Pohjois-Savo | |
Kuopio | |
Kuopion rautatieympäristöt | 200330 |
Kiinteistötunnus: | 297-407-7-0; 297-407-10-0; 297-871-1-4; 297-407-11-0; |
Muu tunnus: | 297:107 VARR 407 Kuopio, 2:12 / Rautatiealue Rno 407 Kuopio, 2:1 / Rautatiealue RNo |
Osoite: | Asemakatu 1, 70100 Kuopio |
Kulttuurihistoriallinen tyyppi: | Liikenne |
takaisin |
Kuvaus |
Kuopion asemarakennus komeine laiturikatoksineen edustaa rautateiden 1930-luvun arkkitehtuuria, siirtymäkautta klassismista funktionalismiin. Sitä luonnehtii vaalea, sileä rappauspinta ilman koristeaiheita ja pulpettikatto. Julkisivun ikkunajaottelussa määräävänä on korkea keskushalli, läpikulkutila, jonka molemmin puolin toiminnat järjestyivät matalampiin siipiosiin.
Asema sijaitsee ruutukaava-alueen laidalla. Radan pohjoispuolella on 1959 valmistunut linja-autoasema. Pohjolankadun varrella sijaitsevan ensimmäisen rautatieaseman alueella on jäljellä useita rakennuksia, vaikka asemarakennus onkin purettu. Koristeellinen asemapäällikön talo talousrakennuksineen on sisäänajotien varrella. Parhaiten säilynyt osa asemapuistoa alkaa tästä lehmusten reunustamasta ajotiestä ja jatkuu sen länsipuolella. Puistoalueella on toinen asuinrakennus talousrakennuksineen ja koristeellinen kaivorakennelma sekä vielä edemmäs länteen entinen piiripuutarha raunioituneine kasvihuoneineen. Sisäänajotien itäpuolella on VR:n Kuopion konepajan alue. Radan eteläpuolella on Kuopion lääninvankila. Pohjolankadun varrella on lisäksi rinnakkain VR:n asuintaloja eri aikakausilta. Voimakkaasti kohoava rinne erottaa puisto- ja asuinalueet konepajan alueesta. Asemapuistossa on yli sata vuotiaita puita, jotka ovat kasvaneet 14-16 metrisiksi: metsävaahteroita, tammia, metsälehmuksia, vuorijalavia. |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 27.1.2014 |
Historia |
Historia |
RATA
Päätös Savon radan linjauksesta ja rakentamisesta tehtiin vuoden 1885 valtiopäivillä. Kuopion ensimmäinen vuonna 1889 liikenteelle avattu asema sijaitsi Kuopiossa Maljalahden pohjukassa Lahdentakan kaupunginosassa. Pohjolan- ja Kullervonkatuihin rajoittuvalta alueelta on asemarakennus purettu, mutta jäljellä on joukko asuinrakennuksia talousrakennuksineen, veturitalli, paja, sekä 1940-ja 50-luvuilla laajennetut konepajarakennukset. Kuopion lääninvankila sijaitsee radan toisella puolen vanhaa asema-aluetta vastapäätä. Uusi, vuonna 1934 valmistunut asema sijaitsee vajaan kilometrin päässä. Rataa jatkettiin Iisalmeen 1898. Kallaveden ylitys merkitsi suurinta siihen asti tehtyä pengerrystyötä (2,25 km) Suomessa. ASEMA-ALUE Rautatien paikka Kuopion kaupungissa määräytyi lopullisesti 1886. Kuopion asema sijoitettiin Lahdentakan kaupunginosaan lääninvankilasta itään. Näin asema sijoittui lähelle höyrylaivasatamaa. Rautatie katkaisi osin kaupungin laajentumistien pohjoiseen. Radan jatkaminen pohjoiseen Iisalmeen ja Kajaaniin merkitsi suurinta siihen asti tehtyä pengerrystyötä Suomessa: neljän kilometrin matkalle Kallaveden yli tehtiin pengertä kaikkiaan yli 2 km. Kajaanin rata avattiin 1902. Vanhan aseman Asemapuisto on vuoden 1896 kartan mukaan silloisen asemarakennuksen länsi- ja luoteispuolella, alueella jonne 1922 siirrettiin asuinrakennus ja myöhemmin rakennettiin piiripuutarhan kasvihuoneet. Huoliteltu puistomainen alue jatkui radan eteläpuolella missä oli nyt jo purettu pumppuhuone Maljalahden rannalla. KONEPAJA Kuopion konepaja perustettiin viimeisenä ratakohtaisena konepajana Savon radan valmistumisvuonna 1889. Konepajaa on laajennettu useasti. Vuonna 1932 valmistui uusi rakennus veturien korjausta varten ja vanha konepaja purettiin. Viipurin menetys vaikutti suuresti Kuopion konepajan toimintaan, sillä sinne siirrettiin osa Viipurin konepajan toiminnoista. Työntekijämäärä kaksinkertaistui 1939-44. Konepajan vanhinta rakennusta ei