Sijaintipaikka on Kokkolan sisäsaaristossa Ykspihlajanlahdella Isokarin/Storgrundetin eteläpuolella hiekkapohjalla Lahdenperän teollisuusalueelle kulkevan pienveneväylän ja Isokarille johtavan maapenkereen välillä.
Puurunkoisen aluksen pahoin hajonnut hylky, joka kuitenkin muodostaa selkeästi hahmotettavan kokonaisuuden. Päähylyn päämitat ovat noin 30 x 10 metriä. On havaittavissa selkeitä kaarirakenteita, lankutuksia, mahdollisia kansirakenteita sekä irrallista vaikeatulkintaista rautatavaraa, kuten kettinkiä ja metallirakenteita. Päähylyn luoteispuolella on noin 35 metrin päässä on suuri yhtenäinen kappale, mahdollisesti osa laivan perää tai keulaa. Tämä osan päämitat ovat noin 4 x 6 metriä ja siinä on havaittavissa kaarien lisäksi yhtenäistä lankutusta ja kiinnityksissä käytettyjä metallipultteja. Isomman ja pienemmän hylynosan ympäristössä on noin 50 metrin säteellä pienempiä irtonaisia puuosia.
Kokkolan K.H.Renlundin museo ja vapaaehtoiset sukeltajat ovat viistokaikuluodanneet hylkyalueen 2017 ja etsineet tietoja hylyn mahdollisesta alkuperästä. Kyseessä saattaa olla norjalainen priki Delphin Törnsbergistä, jonka haaksirikko tapahtui 18.9.1890. 149 lästin alus oli matkalla Piteåsta Ranskaan, kun se ajoi karille alueella, joka on itäkoilliseen Gaddenin majakasta. Kansilasti pudotettiin mereen. Seuraavana päivänä paikalle saapui höyryhinaaja, mutta huono keli esti pelastustoimet. Alus oli karilla ankkurinsa varassa usean päivän ajan. Takila irrotettiin. Hinausta yritettiin uudestaan, mutta myrskyn vuoksi kaapeli jouduttiin katkaisemaan.
27.9.1890 hinaaja Ykspila löysi mastot katkenneina olevan hylätyn purjelaivan Tankarin ulkopuolelta. Laiva hinattiin Ykspihlajaan kolmen hinaajan voimin. Laivan todettiin pysyvän pinnalla lankkulastinsa varassa. Kajuutasta löytyneiden lastikuittien perusteella kävi ilmi, että kyseessä oli priki Delphin Törnsbergistä. Alus "hinattiin hiekkapohjalle Ykspihlajan satamassa" (Nya Pressen 1890, 3; Åbo Tidning 1890, 3). 1920-luvulla kerrotaan Storgrundetin eli Friisinsaaren takana olleen laivanhylyn räjäyttämisestä, ettei hylky häiritsisi laivaliikennettä. |