Sijaintipaikka on Kokkolassa Vanhasatama -lahden eteläosan länsirannalla Tyllperaviken -lahden alueella, Sannanrannan edustalla.
Yhdeksän hirsiarkun kiviperustaa, jotka kuuluvat 1733 rakennettuun laivojen korjauslaituriin eli proopenkkiin, jossa alus voitiin kääntää kallelleen (toinen kylki vedenpinnan yläpuolelle) korjausta varten. Matalan veden aikana jäänteet ovat näkyvissä veden pinnalla kivikasoina rombinmuotoisessa asetelmassa. Kaksi arkuista on jäänyt kuivalle maalle maankohoamisen myötä. Muut ovat 30-200 cm syvyisessä vedessä. Perustojen etäisyys toisistaan on keskimäärin 55-60 m. Koko muodostelman pituus on 200 m ja leveys 120 m.
Perusta 1: Pyöreä kiviröykkiö, josta erottuu ristisalvos, mitat n. 11 x 11 m. Röykkiössä on isompia luultavasti lohkottuja kiviä ja pienempiä kiviä keskellä.
Perusta 2: Kuten 1, mutta mitat 9 x 9,5 m. Ei puurakenteita lukuunottamatta yhtä noin 3 m pitkää hirttä, joka työntyy esiin kivikosta.
Perusta 3: Kuten 2, mitat noin 9,5 x 9 m. Kehikon ympärillä irtonaisia hirsiä.
Perusta 4: Mitat n. 7 x 8 m
Perusta 5: Alkuperäistä röykkiötä on korotettu ja levennetty, koska sen päällä on ollut 1900-luvulla Sandbackan sauna (joka purettiin 1954). Perustan mitat n. 30 x 30 m. Pohjoispäässä erottuu kivien keskeltä salvottuja puurakenteita.
Perusta 6: "Lokkisaari": Mitat n. 9,5 x 9,5 m, länsipuolella erottuu salvos.
Perusta 7: Huvilan nro 9 edustalla 9 x 9 m kiviröykkiö, josta ei kuitenkaan ole tavattu puurakenteita eikä isompia kiviä - voi olla myös 1900-luvun laituriarkku?
Perusta 8: Mitat n. 10,5 x 10 m, röykkiöstä erottuu kaksi 4-5 m pitkää hirttä jotka liittyvät toisiinsa T-muotoisin salvoksin.
Perusta 9: Parhaiten säilynyt perusta, enemmän neliön kuin ympyrän muotoinen. Isommat lohkotut kivet muodostavat seinämät, joiden sisäosa on täytetty pienemmillä kivillä. Perustan luona kolme irtonaista hirttä. Mitat 11 x 9,2 m.
Kokkolaan rakennettiin laivojen korjauslaituri eli proopenkki vuonna 1733. Aluksi laituri vuokrattiin vuosittain jollekulle kauppiaalle, mutta myöhemmin se oli kaupungin hallinnassa. Kokonaisuuteen kuului muutamia lauttoja eli pikiproomuja, suuri pata pien lämmittämiseen ja muutamia taljoja laivan kallistamista varten. Sannanrannan proopenkki lienee kokenut laskusuhdanteen 1760-luvun jälkeen, koska tapulioikeuksien (1765) jälkeen kokkolalaisten laivojen mitat kasvoivat huomattavasti ja varustamotoiminnan painopiste siirtyi modernimmille veistämöille. Siirtymiseen vaikutti myös Sannanrannan maan nouseminen. Vanha kallistuslaituri oli historiallisten tietojen mukaan käytössä kuitenkin vielä 1700-1800 -lukujen taitteessa. Vanhansatamanlahden korjauslaituri on merkitty Jonas Cajanuksen karttaan vuodelta 1763, johon vertaamalla voidaan perustellusti olettaa hirsiarkkujen muodostaneen korjauslaiturin perustan.
Lisäksi Mustakarilta n. suuntaan 192 astetta erottuu pohjasta päämitoiltaan noin 100 x 150 metriä oleva keko, joka on mahdollisesti syntynyt laivojen pudottamista paarlastikivistä. |