Pohjois-Karjala | |
Nurmes | |
Nurmeksen rautatieasema-alue | 200331 |
Kiinteistötunnus: | 541-411-154-3; 541-111-170-5; 541-111-191-1; |
Muu tunnus: | 541-135 VARR 154:3-5 Rnot |
takaisin |
Kuvaus |
Nurmeksen asema-alue sijaitsee kaupungin keskustassa. Pielisjärven rannalla sijaitseva Nurmeksen rautatieasema on rakennuskannaltaan monipuolinen ja yhtenäinen. Aseman rakennukset on rakennettu kahdessa vaiheessa.
Jugend-sävyistä rautatiearkkitehtuuria edustavat asemarakennus, asemapäällikön talo, tavaramakasiini, veturitalli ja seitsemän perheen asuinkasarmi ovat valmistuneet VR:n arkkitehdin Thure Hellströmin suunnitelmin 1910 Joensuun ja Nurmeksen välisen liikenteen alkaessa. Aseman kaksoisvahtitupa ja asuinkasarmi ovat vuodelta 1927, jolloin Nurmeksesta avautui jatkoyhteys Kontiomäelle. Muita asemapihan rautatiehistoriallisia rakennuksia ovat veturitalli sekä sirpalesuojattu sodanaikainen vara-asema. |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 27.10.2015 |
Historia |
Historia |
Karjalan rata Joensuuhun valmistui 1894.
Rautatien ulottamista Nurmekseen esitettiin valtiopäiväanomuksessa 1887. Ratalinjauksesta keskusteltiin 1900-luvun alkuun. Päätös radan vetämisestä Joensuusta Pielisen itäpuolta Nurmekseen tehtiin 1906 valtiopäivillä. Lieksan ja Nurmeksen välinen rataosuus rakennettiin 1909-11. Rata helpotti viljan ja puutavaran kuljetusta ja tuotti vaurautta seudulle. Radan jatkamista Pohjanlahdelle suuniteltiin jo 1912. Aiemmin oli suunniteltu rataa Kemiin ja Tornioon, mutta nyt päädyttiin osoittamaan se Oulujokilaakson halki Ouluun. Esivalmisteluja tehtiin talvella 1918-19, mutta työt jatkuivat vasta 1926 ja rata Kontiomäkeen valmistui vuonna 1929. Nurmeksen kaupunki osti rautatieaseman kiinteistöt Senaatti-kiinteistöiltä 2009. Asema-alueelle laadittiin 2010 kehityssuunnitelma, jossa pyrittiin palvelujen ja asumisen yhdistämiseen. Muutaman vuoden aikana kaupunki myi asemarakennukset tavaramakasiinia lukuunottamatta yksityisille. |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 24.1.2014 |
Lähteet |
Veijo Saloheimo. Nurmeksen historia. Kuopio 1953.
