Alkuperäinen, kiskottamaton ratapenger sortui Yli-Vekkoskella Mustijokeen heinäkuussa 1872.
Sortuman paikalle rakennettiin tilapäisluonteinen, puinen viaduktisilta, joka vuoteen 1890
mennessä heikkeni kunnoltaan siinä määrin, että ratalinja siirrettiin pohjoisemmas uuteen
paikkaan. Uudelle osuudelle tulleet kallioleikkaukset olivat historiallisen Kerava-Porvoo -osuuden
suurimmat.
Kaksi eri-ikäistä ratalinjaa sijaitsevat Yli-Vekkoskella Mustijoen rannalla. Korkokuvaa luonnehtii voimakaspiirteinen, jylhä kalliotopografia. Aiemmin laidunnettua jokilaaksoa peittää osin hakamainen, rehevä lehtometsä.
Alkuperäisen ratalinjan pengerrunkoa on säilynyt sortuman itäpuolella noin 160-180 metriä, länsipuolella hieman vähemmän. kasvillisuuden verhoamat pengerfragmentit ovat mielenkiintoisia, jäänteenomaisia kohteita, jotka todistavat paitsi ratalinjan historiasta ja ajan kulusta, myös radanrakennustekniikan alkuvaiheisiin liittyneestä kokeiluhengestä.
Den nedladdningsbara filen kan innehålla bilder, kartor eller annat innehåll som är upphovsskyddat. Filens upphovsrätt hör till rapportens upphovsman och till övriga i rapporten nämnda aktörer. För vidare bearbetning av materialet bör tillstånd erhållas av innehavaren av upphovsrätten.