Varsinais-Suomi | |
Pöytyä | |
Kyrön rautatieasema-alue | 200293 |
Kiinteistötunnus: | 636-871-2-1; 636-439-4-748; 636-439-4-747; |
Muu tunnus: | 405 Kyrö, 4:5 Rekisterinro 219-026 VARR |
Kylä tai kaupunginosa: | Lunastusyksiköt; Kyrö |
Osoite: | Asemapolku, 21800 Kyrö |
Kulttuurihistoriallinen tyyppi: | Liikenne |
takaisin |
Kuvaus |
Entisen Karinaisten kunnan Kyrön asema on tyypillinen pieni rautatieasema Turun radan rakentamisajalta. Asema-alueella on kaksi asuinrakennusta ja useita talousrakennuksia. Asemaa vastapäätä radan toisella puolella on vanha saha-alue, nykyisin Finnforestin saha ja lastausalue. Asema-alueella on puhelinmasto. |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 22.5.2008 |
Historia |
Historia |
Vuonna 1872 itsenäistyneen Karinaisen kunnan edustajat onnistuivat toimenpiteissään saada rakenteilla olleen Tampere-Turku -rautatien asema kunnan alueelle. Kunta lahjoitti aseman tarvitseman maan Kyrön kylästä. Rautatie avattiin liikenteelle 1876.
Rautatien rakentamisen jälkeen Kyrön asemanseudulle rakennettiin teollisuutta, ensimmäisenä turkulaisen kauppias Alftanin saha 1878. Kyrö on toinen kahdesta suojeltaviksi esitetyistä rataosuuden alkuperäisasemista. Se on Tampere-Turku -radan V luokan asema. Karinaisten asemanseutu oli mukana neljän kunnan kulttuuriympäristönhoito-ohjelmassa. Hankkeen yhtenä tavoitteena on ollut kehittää kulttuuriympäristöohjelman laatimista erityisesti osallistavan suunnittelumenettelyn ja paikkatietojärjestelmän käytön osalta. Molemmilla osa-alueilla tavoitteena oli luoda menetelmät, joita voitaisiin soveltaa myös laajemmin kulttuuriympäristöohjelmien laadinnassa ja paikkatiedon käytössä. Kulttuuriympäristöohjelman suunnittelijoina ovat olleet arkkitehdit Mia Saloranta ja Tarmo Peltonen Arkkitehtitoimisto Lehto Peltonen Valkama Oy:stä (LPV). Kapiteeli tarjosi 5.9.2000 kunnalle asema-alueen ostoa. Asia oli esillä kunnanhallituksessa 27.3. 2000. Kyrön ympäristönkehittämissuunnitelma, EU-rahat. |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 22.2.2010 |
Lähteet |
Aulis Oja 1957. Karinaisten historia. Forssa |
Luonti: 22.5.2008 |
Suojelu |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 | |
Rakennukset ja rakennelmat |
Asemarakennus |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =liikenne nykykäyttö= tyhjä |
Luonti: 1.1.1900 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 3.10.2008 | |
Kaksoisvahtitupa |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =asuinrakennus nykykäyttö= |
Luonti: 1.1.1900 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 9.1.2015 | |
Kaksoisvahtitupa |
|
Kuvaus |
Kyrön asema-alueen kahdesta vahtituvasta läntinen, aumakattoinen on vuodelta 1920-luvulta. |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 22.2.2010 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: Haettu ENA 2010 | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 22.2.2010 | |
Kellari |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =talousrakennus nykykäyttö= |
Luonti: 1.1.1900 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 9.1.2015 | |
Kellari |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =talousrakennus nykykäyttö= |
Luonti: 1.1.1900 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 9.1.2015 | |
Kellari |
|
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 6.6.2008 Viimeisin muutos: 9.1.2015 | |
Liiteri |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =talousrakennus nykykäyttö= |
Luonti: 1.1.1900 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 9.1.2015 | |
Liiteri |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =talousrakennus nykykäyttö= |
Luonti: 1.1.1900 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 9.1.2015 | |
Navetta |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =talousrakennus nykykäyttö= |
Luonti: 1.1.1900 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 9.1.2015 | |
Sauna |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =talousrakennus nykykäyttö= |
Luonti: 1.1.1900 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 9.1.2015 | |
Tavaramakasiini |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =liikenne nykykäyttö= tyhjä |
Luonti: 1.1.1900 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 9.1.2015 | |
Ladattava tiedosto saattaa sisältää kuvia, karttoja tai muita sisältöjä jotka ovat tekijänoikeuksin suojattuja. Tiedoston tekijänoikeudet kuuluvat tutkimusraportin tekijälle ja muille raportissa mainituille tahoille. Sisällön jatkokäyttöä varten on hankittava lupa tekijänoikeuksien haltijalta. | |
Linkit Museoviraston muihin aineistoihin |
|
× | ||
< | > | |