Helsingfors | |
fast fornlämning | |
Hamnsundet |
2172 |
Typ: | försvarsverk stockbefästningar |
Typ: | fartygsvrak vrak (trä) |
Datering: | historisk, 1700-tal |
Övriga namn: | Haminasalmi, Haminansalmen väyläeste, Hamnsundetin väyläeste, Hamnsundetin hirsiarkku |
Förklaring till geografisk data: |
Paikannettu karttaliitteen mukaan |
tillbaka |
Koordinater |
ETRS-TM35FIN N: 6668430 Ö: 390440 YKJ N: 6671230 Ö: 3390566 ETRS89/WGS84 Lat: 60.13812527° Lon: 25.02734910° ETRS89/WGS84 Lat: 60° 8.2875' Lon: 25° 1.6409' ETRS89/WGS84 Lat: 60° 8' 17.2510" Lon: 25° 1' 38.4568" |
Beskrivning |
Helsingin edustalla, Kruunuvuorenselän eteläosassa sijaitsee Kuninkaansaaren ja Santahaminan välisen Hamnsundetin eli Haminansalmen sulkenut väyläestekokonaisuus. Kokonaisuuteen kuuluu alun perin yhtenäinen hirsiarkkupato (Haminansalmi 1), sen eteläpuoleinen seitsemän vierekkäisen hirsiarkun rivi (Haminansalmi 2), eteläisimpänä kaksi väyläesteeksi upotettua alusta (Hamnsundet 1 ja 2) sekä salmen sulkenutta kettinkiä (ks. alakohteet).
Rakennelman tehtävä on ollut sulkea Santahaminan ja Kuninkaansaaren välinen väyläosa. Väylä on todennäköisesti suljettu ainakin kolmessa eri vaiheessa: ensimmäisen kerran noin vuonna 1720, jolloin venäläiset isovihaan liittyen sulkivat salmen Englannin laivaston aiheuttaman uhan vuoksi, toisen kerran Krimin sodan aikana ja kolmannen kerran Krimin sodan ja vuoden 1904 välillä. Tarkemmat sijaintitiedot otettu Wellamon plotterilla (WGS84) 26.10.2020. Väyläestehylkyjen keskipisteet: Länsihylky WGS84 P 60°08.280′ E 25°01.609′ syvyys 6 m, 40 m pituus Itähylky 60°08.298′ E 25°01.662′ syvyys 3 m, 35 m pituus Väyläestearkut itäisin P 60°08.308′ E 25°01.665′ 60°08.304′ 25°01.647′ 60°08.300′ 25°01.633′ 60°08.296′ 25°01.612′ 60°08.292′ 25°01.601′ läntisin 60°08.287′ 25°01.585′ Pitkä hirsiarkku Itäinen pääty 60°08.321′ 25°01.669′ 60°08.298′ 25°01.591′ Hirsiarkkua on raivattu pois väylältä, irto-osia levinneenä pohjaan 50 m säteellä, keskipisteenä: 60°08.287′ 25°01.569′ |
Skapat: 11.1.2002 Senaste förändring: 7.7.2021 |
Underobjekt |
Haminansalmi 1 -hirsiarkkupato |
Typ: försvarsverk, stockbefästningar |
Datering: historisk, 1800-tal |
Koordinater ETRS-TM35FIN N: 6668445 Ö: 390413 |
Beskrivning: Kyseessä on Kuninkaansaaren ja Santahaminan välisessä Hamnsundetissa eli Haminansalmessa poikittain sijaitseva alun perin yhtenäinen, nyttemmin kahdessa osassa oleva kivitäytteinen hirsiarkkupato. 8-10 m padon eteläpuolella sijaitsevat väyläestekokonaisuuteen kuuluvat seitsemän hirsiarkun rivi sekä etelämpänä kaksi väyläesteeksi upotettua alusta. Rakennelma on 8,8 m leveä ja 7 m korkea. Pituutta itäisimmällä osalla on noin 44 m ja läntisimmällä noin 65 m, välissä on 2 m leveä sola. Rakenne koostuu vaakatasoisista hirsikerroista, joita on yli 15 kappaletta. Estettä on vahvistettu sidosketjuilla. Ketjuja on havaittavissa noin kymmenen metrin välein. Kohde on paikannettu karttaliitteen mukaan (paikannustarkkuus 10-100 m). |
Skapat: 20.10.2016 Senaste förändring: 20.10.2016 |
Haminansalmi 2 -hirsiarkut |
Typ: försvarsverk, stockbefästningar |
Datering: historisk, 1700-tal |
Koordinater ETRS-TM35FIN N: 6668429 Ö: 390420 |
