Kohde sijaitsee Multisillan kaupunginosassa, Ratasillantien sillan N-puolella, rautatietä pitkin sen itäpuolella kulkevan huoltotien ja Arranmaanojan välissä.
Paikalla on n. 115 m pitkä kipinäaidan raunio, joka noudattaa VR:n alueen kiinteistörajaa, ja siihen lännestä liittyvä massiivisen kivikellarin jäännös sekä sen eteläpuolella, kiviaidan kulmassa sijaitseva rakennuksen pohja.
Kipinäaita on paikoin epämääräinen, rauennut, leveydeltään 2-3 m, mutta pääsääntöisesti n. 1-1,5 m leveä, korkeudeltaan n. 0,5-1,0 m, koostuen yleensä 1-2 kivikerroksesta. Kivien suurin mitta on n. 30-80 cm.
Kipinäaidan n. 35 m pitkä eteläosa sijaitsee lähempänä rautatietä, n. 7 m huoltotien keskilinjasta ja n. 11 m meluaidasta, korkean tieluiskan juurella, kuusimetsän rajalla. Aidan leveys on n. 1 m ja korkeus n. 0,5 m. Kantakartan rajapyykkimerkin nro 6 kohdalla kipinäaita kääntyy 90 astetta itäkoilliseen ja n. 22 m jälkeen taas kääntyy pohjoisluoteeseen. Pohjoisin aidan osuus on pisin (n. 60 m), mutta sen eteläosassa on n. 1,5 m leveä aukko kahden ison kiven välissä. Pohjoisempana heti aidan W-puolella on kivikellarin jäännös.
Kellarin sisätila on n. 4 x 2 m kokoinen, korkeus n. 2 m. Seinät on tehty suurista (n. 1,0-1,3 x 0,4 m) kivipaasista, joita on 4 kerrosta, kalkkilaastia käyttäen. Oviaukko on W-seinässä. Sen molemmin puolin seinän edessä on kaksi isoa vanhan koivun kantoa.
Rakennuksen pohjan mitat ovat n. 6 m (N-S) x 4 x 0,3 m. Kivijalka on tehty lohkokivistä. Sen ympärillä, kiviaidan rajaaman "pihapiirin" SE-kulmassa on maanpinnalla paljon tiiltä (melko modernia) ja lisäksi kattotiiliä.
Kivikellari vaikuttaa samanikäiseltä kipinäaidan kanssa ja saattaa liittyä radan rakentamiseen (esim. käytetty ruuti- tai dynamiittivarastona?). V. 1946 ilmakuvan ja vanhojen peruskarttojen mukaan kiviaita on rajannut idästä ja etelästä n. 60 m (NNW-SSE) x 30 m laajuisen alueen, jolla on sijainnut asuinrakennus ja kolme pientä ulkorakennusta. Kyseessä on todennäköisesti radan rakennustöihin ja myöhemmin huoltoon liittyvä tukiasema. |