enää ole, vaan uudet rakennusvaiheet on sijoitettu veturitallista jonkin verran idemmäs. MUUTA 1930-luvun muutoksiin kuuluu myös piiripuutarhan perustaminen alueelle aseman siirtämisen jälkeen. OMISTUSSUHTEET Valtionrautateiden organisaatiomuutosten jälkeen on alue jaettu eri vaiheissa eri omistajien kesken. Rautatieasunnot Oy omisti 1990 Mikontalon ja korjasi sen vuokra-asunnoksi. Myöhemmin se myytiin ja on nyt VVO:n omistuksessa. Rautatiehallitus siirsi 1989 rakennushallitukselle lähes 3 ha alueen (12 rakennusta ja kasvihuoneiden jäänteet), jossa on useimmat muut rakennukset paitsi Kullervonkadun kerrostaloja ja konepajaan kuuluvia rakennuksia. Viime mainitut jäivät VR-yhtiö Oyj:lle. |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 26.2.2010 |
Lähteet |
Mauri Mönkkönen. Kuopion historia VII. 1996.
Rautateiden arkkitehtuuri. Asemarakennuksia 1857-1941. Näyttelyluettelo. Suomen rakennustaiteen museo ja Alvar Aalto-museo. Helsinki 1984. Helena Riekki. Kuopion kaupungin rakennushistoria. Kaupungin rakentamisvaiheita vuodesta 1875. Kuopion historia 6. Kuopio 2005. Hannele Wirilander. Savon historia IV. Uudistuksiin heräävä Savo 1870-1918. Savon Säätiö. Jyväskylä 2008. Kuopio. Vanhan aseman alueen kehittämissuunnitelma. Lähtötiedot-tavoitteet-vaihtoehdot. 28.03.2003. Qvim arkkitehdit. (Kopio RHO:n arkistossa). VR:n alueen kasvillisuus - erityisesti puut ja pensaat. tp.tutkija Meri Elonheimo, Kuopion kaupunki, ympäristönsuojelutoimisto, kartoitus, heinäkuu 1998. Kopio RHO. Valokuvia: RHO 98655-676, 98818- |
Luonti: 26.2.2009 Viimeisin muutos: 26.2.2010 |
Lähteet |
Arkkitehtitoimisto Hannu Puurunen Oy 30.12.2016. Kuopion rautatieaseman rakennushistoriaselvitys. VR-Yhtymä Oy. 112 sivua.
Arkkitehtitoimisto Hannu Puurunen Oy 29.2.2016. Kuopion konepaja. VR Group. VR-Yhtymä Oy, Kiinteistöyksikkö. Arkkitehtitoimisto Hannu Puurunen Oy 2018. Kuopion vanha asema- ja ratapiha-alue. Rakennushistoriaselvitys. |
Luonti: 24.4.2020 Viimeisin muutos: 15.12.2021 |
Suojelu |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: ASEMAKAAVAMUUTOS
Ympäristöministeriön päätös 5083/5241/88, 2.11.1988 Asemarakennus sr-1 Kulttuurihistoriallisesti arvokas rakennus. Rakennusta ei saa ilman pakottavaa syytä hävittää. Rakennuksessa suoritettavien korjaus- ja muutostöiden sekä käyttötarkoituksen muutosten tulee olla sellaisia, että rakennuksen historiallisesti arvokas tai kaupunkikuvan kannalta merkittävä luonne säilyy. Laiturikatos ei merkintöjä Puistoalue asemarakennuksen itä- ja länsipuolella lännessä pysäköintialue ja radan tuntumassa kaistale "pl-1" (ohjeellinen) Istutettava alueen osa, jonka olemassa oleva puusto on säilytettävä. idässä "pl-1" (ohjeellinen) Istutettava alueen osa, jonka olemassa oleva puusto on säilytettävä |
|
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 4.3.2010 | |
Rakennukset ja rakennelmat |
Aseman laiturikatos |
|
Kuvaus |
Eritasoratkaisuun perustuvan Kuopion rautatieaseman keskeiset osat ovat asemarakennus, asemalaiturit sekä niitä yhdistävä asematunneli. Vuonna 1936 rakennetun aseman arkkitehtuurissa on sekä klassistisia että funktionalistisia piirteitä. Edellisiin kuuluu muun muassa asemahallin tilallinen järjestely, jälkimmäisiin liikenteen ja toimintojen järjestely eri tasoille sekä laiturikatoksen rakenteet ja muotoilu. |
Luonti: 10.7.2009 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: ASEMAKAAVAN MUUTOS 1988
laiturikatoksella ei merkintöjä |
|
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 4.3.2010 | |
Asemapäällikön kellari |
|
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: KAAVOITTAMATON ALUE | |
Luonti: 4.3.2010 | |
Asemapäällikön talo |
|
Historia |
Asemapäällikön talo rakennettiin 1902 vuoden 1896 mallipiirustuksen mukaan. |
Luonti: 5.11.2009 |
Lähteet |
Piirustus No 511 L84.KA.
