Kohteessa on toisen maailmansodan aikaisia varustuksia. Se sijaitsee Malmin lentokentän koillispuolella, Tattarisuon teollisuusalueen ja pohjois–etelä -suuntaisen kiitoradan välisellä maastonkokoumalla. Mäen poikki kulkee kevyen liikenteen väylä, jonka molemmilla puolilla kasvaa lehtimetsää sekä tiheää lehtipuuvesakkoa. Mäen laella on avokalliota.
Mäkeä on kutsuttu lentokentän toiminta-aikana nimellä Tuuli-T -kukkula. Mäen huipulla on aikanaan ollut T-kirjaimen muotoinen, suurikokoinen tuulen suunnan osoituslaite. Mäelle oli sijoitettu toisen maailmansodan aikana kaksitykkinen ilmatorjuntapatteri, majoitustelttoja, parakkeja ja varastoja. Mäen länsilaidalla oli tuolloin myös kolme katettua lentokonesuojaa. Vuosien 1942 ja 1944 välillä toimi mäellä 56. kevyt ilmatorjuntajaos, joka osallistui Helsingin ilmapuolustukseen.
Mäen itärinteessä on näkyvissä neljä pyöreätä teltan kuoppaa, joiden halkaisija on n. 8 m ja syvyys keskimäärin 0,6 m sekä joitakin epämääräisempiä kuopanteita. Pyöreät kuopat sijaitsevat samoilla kohdilla, joissa toukokuussa 1943 otetussa ilmakuvassa näkyy telttoja. Telttojen kuoppien päälle ja ympäristöön rakennettiin syksyllä 1943 parakkeja, joiden perustusrakenteista ei ole näkyvissä jälkiä maastossa. Parakit purettiin sodan jälkeen.
Mäen länsirinteen juurella on kolmen katetun lentokonesuojan jäännökset näkyvissä. Suojien kaarevat puurakenteiset katot on purettu sodan jälkeen. Suojat erottuvat maastossa 17 x 25 m kokoisina kuoppina joiden syvyys on 1–3 m. Kaksi kuoppaa aukeavat lännen suuntaan ja eteläisin etelän suuntaan, josta on johtanut maahan kaivettu rullaustie länteen, joka erottuu nykyään 17 x 30 m kokoisena kaivantona, jonka syvyys on keskimäärin 1 m.
Mäen laella, tien itäreunalla sijaitsevalla itään päin kaltevalla kalliopinnalla on kalliohakkaus. Hakkauksessa on kuvattuna liekehtivä tykinkuula, ilmapuolustuksen hakaristi sekä teksti: ”56. Kev.J”. Hakkauksen alapuolella erottuu heikosti: "[-] -28/92. Edellä mainittujen hakkausten yläpuolella on tähti ja teksti: "44 г 11/10".
Jatkosodan aikana mäellä oli kaksi ilmatorjuntatykkiä, jotka sijaitsivat maahan kaivetuissa kuopissa, joiden reunoja lujitettiin ajoittain mm. kipsillä. Mäellä nykyisin olevat kolme ilmatorjuntatykin asemaa rakennettiin 1970-luvun alussa. Niistä kaksi pohjoisinta ovat samoille sijoilla, joissa sota-aikaiset tykkiasemat sijaitsivat. Keskimmäisen tykkiaseman luoteispuolella on maahan kaivettu 2 x 2 m kokoinen kuoppa, jonka syvyys on 0,5 m. Vuodelta 1943 peräisin olevan kartan perusteella kuopassa on ollut tulenjohtoasema.
Mäen huipun pohjoispuolella, tien itäreunalla on maahan kaivettu nelikulmainen, kivillä reunustettu kuoppa, jonka koko on 2,5 x 2,5 m ja syvyys 0,5 m. Vuodelta 1943 peräisin olevassa kartassa kohdalle on merkitty konekivääriasema. Tien länsipuolella, etelärinteessä on kivistä ladottu kaareva valli, joka on vuoden 1943 ilmakuvan perusteella ollut tuliasema, jonka torjuntasuunta on ollut lounaaseen, kohti lentokenttää. |