Sijaintipaikka on Loviisanlahden pohjukan itäpuolella lähellä Määrlahden suistoa, 130 m lounaaseen osoitteen Saaristotie 103 rannasta.
Paikalla on vanhan puulaivan hylky. Hylky löytyi viistokaikuluotauksessa huhtikuussa 2020. Kyseessä on purjelaiva, jonka runko on kooltaan arviolta 23 x 6 m. Osittain pohjaan hautautunut runko on koillis-lounaissuuntainen siten, että keula osoittaa lounaaseen. Hylyn rakenteet ovat levinneet laajemmalle, 40 x 20 m kokoisen alueen sisälle.
Kohde tarkastettiin luotauksen jälkeen sukeltaen. Näkyvyys vedessä oli inventointiaikana 40 cm. Huonon näkyvyyden vuoksi hylky tarkastettiin varovaisesti tunnustelemalla. Hylky vaikuttaa puun kulumisen perusteella yli 100 vuotta vanhalta. Ikää vaikuttaa olevan huomattavasti enemmän kuin läheisellä Loviisanlahti Laivasilta 1:n hylyllä. Rakenteessa ei havaittu metalliosia, vaan rakenteiden liitoksissa on käytetty puutappeja. Rungon materiaali on havupuuta.
Hylky on ilmeisesti tasaperäinen ja rakenne tasasaumainen. Osittain hajonneen keulan kappaleita makaa irronneena pohjassa. Runko on sisälaudoitettu eli karneetattu, käyttäen ohutta leveää lautaa. Peräpäädystä katkennut sikoköli on keulan puolella pohjaan hautautuneena, kohoten perää kohti. Se on poikkileikkaukseltaan noin 35 x 35 cm; kaarten poikkileikkaus on 23 x 15 cm ja pohjalankkujen 22 x 5 cm. Sikokölissä oleva maston kenkä havaittiin ¼ matkaa hylyn keskeltä keulaa kohti mitattuna. Kylki- ja pohjalankkujen kiinnittämiseen käytetyt tapit ovat muodoltaan kahdeksankulmaisia, 3,5 cm halkaisijaltaan. Kannen osia ei havaittu.
Hylyn luoteispuolella laidan ulkopuolella on laaja noin 5 x 5 m kokoinen kalkkikivikasa, mikä vaikuttaa olleen laivan lastina. Myös hylyn sisältä löytyi kivikasa, sekä satunnaisesti ohuita punaisten tiilten paloja. Hylystä nostettiin epätasaisesti puhallettu lasipullo, joka valokuvaamisen jälkeen palautettiin löytöpaikalleen. Viistokaikuluotauksessa näkyvä noin 2 m hylystä etelään oleva viisi metriä pitkä puu, jota arveltiin mastoksi, osoittautui kaarnapintaiseksi irtopuuksi.
Kohde määritettiin hylyn ilmeisen iän ja kunnon perusteella historialliseksi kiinteäksi muinaisjäännökseksi.
Vuonna 2020 aluksen rungosta saatiin viisi dendrokronologista näytettä, joiden analyysin perusteella alus on rakennettu joskus 1700-luvun lopulla. |