 1982:453-463; Ruismäki 1987:236-247.)
Kyrönkankaan tie kuuluu valtakunnallisesti merkittäviin rakennettuihin kulttuuriympäristöihin ja se on Tiehallinnon virallinen museotie. Tie on päällystämätön ja osittain moottoriajoneuvoliikenteeltä suljettu.
Skapat: 23.2.2009 Senaste förändring: 12.12.2017
Undersökningar
Jouni Taivainen/Metsähallitus besiktning 2008
Anmärkningar: Kohde tarkastettiin Kauhanevan-Pohjankankaan kansallispuiston kulttuuriperintöinventoinnin yhteydessä.
Anmärkningar: VARK-tarkastus 4.5.2021 VARK-alueen uudelleen rajaamiseksi. Tielinjasta valittiin mukaan vain sen alkuperäisimpänä säilynyt osa.
Skapat: 3.5.2022
Den nedladdningsbara filen kan innehålla bilder, kartor eller annat innehåll som är upphovsskyddat. Filens upphovsrätt hör till rapportens upphovsman och till övriga i rapporten nämnda aktörer. För vidare bearbetning av materialet bör tillstånd erhållas av innehavaren av upphovsrätten.