Keski-Suomi | |
Jyväskylä | |
Jyväskylän rautatieasema-alue | 200337 |
Kiinteistötunnus: | 179-1-71-1; 179-1-9903-1; 179-401-1-1; 179-1-69-1; |
Muu tunnus: | 179-038 VARR |
Osoite: | Hannikaisenkatu 8-18 |
takaisin |
Kuvaus |
Jyväskylän entinen asemarakennus sijaitsee Jyväsjärven rannalle rakennetun laajan asema-alueen eteläosassa. Vieressä on 1916 valmistunut erillinen asemaravintola ja toisella puolen kaksi asuinrakennusta sekä talousrakennuksia. Kevyen liikenteen silta erottaa asemapäällikön talon muusta asuinalueesta.
Nykyinen matkakeskus (2002) sijaitsee vanhan asema-alueen pohjoispuolella. |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 12.3.2010 |
Historia |
Historia |
Ratalinjauksia Jyväskylän kautta tai ohi suunniteltiin vuodesta 1872 alkaen. Vuonna 1887 Jyväskylässä järjestettiin rautatien saamista edistämään yleinen rautatiekokous, jossa oli läsnä 5 kaupungin ja 41 maalaiskunnan edustajat. Päätös radan rakentamisesta siirtyi kuitenkin pääratojen rakentamisen takia vuoden 1894 valtiopäiville.
Aseman paikkaa suunniteltiin ensin Taulumäelle, mistä 2 km pituinen satamarata olisi kulkenut Jyväsjärven rantaan. Pian kuitenkin huomattiin, että oli edullisempaa saada rata kulkemaan rantaviivaa. Keskisen Suomen poikkirata täydentyi vasta 1919 kun Jyväskylä-Pieksämäki -rataosuus valmistui. Vuonna 1896 valmistunutta asemarakennusta on laajennettu ja jatkettu tavaratilalla. Asemaravintola sai oman rakennuksen Pieksämäki-rataa rakennettaessa 1916-17. |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 5.2.2009 |
Lähteet |
O.J. Brummer, Jyväskylän historia vv. 1837-1912. Jyväskylä 1916.
Mauno Jokipii (toim.), Keski-Suomen historia 2. Jyväskylä 1988. Sirkka Valanto, Suomen rautatieasemat vuosina 1857-1920. Museovirasto, rakennushistorian osasto, julkaisu nro 11, 1982. |
Luonti: 5.2.2009 Viimeisin muutos: 9.12.2009 |
Suojelu |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: VANHA ASEMA 179 01:144
VP/s Puisto, jossa ympäristö säilytetään ja jossa palauttavat muutokset mahdollisia asemapuistojen periaatteiden mukaisesti.Tarkempia ohjeita puiston käsittelystä annetaan asemakaavaan liittyvässä lähiympäristösuunnitelmassa. Alueella sijaitsevat rakennukset, rakennelmat ja piha-alue lukuunottamatta alueella sijaitseva yhtä erillistä uudempaa kioskirakennusta ovat osa valtakunnallisesti merkittävää kulttuuriympäristökokonaisuutta. Alueelle saa sijoittaa miljööseen soveltuvia katoksia pyöräpysäköintiä varten, näiden sijoittelun periaatteista annetaan tarkempia ohjeita asemakaavaan liittyvässä lähiympäristösuunnitelmassa. Alueen kautta tulee sallia huoltoajo vanhalle rautatieasemalle sekä korttelin 1-71. Jyväskylän kaupungin sivuilta löytyy sähköisenä tämä asemakaava, yksityiskohtaiset kaavamääräykset. |
|
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 12.3.2010 | |
Rakennukset ja rakennelmat |
Asemapäällikön talo |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =asuinrakennus nykykäyttö= asuminen |
Luonti: 1.1.1900 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: SR-7
Suojeltava rakennus. Rakennus kuuluu Rautatieasema-alueiden suojelusopimukseen. Rautatieliikenteen historian ja kaupunkikuvan säilyttämisen kannalta arvokas rakennus, jota ei saa purkaa. Rakennuksessa tehtävät korjaus- ja muutostyöt on suunniteltava ja toteutettava siten, että rakennuksen ulkoasun rakennustaiteellinen ja kaupunkikuvallinen arvo säilyy. Rakennusta ja sen pihapiiriä tulee käyttää siten, että niiden historiallinen arvo säilyy. Rakennuslupaa vaativissa toimenpiteissä on kuultava museoviranomaisia. |
|
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 12.3.2010 | |
Asemapäällikön talousrakennus |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =talousrakennus nykykäyttö= |
Luonti: 1.1.1900 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: VANHAN ASEMAN ASEMAKAAVAMUUTOS 2005
sr-7 Suojeltava rakennus. Rakennus kuuluu Rautatieasema-alueiden suojelusopimukseen. Rautatieliikenteen historian ja kaupunkikuvan säilyttämisen kannalta arvokas rakennus, jota ei saa purkaa. Rakennuksessa tehtävät korjaus- ja muutostyöt on suunniteltava ja toteutettava siten, että rakennuksen ulkoasun rakennustaiteellinen ja kaupunkikuvallinen arvo säilyy. Rakennusta ja sen pihapiiriä tulee käyttää siten, että niiden historiallinen arvo säilyy. Rakennuslupaa vaativissa toimenpiteissä on kuultava museoviranomaisia. |
|
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 12.3.2010 | |
Asemarakennus |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =liikenne nykykäyttö= liikenne |
Luonti: 1.1.1900 |
Historia |
Jyväskylän asemarakennus on kokenut useita muutoksia, ehkä enemmän kuin muutoksille altiit asemarakennukset yleensä.