Hannu Ryhänen (toim.), Uusiutuva vanha kauppala. Nurmeksen Asemapuiston suunnittelun lähtökohtia. Spatia. Raportteja 4/2009, Joensuu 2009. Jussi Iltanen, Radan varrella. Suomen rautatieliikennepaikat. Karttakeskus, Keuruu 2009. Sirkka Valanto, Suomen rautatieasemat vuosina 1857-1920. Museovirasto, rakennushistorian osasto. Julkaisu 11/1982. |
Luonti: 3.3.2009 Viimeisin muutos: 16.7.2010 |
Suojelu |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: ASEMAKAAVAN MUUTOS TILANNE 191109
http://www.nurmes.fi/Resource.phx/sivut/sivut-nurmes/tekninen/ymparisto/kaavoitus/asemakaavoitus/index.htx SUOJELUTAVOITE Museoviraston kannanotto 24.10.2007 A. Asuinrakennukset 1. Rakennusta ei saa purkaa. 2. Sisätiloissa tulee mahdollisuuksien mukaan säilyttää alkuperäisessä muodossa olevat huonetilat sekä rakentamisaikaiset kiinteän sisustuksen yksityiskohdat. 3. Rakennusta ja sen pihapiiriä tulee hoitaa osana asemapuistoa ja käyttää siten, että niiden historiallinen ominaisluonne säilyy. B. Talousrakennukset 1. Rakennusta ei saa purkaa. 2. Rakennusta ja sen pihapiiriä tulee hoitaa osana asemapuistoa ja käyttää siten, että niiden historiallinen ominaisluonne säilyy. . C. Asemapuisto Puiston historialliset piirteet, mm. rakenteet, käytävät, pinnoitteet ja alkuperäinen kasvillisuus, tulee säilyttää. D. Muuta Rakennuksia, puistoa ja aluetta koskevista muutoksista on pyydettävä SUOJELUTAVOITE A. Asuinrakennukset 1. Rakennusta ei saa purkaa. 2. Sisätiloissa tulee mahdollisuuksien mukaan säilyttää alkuperäisessä muodossa olevat huonetilat sekä rakentamisaikaiset kiinteän sisustuksen yksityiskohdat. 3. Rakennusta ja sen pihapiiriä tulee hoitaa osana asemapuistoa ja käyttää siten, että niiden historiallinen ominaisluonne säilyy. B. Talousrakennukset 1. Rakennusta ei saa purkaa. 2. Rakennusta ja sen pihapiiriä tulee hoitaa osana asemapuistoa ja käyttää siten, että niiden historiallinen ominaisluonne säilyy. . C. Asemapuisto Puiston historialliset piirteet, mm. rakenteet, käytävät, pinnoitteet ja alkuperäinen kasvillisuus, tulee säilyttää. D. Muuta Rakennuksia, puistoa ja aluetta koskevista muutoksista on pyydettävä Museoviraston kannanotto. |
|
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 25.5.2010 | |
Rakennukset ja rakennelmat |
Asemapäällikön talo |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =asuinrakennus nykykäyttö= |
Luonti: 1.1.1900 |
Kuvaus |
Rakennus myytiin vuonna 2011 yksityishenkilölle, jonka tarkoituksena on käyttää kiinteistöä ”asuinrakennuksena ja etätyö/tietotyöpisteenä”. (Kaupunginhallituksen kokous 06/11). Rakennusta kunnostetaan asuinkäyttöön. (maakaista.fi 12/12). ELI2013 |
Luonti: 7.5.2013 Viimeisin muutos: 7.5.2013 |
Lähteet |
Piirustus vuodelta 1908. Nro 1298 L 84. KA. |
Luonti: 2.3.2010 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 11.5.2010 | |
Asemapäällikön talousrakennus |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =talousrakennus nykykäyttö= |
Luonti: 1.1.1900 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 25.5.2010 | |
Asemarakennus |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =liikenne nykykäyttö= |
Luonti: 1.1.1900 |
Kuvaus |
Asemarakennuksen tiloissa on monipuolista yritystoimintaa, muun muassa kahvila ja käsityömyymälä. (maakaista.fi 12/12). Asemarakennuksen omistaa kahvilan pitäjä, joka vuokraa asemantiloja myös muille yrittäjille. ELI2013 |
Luonti: 7.5.2013 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 11.5.2010 | |
Asuinkasarmi |
|
Kuvaus |