Beskrivning: Kyseessä on Kuninkaansaaren ja Santahaminan välisessä Hamnsundetissa eli Haminansalmessa poikittain sijaitseva seitsemän vierekkäisen kivitäytteisen hirsiarkun rivi. Hirsiarkkujen pohjoispuolella on väyläestekokonaisuuteen kuuluva yhtenäisempi, kahdesta pitkästä hirsiarkusta koostuva rivi. Seitsemän hirsiarkun eteläpuolella on kaksi väyläesteeksi upotettua alusta. Hirsiarkut sijaitsevat noin 6-8 m etäisyydellä toisistaan. Kaksi Kuninkaansaarta lähinnä olevaa arkkua on lähes hajonneita tai hajotettuja, loput ovat ehjempiä. Arkkujen pituus on noin 8-10 m ja leveys 4,5-5 m. Rannan ja hirsiarkkurivin väliin on sekä salmen länsi- että itäpuolella jäänyt noin 25-30 m pituinen, pienemmille aluksille kulkukelpoinen aukko. Hirsiarkkujen oletetaan olevan venäläisten rakentamia noin vuonna 1720. Kohde on paikannettu karttaliitteen mukaan (paikannustarkkuus 10-100 m). |
Skapat: 19.10.2016 Senaste förändring: 20.10.2016 |
Hamnsundet 1 -hylky |
Typ: fartygsvrak, vrak (trä) |
Datering: historisk |
Koordinater ETRS-TM35FIN N: 6668420 Ö: 390446 |
Beskrivning: Hylky kuuluu Kuninkaansaaren ja Santahaminan välisessä Hamnsundetissa eli Haminansalmessa sijaitsevaan hirsiarkkujen sekä kahden upotetun aluksen muodostamaan väyläestekokonaisuuteen. Molemmat alukset on upotettu poikittain ja peräkkäin kapeikon eteläisimpään osaan keulat kohti Santahaminaa. Lähimpänä Santahaminaa sijaitseva Hamnsundet 1 on upotetuista aluksista hieman pienempi. Kyseessä on puurunkoisen aluksen hylky, jonka rungon pituus on 30,6 metriä ja leveys hieman yli 8 metriä. Aluksen havupuinen runko on suhteellisen hyväkuntoinen, mutta pääkannen laudoitus on pahoin tuhoutunut. Pohjaosa on päällystetty vedenalaisilta osiltaan ohuin kuparipellein. Kansille on kerätty kiviä uppoamisen varmistamiseksi. Hamnsundet 1:stä 15 m länteen sijaitsee Hamnsundet 2 -hylky. Hylkyjen pohjoispuolella on puolestaan seitsemän yksittäistä hirsiarkkua sekä yhtenäisempi hirsiarkkujen rivi. Hylky on paikannettu karttaliitteen mukaan (paikannustarkkuus 10-100 m). Tvertsa oli Itämeren laivaston kuljetusalus. Sen rakentaminen aloitettiin Arkangelissa 30.8.1840 ja se laskettiin vesille 24.5.1842, josta se seilasi Kronstadtiin. Alus kuljetti rahtia Itämerellä vuodesta 1843 vuoteen 1853. Sen viimeiseksi satamapaikaksi on merkitty Suomenlinna 1854-1855 ja se on lähteiden mukaan upotettu väyläesteeksi. (Tredrea ja Soazev 2010:382). On mahdollista, että tämä kyseinen laiva on jompikumpi Haminansalmen nykyisistä hylyistä. |
Skapat: 19.10.2016 Senaste förändring: 7.1.2021 |
Hamnsundet 2 -hylky |
Typ: fartygsvrak, vrak (trä) |
Datering: historisk, 1800-tal |
Koordinater ETRS-TM35FIN N: 6668419 Ö: 390410 |
Beskrivning: Hylky kuuluu Kuninkaansaaren ja Santahaminan välisessä Hamnsundetissa eli Haminansalmessa sijaitsevaan hirsiarkkujen sekä kahden upotetun aluksen muodostamaan väyläestekokonaisuuteen. Molemmat alukset on upotettu poikittain ja peräkkäin kapeikon eteläisimpään osaan keulat kohti Santahaminaa. Lähimpänä Kuninkaansaarta sijaitseva Hamnsundet 2 on upotetuista aluksista hieman suurempi. Kyseessä on puurunkoisen laivan hylky, jonka pituus on noin 39 metriä ja leveys noin 10 metriä. Hylyn kylkilaudoitus on miltei kokonaan irronnut kaarituksesta. Kaaritus on niin tiheää, ettei kaarien välejä ole lainkaan, joten jäljellä oleva kylki koostuu näennäisesti pystysuuntaisesta laudoituksesta. Hylyn peräpää on vajonnut hiekkaan. Peräpeilistä on jäljellä kulmissa olleet tukiparrut. Aluksen kyljen ulkopuolella on huomattava määrä sen kylkilankutusta