Yksi Hämeenlinnan radan alkuperäisistä asemista rakennettiin Janakkalan pitäjän pohjoisosaan Turenkiin. Linjausvaiheessa Turenkia pidettiin mahdollisena tulevan risteysaseman paikkana, mutta sen sijasta valittiin Riihimäki.
Turengin asemarakennus oli ensiksi ajateltu hirsirakennuksena, mutta rautatiejohtokunnan eräiden edustajien mielestä kivirakennukset olivat kestävämpinä, vaikkakin kalliimpina, ja edustavampia. Pelko rakennustöiden viivästymisestä ja materiaalien hankinnan vaikeuksista sai päätöksentekijät heinäkuussa 1860 palaamaan puurakenteeseen. Perustustyöt ehdittiin siten aloittaa vielä ennen talvikautta.
Turenki oli yksi radan vilkkaita asemia 1920-luvulta alkaen. Turenkiin perustettiin Turengin Saha ja Mylly Oy vuonna 1906, ja sen yhteyteen sähkölaitos, josta koko yhdyskunta sai sähkönsä 1912 alkaen. Teollisuuslaitoksille vedettiin sivuraiteita, mm 1874 kauppias Fab. von Schantzin kustannuksella.
Asemalle perustettiin tavan mukaan posti 1862 ja asemapäällikkö toimi postitoimipaikan hoitajana 1946 saakka.
Vuosina 2008-09 toteutetun muutoshankkeen suunnittelija oli arkkitehti Kasper Järnefelt. |
Aulis J. Alanen. Liikenne ja kulkuväylät vuoden 1860 jälkeen. Hämeen historia IV:I.
Essi Leino 1999. Turengin asemanseudun kehittäminen - ympäristö ja yhteydet. TTKK Arkkitehtuurin osasto. Diplomityö.
Pekka Laurila, Turengin asemarakennus. Arkkitehti 1962 / 4.
Marjaana Hanki, Ismo Pesonen, Satu Wollstén 1998. Turengin asemanseudun matkailullinen kehittäminen - kartoitusprojekti. Tiicon Consulting Oy. Loppuraportti 15/10/1998.
Jorma Uimonen, Miksi Tikkurilan asemasta tuli niin komea? Helsingin-Hämeenlinnan radan asemien synty. Osat I ja II. Helsingin pitäjä Helsinge 1994, 1995. Tikkurila.
Eero Nieminen, vastaus kyselyyn, aihe Turengin rautatieasema ja sen arvokkaat rakennukset. Museoviraston (kansatieteen) kysely 1982.
Sirkka Valanto, Suomen rautatieasemat vuosina 1857-1920. Museovirasto, rakennushistorian osasto, julkaisuja N:o 11, 1/1982.
Turengin asemarakennuksen mittapiirustukset. MV/RHO 1999. Valokuvia isoina dioina /RHO/Pekka Sihvonen 1999.
Muutospiirustus,22.5.1942. Nro 211(1) L 33, sign. Jarl Ungern. KA.
Asemapuiston istutussuunnitelmat
1) Asemapuiston istutussuunnitelma (1:400) vuodelta 1954, sign. pääpuutarhuri Kalle Jokela; 2) Asemapuisto ja asunnot (korjaus) (1:400) vuodelta 1958, silloinen pääpuutarhuri P. Vierikko sekä 3) asemapuisto, korjaus (1:500) vuodelta 1970 Erkki Lehtonen. SRM. |