Valokuvia Kuopion museossa: 1364:173, 177,183 |
Luonti: 5.11.2009 Viimeisin muutos: 5.11.2009 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: KAAVOITTAMATON ALUE | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 4.3.2010 | |
Asemapäällikön talousrakennus |
|
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: KAAVOITTAMATON ALUE | |
Luonti: 4.3.2010 | |
Asemarakennus |
|
Kuvaus |
Eritasoratkaisuun perustuvan Kuopion rautatieaseman keskeiset osat ovat asemarakennus, asemalaiturit sekä niitä yhdistävä asematunneli. Vuonna 1936 rakennetun aseman arkkitehtuurissa on sekä klassistisia että funktionalistisia piirteitä. Edellisiin kuuluu muun muassa asemahallin tilallinen järjestely, jälkimmäisiin liikenteen ja toimintojen järjestely eri tasoille sekä laiturikatoksen rakenteet ja muotoilu.
Laitureille johtanutta tunnelia jatkettiin linja-autoasemalle sen valmistuttua radan toiselle puolen 1959. Asemapuisto muodostuu Asemakadun ja ratapenkan väliin jäävästä lehmusrivistä ja viheralueesta. |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 5.11.2009 |
Lähteet |
Valokuvia Kuopion museossa 3158:244 (kadunpuoleinen ulkokuva 1985); J 42-46 (Jäniksen kuvia heti valmistumisen jälkeen?) |
Luonti: 5.11.2009 Viimeisin muutos: 5.11.2009 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Päätöspvm: | 2.11.1988 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: ASEMAKAAVA 5083/5241/88
sr-1 Kulttuurihistoriallisesti arvokas rakennus. Rakennusta ei saa ilman pakottavaa syytä hävittää. Rakennuksessa suoritettavien korjaus- ja muutostöiden sekä käyttötarkoituksen muutosten tulee olla sellaisia, että rakennuksen historiallisesti arvokas tai kaupunkikuvan kannalta merkittävä luonne säilyy. |
|
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 26.2.2010 | |
Asuinkasarmi |
|
Kuvaus |
Yksikerroksinen kookas asuintalo on siirretty tälle paikalle Kannakselta ja saanut siinä yhteydessä 1920-luvun klassistisin koristeaihein varustetun ulkoasunsa. Rakennus ja sen talousrakennus sijaitsee vanhan aseman sisäänajotien länsipuolella vanhassa asemapuistossa. |
Luonti: 26.2.2010 Viimeisin muutos: 4.3.2010 |
Historia |
Neljälle perheelle tarkoitettu, kaksikerroksikseksi korotettu asuinkasarmi siirrettiin Kuopioon 1922 Karjalan kannakselta Inon asemalta. Se on toiminut ratainsinöörin toimistona ja asuintalona.
Rakennuspiirustuksessa teksti: Muutos- ja koroituspiirustus entis. Inon virkailijain asuntorakennukseen, muutettuna Kuopioon. |
Luonti: 18.3.2009 Viimeisin muutos: 11.11.2009 |
Lähteet |
Piirustus No 1528c L91.KA. |
Luonti: 5.11.2009 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: KAAVOITTAMATON ALUE | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 4.3.2010 | |
Asuinkasarmin talousrakennus |
|
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: KAAVOITTAMATON ALUE | |
Luonti: 4.3.2010 | |
Konepaja |
|
Historia |
VR:n historiassa sivulla 549 esitetyn asemapiirroksen mukaan konepajaan kuului 1909 itse konepajarakennuksen lisäksi paja, konttori- ja varastomakasiini, öljykellari sekä useita tarveainevajoja.