ym. puutavaraa. Aluksen kansi on romahtanut hylyn sisään (ilmeisesti pääkansi on romahtanut välikannelle ainakin osittain). Hylyn sisällä on varsin paljon myös toistaiseksi tarkemmin määrittelemättömiä rakenneosia. Sisältä on havaittu myös mahdollinen mastonkenkä. Hylyn keulan parta ja kaljuuna näyttää 1830-40-luvun tyyliseltä. Sen kaljuuna on miltei täydellisenä paikallaan. Keulassa on havaittavissa styyrpuurinpuolella kaksi klyyssiaukkoa, jotka ovat ilmeisesti raudasta. Keulassa sisällä on toistaiseksi havaittu ankkuriköyden kiinnityspenkki ja mahdollisesti ankkuripelin laakeri. Keulakansi on huonokuntoinen. Kaarissa on käytetty eri puulajia kuin laudoituksessa, mutta molemmat ovat luultavasti havupuuta. Hylky on paikannettu Metsähallituksen tilauksesta tehdyssä Meritaito Oy:n luotauksessa vuonna 2014. Syvyyttä kohteella on noin 5-6 m. Tvertsa oli Itämeren laivaston kuljetusalus. Sen rakentaminen aloitettiin Arkangelissa 30.8.1840 ja se laskettiin vesille 24.5.1842, josta se seilasi Kronstadtiin. Alus kuljetti rahtia Itämerellä vuodesta 1843 vuoteen 1853. Sen viimeiseksi satamapaikaksi on merkitty Suomenlinna 1854-1855 ja se on lähteiden mukaan upotettu väyläesteeksi. (Tredrea ja Soazev 2010:382). On mahdollista, että tämä kyseinen laiva on jompikumpi Haminansalmen nykyisistä hylyistä. |
Skapat: 19.10.2016 Senaste förändring: 7.1.2021 |
Hamnsundetin kärry |
Typ: fyndplatser, lösfyndsplatser |
Koordinater ETRS-TM35FIN N: 6668415 Ö: 390413 |
Beskrivning: Hevoskärry sijaitsee Kuninkaansaaren ja Santahaminan välisessä Hamnsundetin (eli Haminansalmen) länsipäässä 10 m etäisyydellä Hamnsundet 2-hylystä. Kyseessä on karkeatekoinen ja vankkarakenteinen kärry, jossa on runsaasti rautavahvisteita. Pyörät ovat silmiinpistävät kärryn muuhun kokoon nähden ja niissä on rautavanne. Kärryssä on mahdolliset irtolaidat, oikeassa etukulmassa on jäljellä pystytolppa. Kärry ollut mitä ilmeisemmin hevosvetoinen, ja siitä sai vaikutelman, että sillä on siirretty raskasta tavaraa. Kärryn alla on mahdollisesti laastia ja ympärillä irtokiviä. Kärry on kauttaaltaan näkkien ja simpukoiden peitossa 2,5 cm paksuudelta, kärryn rautaosat ovat huonossa kunnossa. Kärryn kokonaispituus on 3.3 metriä, aisojen pituus 1,7 metriä ja kärjet ulospäin taivutetut viimeisen 20 cm:n matkalta. Lavan koko pituus on noin 1,6 metriä, ja leveys noin 1,2 metriä. Hevoskärry liittynee Haminansalmen väyläesteiden rakennusvaiheisiin. Hevoskärry on paikannettu sanallisen selostuksen ja piirroksen avulla (paikannustarkkuus 10-100 m). |
Skapat: 19.10.2016 Senaste förändring: 20.10.2016 |
Undersökningar |
Harry Alopaeus ja Teredo Navalis ry besiktning 1978 |
Anmärkningar: Hamnsundetin väyläestettä dokumentoitiin, koska kohde katsottiin väylätöiden takia uhatuksi. Harry Alopaeus teki väyläestekokonaisuudesta luonnospiirroksen. |
Skapat: 12.8.2011 Senaste förändring: 12.8.2011 |
Minna Koivikko besiktning 2020 |
Anmärkningar: Viistokaikuluotaus Museoviraston Wellamo- veneellä. |
Skapat: 7.1.2021 |
Den nedladdningsbara filen kan innehålla bilder, kartor eller annat innehåll som är upphovsskyddat. Filens upphovsrätt hör till rapportens upphovsman och till övriga i rapporten nämnda aktörer. För vidare bearbetning av materialet bör tillstånd erhållas av innehavaren av upphovsrätten. | |
Länkar till Museiverkets övriga material |
|
× | ||
< | > | |