Sijaintipaikka on Kokkolan Ykspihlajan edustalla Frimodigsgrundetin länsipuolella, noin 150 metriä luodosta etelälounaaseen.
Kohtuullisen ehjänä säilyneen puurunkoisen hylyn osia noin 50 m pitkällä alueella. Hylyn muodossaan pysynyt keulaosa sijaitsee noin 40 metrin etäisyydellä Frimodigsgrundetin länsirannasta, josta hylyn runko jatkuu lounaaseen kohti Palman sulkua. Havaittavissa on mm. köli, kaaria, laudoitusta, paarlastia, mastonkenkä sekä useita plokeja kiinni kyljissä. Sikokölin pituus on n. 40 metriä ja paksuus 25 x 25 cm. Hylyn leveys isomaston mastonkengän kohdalta on 9 metriä. Kylkilautojen leveys on 16-20 cm ja paksuus 10 cm. Kaarien etäisyys toisistaan on 30-40 cm. Oikea kylki on lähes kokonaisuudessaan alkuperäisessä muodossaan, mutta vasen kylki on painunut osittain kasaan. Hylyn peräosa on pahoin hajonnut.
Hylyn tiedetään olevan parkki St.Matheus, joka kuului Gustaf Eriksonin kauppalaivastoon ja oli rakennettu Lemlannissa 1872. Laivan pituus oli 39,16 m ja leveys 9,01 m. Alus haaksirikkoutui 1909. Alus oli lähtenyt Oulusta puutavaralastissa kohti Lyypekkiä 29.9.1909. Se joutui 2.10.1909 ankaraan myrskyyn, jolloin kansilasti irtosi ja laiva alkoi täyttyä vedellä. Mastot hakattiin poikki aluksen pelastamiseksi, mutta peräsimen hajoamisen jälkeen laiva ajelehti myrskyn armoilla. Englantilainen höyrylaiva onnistui pelastamaan 10 hengen miehistön, joka vietiin Ahvenanmaalle. Laiva löytyi myöhemmin Ruotsin puoleisesta Merenkurkusta. Valtion kalastusalus Nautilus hinasi laivan Kokkolan Ykspihlajaan. Haaksirikosta kerrottiin useissa lehdissä (Aamulehti, Helsingin Sanomat, Raahen sanomat, Västra Finland).
Paikalliset sukeltajat tekivät kohteelle tarkistussukelluksen 2004 K.H.Renlundin museon aloitteesta. K.H.Renlundin museo on dokumentoinut hylkyä sijaintipaikalla viistokaikuluotaamalla sekä kuvaamalla vuosina 2016-2020. |