Nykyisen linjauksen mukainen Kokkolantie on ollut keskeinen Pohjanmaan ja Keski-Suomen välinen kulkuväylä ainakin 1700-luvun lopulta asti. Viipurista Mikkelin ja Jyväskylän kautta Kokkolaan kulkenut tie nimettiin vuonna 1938 valtatieksi 13. Vuoden 1954 ilmakuvista päätellen vanha tielinja on vielä tuolloin käytössä. Vuoden 1960 ilmakuvissa näkyvän nykyisen valtatien 13 linjauksen tultua käyttöön aiempi tielinja on jäänyt pois käytöstä.
Nykyisen tien itäpuolella vanha tielinja on näkyvissä metsätienä ja tilusrajana. Maastokartalle tielinja on merkitty polkuna. Se erkanee nykyisestä tiestä Uusitalon tilan kohdalla ja jatkuu noin 500 metriä työkoneilla ajokelpoisena metsätienä. Välinevan kohdalla, noin 300 metrin matkalla, tie on täysin ajokelvoton. Sen poikki on kaivettu useita ojia ja osa maa-aineksesta on kasattu tielinjalle. Lisäksi tiellä kasvaa koivuja. Välinevan jälkeinen osuus tiestä on työkoneella ajokelpoista. Kohteen keskivaiheilla sijaitsevan kodan ympäristössä tielinja on noin 70 metrin matkalta kaikille autoille ajokelpoinen. Ahvenkosken kohdalla vanha tielinja ylittää nykyisen Kokkolantien, jonka länsipuolella se jatkuu kaikille autoille ajokelpoisena Kivikankaantienä.
Vanhan tielinjan leveys on pääosin 5,5–6 metriä. Välinevan kohdalla, noin 500 metrin mat-kalla tie kapenee noin 4,5 metrin levyiseksi. Tältä osuudelta tie on myös pengerretty n. 0,7 metrin korkuiseksi. Muilla osilla tietä ei ole huomattavia pengerryksiä.
Skapat: 14.8.2024
Undersökningar
Akseli Tolvi ja Hannu Poutiainen/Maanala Oy inventering 2024
Den nedladdningsbara filen kan innehålla bilder, kartor eller annat innehåll som är upphovsskyddat. Filens upphovsrätt hör till rapportens upphovsman och till övriga i rapporten nämnda aktörer. För vidare bearbetning av materialet bör tillstånd erhållas av innehavaren av upphovsrätten.