Konepajalla sattui tulipalo 1911 (syys-lokakuussa?). Konepajan toiminta lakkautettiin 2002. |
Luonti: 5.11.2009 Viimeisin muutos: 11.11.2009 |
Lähteet |
Valtionrautateitten konepajat. Valtionrautatiet. |
Luonti: 11.11.2009 |
Leipomo-pesula |
|
Kuvaus |
Uusi laajennettu tiilinen pesula rakennettiin vanhan aseman veturitallin viereen entisen paikalle kymmenen vuotta sitä myöhemmin 1899. |
Luonti: 10.11.2009 Viimeisin muutos: 4.3.2010 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: KAAVOITTAMATON ALUE | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 4.3.2010 | |
Mikontalo, asuinkerrostalo |
|
Kuvaus |
Mikontaloksi kutsuttu rautatieläisten kivinen kerrostalo sijaitsee Pohjolankadun varrella. Sen rinnalla molemmin puolin on puiset rautatieläisasuintalot. |
Luonti: 4.3.2010 |
Historia |
Korjauksen jälkeen vuokrataloksi muutetussa rakennuksessa on alun seitsemän isoa huoneistoa muutettu 13 yksiöksi, joiden koko vaihtelee 37-57 m2. Kellarikerroksessa on lisäksi kaksi toimistoa. Kahdessa asunnossa on jäljellä koristeelliset kaakeliuunit.
Talossa asui 1927-37 Mannerheim-ristin ritarit Pentti ja Tauno Iisalo, joiden kunniaksi on seinään kiinnitetty muistolaatta. |
Luonti: 5.11.2009 Viimeisin muutos: 5.11.2009 |
Lähteet |
Piirustus No 988 L97. KA.
Suomen kiinteistölehti 6/2007. |
Luonti: 5.11.2009 Viimeisin muutos: 5.11.2009 |
Paja |
|
Historia |
Vuonna 1911 suunniteltiin konepajan ruokahuoneen sijoittamista pajan ullakolle (H1203/13556 nro 242, 22.12.1911). VR. Ratatoimisto-/Ratakonttori/rataosasto I. Ratakonttorin kirjediario. Aa1. KA. |
Luonti: 5.11.2009 Viimeisin muutos: 5.11.2009 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: KAAVOITTAMATON ALUE | |
Luonti: 4.3.2010 | |
Vanhin asuinrakennus |
|
Kuvaus |
Kuopion ensimmäisen aseman alueella on useita asuinrakennuksia. Niistä vanhin on Pohjolankadulta laskevassa rinteessä. Sen molemmissa päädyissä on talousrakennukset. |
Luonti: 4.3.2010 |
Veturitalli ja vesitorni |
|
Historia |
Veturitallia on laajennettu usemman kerran, esim. 1900 ja 1910.
Kuopion veturitallissa on ollut keväällä 2010 tulipalo, lohkot 10 ja 11 ovat palaneet yläpohjastaan pahoin, lohko 9 on kärsinyt savu- ja sammutusvesivaurioita. Suunnittelemme tallien korjausta. Tallit 10 ja 11 ovat varmaankin palaneet pahoin osin sen takia, että kattorakenteessa on ollut ontelo ja tuli on levinnyt ontelopalona. Talli 10:ssä oli lisäksi vaunu palon aikana. Talleja oli lisäeristetty alapuolelta villalla, sisäpuolella verhouksena minerit –levy. Talleissa 10 ja 11 joudutaan uusimaan sekä teräspalkit, että puurakenteet. Vanhassa rakennekuvassa näkyy, että katossa on useammassa kerroksessa bitumihuopaa. Voisiko osan kerroksista jättää pois. Lisäksi tallit halutaan varmasti eristää uudelleen yläpohjastaan. Otan mielelläni kaiken tiedon ja avun teiltä vastaan, jota voin saada! Katja Lintunen Insinööritoimisto Savolainen Oy Ilvolankatu 36, 74120 IISALMI +358 17 8211 511 +358 50 572 3050 katja.lintunen@inststo-savolainen.fi |
Luonti: 5.11.2009 Viimeisin muutos: 14.6.2010 |
Lähteet |
Valokuva Kuopion museossa: B 252 (Barsokevitz, arviolta 1910).
Muutospiirustus No 1484 L 127. KA. |
Luonti: 5.11.2009 Viimeisin muutos: 26.2.2010 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: KAAVOITTAMATON ALUE | |
Luonti: 4.3.2010 | |
Ladattava tiedosto saattaa sisältää kuvia, karttoja tai muita sisältöjä jotka ovat tekijänoikeuksin suojattuja. Tiedoston tekijänoikeudet kuuluvat tutkimusraportin tekijälle ja muille raportissa mainituille tahoille. Sisällön jatkokäyttöä varten on hankittava lupa tekijänoikeuksien haltijalta. | |
Linkit Museoviraston muihin aineistoihin |
|
× | ||
< | > | |