Kohde sijaitsee Lempäälän kirkosta 2,6 km pohjoiskoilliseen, Kuokkalankosken kaakkoisrannalla, vanhan Helsinki – Tampere rautatielinjauksen kohdalla, nykyisin kevyenliikenteen väylänä käytössä olevan rautatiesillan alla, kosken partaalla. Paikalla on vanhaan Helsinki – Tampere –rautatiehen liittyvän sillan kivestä ja betonista rakennettu jalusta.
Helsingin ja Hämeenlinnan välille rakennettu Suomen rautatieliikenteen päärata avattiin liikenteelle ensimmäisenä rataosuutena Suomessa vuonna 1862. Rataa jatkettiin muutamien vuosien kuluttua, vuonna 1876, pohjoiseen Tampereelle (Iltanen 2010, 48). Rautatien alkuperäinen linjaus Lempäälän keskustan kohdalla, on kulkenut nykyisen Nurmisaarentien linjausta. Kuokkalankosken ylittävä silta on ilmeisesti rakennettu vuosien 1933 – 1953 välisenä aikana, jolloin rata tehtiin kaksiraiteiseksi (Schulz 2000, 8). Tällöin vanhemman sillan jalusta olisi jäänyt uudemman alle. Rautatien linjausta suoristettiin Lempäälän keskustan kohdalla, ja rata muutettiin nykyiselle paikalleen 2000-luvun alussa. Vanha Nurmisaarentien linjausta seuraillut rataosuus purettiin, ja rakennetut uudemmat rautatiesillat jäivät kevyenliikenteen käyttöön.
Uudemman, teräksisen sillan alla, Kuokkalankosken kaakkoisrannalla, on nähtävissä kivestä ja betonista tehty paikalla aiemmin sijainneen sillan jalusta (rakenne A). Rakenne A on pituudeltaan 7 metriä, leveydeltään 1,5 metriä ja korkeimmillaan 5 metriä. Se koostuu muotoon hakatuista kiviharkoista, jotka on tuettu rautavaarnoilla kiinni toisiinsa. Virran puoleisessa seinämässä on käytetty myös betonia tukemaan rakennetta. Varsinaisen sillan jalustan itä- ja länsipuolella on halkaisijaltaan 0,5 – 1 metriä olevista luonnonkivistä tehty pengerrys. Rakenteen A länsipuolisen penkereen (B) pituus on 6 metriä ja itäpuolisen (C) 7 metriä. Leveydeltään kivipenkereet ovat noin metrin ja korkeudeltaan 0,2 – 5 metriä. (kuvat 8 - 10) Nyt kevyenliikenteen käytössä olevan, uudemman sillan vieressä lounaispuolella on runsaasti irtonaisia lohkokiviä, jotka ovat todennäköisesti peräisin paikalla sijainneesta vanhemmasta sillasta ja ovat sen purkujätettä |