Kainuu | |
Kajaani | |
Murtomäen rautatieaseman alue | 200302 |
Kiinteistötunnus: | 205-871-1-6; |
Muu tunnus: | 205-081 VARR 409 Murtomäki, 31:1 Rno |
Kylä tai kaupunginosa: | Murtomäki |
Kulttuurihistoriallinen tyyppi: | Liikenne |
takaisin |
Kuvaus |
Murtomäen rautatieaseman rakennukset on rakennettu rautatiehallituksen pääarkkitehdin Bruno Granholmin suunnitelmien pohjalta vuonna 1904. Kajaanin eteläpuolella sijaitseva Murtomäen pysäkki rakennettiin Oulun radan tyyppipiirustusten mukaan kahden etelään kulkevan maantien väliin.
Murtomäen asemarakennus ja sen talousrakennukset muodostavat varsinaisen asema-alueen pihapiirin. Koivukuja johtaa asemalta Kajaani-Otamäki -maantielle jonka varrella radan vierellä on toinen osa asema-aluetta. Hieman erillään sijaitsevalla asuinalueella sijaitsevat yksin- ja kaksinkertaiset vahtituvat talousrakennuksineen. |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 27.1.2014 |
Historia |
Historia |
Vuonna 1889 Kuopioon asti valmistunutta Savon rataa jatkettiin Kajaaniin vuosina 1898-1904.
Kajaaninjoen eteläpuolisten kylien, mm Murtomäen perintötilojen omistajat, lupasivat rautatielle rakennusmaan ilmaiseksi. Vuonna 1901 alkaneilla ratatöillä oli suuri merkitys paikkakunnille, missä asukkaat kamppailivat ankaran kadon kourissa. Monet ratatyöläiset asettuivat asumaan Murtomäelle ja heidän mukaan kylään tuli uusia tuulia, perustettiin mm. työväenyhdistys. Rautatien kautta vietiin puutavaraa ja tervaa. Suoraan etelään vievä rautatie edesauttoi Kainuun talonpoikia irtautumaan Oulun tervaporvareista. Kainuun laajat metsät voitiin ottaa teollisuuden käyttöön, mutta rautatie nopeutti myös pienimuotoista elintarvikekauppaa, kun lähiseutujen asukkaat pääsivät nopeasti kauppaamaan tuotteitaan Kajaanin torille. Murtomäen pysäkiltä rakennettiin 25 km pitkä haararata vuosina 1951-55 Vuolijoen Otanmäen kaivokselle, mistä malmi kuljetettiin Raaheen jalostettavaksi. Otanmäessä on Talgo-Transtechin metallitehtaat ja siellä valmistetaan kaksikerroksiset Inter-City -junavaunut sekä pääkaupungin uusi raitiovaunukalusto. Murtomäen asema-alueen rakennukset laitettiin myyntiin vuonna 2009. Aluetta kaupattiin edelleen vuonna 2011. Asema-alueen pihapiiri on 2013 yksityisomistuksessa ja sen rakennuksia kunnostetaan. Pohjoinen asuinalue on vielä vailla uutta omistajaa. |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 27.1.2014 |
Lähteet |
Oiva Turpeinen. Kainuun historia II. Väestö ja talous 1721-1982. Kajaani 1985.
Reijo Heikkinen. Kunta kaupungin ympärillä. Kajaanin maalaiskunnan vaiheita kunnan lakkauttamiseen asti. Kajaani 1984. |
Luonti: 11.2.2009 Viimeisin muutos: 11.2.2009 |
Suojelu |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 | |
Rakennukset ja rakennelmat |
Asemarakennus |
|
Kuvaus |
Oulun radan pysäkin suunnitelman mukaan rakennettu pysäkkirakennus. |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 11.2.2009 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 31.3.2014 | |
Kaksoisvahtitupa |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =asuinrakennus nykykäyttö= |
Luonti: 1.1.1900 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 31.3.2014 | |
Kellari |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =talousrakennus nykykäyttö= |
Luonti: 1.1.1900 |
Kellari |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =talousrakennus nykykäyttö= |
Luonti: 1.1.1900 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 31.3.2014 | |
Liiteri |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =talousrakennus nykykäyttö= |
Luonti: 1.1.1900 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 31.3.2014 | |
Liiteri |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =talousrakennus nykykäyttö= |
Luonti: 1.1.1900 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 31.3.2014 | |
Navetta |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =talousrakennus nykykäyttö= |
Luonti: 1.1.1900 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 31.3.2014 | |
Sauna |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =talousrakennus nykykäyttö= |
Luonti: 1.1.1900 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 31.3.2014 | |
Tavaramakasiini |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =liikenne nykykäyttö= |
Luonti: 1.1.1900 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 31.3.2014 | |
Yksinkertainen vahtitupa |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =asuinrakennus nykykäyttö= |
Luonti: 1.1.1900 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 31.3.2014 | |
Ladattava tiedosto saattaa sisältää kuvia, karttoja tai muita sisältöjä jotka ovat tekijänoikeuksin suojattuja. Tiedoston tekijänoikeudet kuuluvat tutkimusraportin tekijälle ja muille raportissa mainituille tahoille. Sisällön jatkokäyttöä varten on hankittava lupa tekijänoikeuksien haltijalta. | |
Linkit Museoviraston muihin aineistoihin |
|
× | ||
< | > | |