Nurmeksen kaupunki myi rakennuksen yksityiselle, joka korjaa rakennusta asuinkäyttöön. Korjauksessa pyritään poistamaan 1960-70-lukujen kerrostumat. |
Luonti: 23.10.2014 |
Lähteet |
Piirustus, 1909. Nro 3092a,b L 40. KA. |
Luonti: 2.3.2010 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 6.6.2008 Viimeisin muutos: 11.5.2010 | |
Asuinkasarmi, Kirkkokatu 32 |
|
Kuvaus |
Veturitallin pohjoispuolisessa korttelissa sijaitsee entinen rautatieläisten rakennusryhmä, joka on muutettu kaupungin toimintakeskukseksi. Kortteliin on rakennettu uusi verstasrakennus. |
Luonti: 21.5.2010 |
Kuvaus |
Rakennuksissa toimii nuorten työpaja ja valmennuskeskus Nuortenpaja Apaja. Se tarjoaa työvalmennusta ”teknisessä-, kotitalous- ja kädentaidon sekä mediapajoissa”. Työskentelemällä pajoissa nuoret saavat mahdollisuuden tutustua erilaisiin työtehtäviin. (Nuortenpaja 2013). Omistajana on Nurmeksen kaupunki. ELI2013 |
Luonti: 7.5.2013 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 6.6.2008 Viimeisin muutos: 11.5.2010 | |
Asuinkasarmin kellari |
|
Kuvaus |
Asema-alueen keskellä sijaitsevan asuinkasarmin monen talouden kellari. |
Luonti: 25.5.2010 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 6.6.2008 Viimeisin muutos: 25.5.2010 | |
Asuinkasarmin talousrakennus |
|
Kuvaus |
Asema-alueen keskellä sijaitsevan asuinkasarmin talousrakennus sijaitsee kellarin vieressä asuinrakennusta vastapäätä. |
Luonti: 25.5.2010 |
Ei määritelty |
|
Kaksoisvahtitupa, Kirkkokatu 32 |
|
Kellari, Kirkkokatu 32 |
|
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 6.6.2008 Viimeisin muutos: 25.5.2010 | |
Korjausvaja |
|
PURETTU, Talousrakennus |
|
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 6.6.2008 Viimeisin muutos: 25.5.2010 | |
Sauna |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =talousrakennus nykykäyttö= |
Luonti: 1.1.1900 |
Kuvaus |
Sauna on alun perin ollut rautatieasema-alueen yhteissauna. (Kehittämissuunnitelma). ELI2013 |
Luonti: 7.5.2013 Viimeisin muutos: 7.5.2013 |
Lähteet |
Piirustus vuodelta 1908. Nro 1579 L112. KA. |
Luonti: 2.3.2010 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 11.5.2010 | |
Talousrakennus, Kirkkokatu 32 |
|
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 6.6.2008 Viimeisin muutos: 25.5.2010 | |
Tavaramakasiini |
|
Kuvaus |
Kookkaan tavaramakasiinin radanpuoleinen katos jäi myydyn alueen ulkopuolelle. Todennäköisenä syynä on, että puolustusvoimat käyttävät laituria katoksineen välineistön siirtoon? |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 3.3.2009 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 11.5.2010 | |
Vara-asema |
|
Veturitalli |
|
Kuvaus |
Ryhdikkään ja hyvin säilyneen veturitallin kääntöpöytä ei kuulunut myytävään osuuteen, vaan se jäi Ratahallintokeskukselle. |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 3.3.2009 |
Kuvaus |
Ylä-Karjala lehden (03/13) mukaan Nurmeksen kaupunki on myynyt asema-alueen Veturitallin museojunatoimintaa harjoittavalle Höyryraide oy:lle. Viimeisien suunnitelmien mukaan, yhtiön junat tulevat Nurmekseen kesällä 2013. Korjausvaja kuuluu samaan kiinteistöön kuin veturitalli. ELI2013 |
Luonti: 7.5.2013 Viimeisin muutos: 7.5.2013 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 2.3.2010 | |
Ladattava tiedosto saattaa sisältää kuvia, karttoja tai muita sisältöjä jotka ovat tekijänoikeuksin suojattuja. Tiedoston tekijänoikeudet kuuluvat tutkimusraportin tekijälle ja muille raportissa mainituille tahoille. Sisällön jatkokäyttöä varten on hankittava lupa tekijänoikeuksien haltijalta. | |
Linkit Museoviraston muihin aineistoihin |
|
× | ||
< | > | |