Valmistuessaan asemarakennus oli T-pohjaratkaisuun perustuva, jonka toisella sivulla oli odotushuoneet, toisella liikenteenhoitoon liittyneet huonetilat. Eteistilan valaistus tuli ylhäältä ullakkokerroksen ikkunoista. Rakennuksessa oli lukuisia poikkipäätyjä, frontoneita ja katoksia, jolloin katto oli monisärmäinen ja -muotoinen. Jyväskylän rataosuuden asemarakennukset olivat kansallisromanttisen tyylisuuntauksen huippua rautateillä. Vuonna 1917 uloskäynti siirrettiin nykyiselle paikalleen ja viereinen frontoni poistettiin. Samalla toisessakin sisäänkäynnissä tehtiin muutoksia ja kokonaisuudessaan koristeaiheita riisuttiin. Koillispäätyyn rakennettiin 1923 pikatavaratoimisto, johon lisättiin 1968-69 laajennus. |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 12.3.2010 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: ASEMAKAAVAN MUUTOS 2005
sr-8 Suojeltava rakennus. Rakennus kuuluu Rautatieasema-alueiden suojelusopimukseen. Rautatieliikenteen historian ja kaupunkikuvan säilyttämisen kannalta arvokas rakennus. Rakennuksen viimeisenä toteutettu (vv.1968-69) laajennus voidaan purkaa kaupunginhallituksen annettua siihen suostumuksensa. Tilalle tulee rakentaa puistoa, pyöräpysäköintiä tms. yleistä aluetta vanhojen asemapuistojen periaatteiden mukaisesti. Tarkempia ohjeita piha-alueiden käsittelystä annetaan asemakaavaan liittyvässä lähiympäristösuunnitelmassa. Rakennuksen kerrosalaa voidaan käyttää liike-, palvelu-, näyttely- ja toimistotiloina. Rakennuksessa tehtävät korjaus- ja muutostyöt on suunniteltava ja toteutettava siten, että rakennuksen ulkoasun rakennustaiteellinen ja kaupunkikuvallinen arvo säilyy. Rakennusta ja sen pihapiiriä tulee käyttää siten, että niiden historiallinen arvo säilyy. Rakennuslupaa vaativissa toimenpiteissä on kuultava museoviranomaisia. |
|
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 26.11.2013 | |
Asemaravintola |
|
Kuvaus |
Asemaravintola sijoitettiin Jyväskylässä poikittain rataan nähden. Radanpuoleisessa päädyssä oli kaksoisovet reunoilla ja keskellä neljä neliruutuista ikkunaa. Ravintolasalin suuret ikkunat avautuivat asemarakennuksen ja ravintolan väliseen puistoon. |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 11.12.2009 |
Historia |
Matkustajien ravitseminen tapahtui rautateillä ensin itse asemarakennuksessa. Luokasta riippuen asemalla oli 1-2 odotussalia, ja tarjoilu tapahtui I ja II luokan salissa. Siellä oli tarjoilutiski ja pöytiä?
Matkustajamäärien kasvaessa ryhdyttiin rakentamaan erillisiä asemaravintolarakennuksia. Niiden kulta-aika oli 1920- ja 30-luvuilla. Silloin rakennettiin asemaravintolat erityisesti risteysasemille Ylivieskaan (1924),Kontiomäelle (1926), Haapamäelle (1939), Lieksaan (1930), Ouluun (1930). Jyväskylän asemaravintola nousi asemapihalle jo varhain vuonna 1916. Suomen Matkaravinto ja Maja Oy aloitti toimintansa 1929 Ylivieskan asemaravintolassa. Vuonna 1940 ravintoloita oli jo 11 rautatiepaikalla. Tarjoilu liikkuvassa junassa alkoi ravintolavaunuissa 1911; kahvila- ja ravintolavaunujen määrä kasvoi 1950-luvulla, tunnetuimpia oli Lentävä Kalakukko -niminen vaunu Helsingin ja Kuopion välillä. Jyväskylässä Hellströmin suunnittelema asemaravintolarakennus korvasi aiemman 1896 rakennetun rakennuksen (Keski-Suomen museon lausunto 2002). |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 12.3.2010 |
Lähteet |
Hopeatarjotin 1/2009
Jyväskylän aseman ravintolarakennuksen piirustus. Helsingfors 9 febr.1916. Supl. till J.styr.ritn. af 17/8 1915. Thure Hellström. Otto Th. Nyberg. Nro 1135a-c L 32. KA. |
Luonti: 11.12.2009 Viimeisin muutos: 12.3.2010 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: VANHAN ASEMAN ASEMAKAAVAMUUTOS 2005
Asemaravintola K/s Liike-ja toimistorakennusten korttelialue, jolla ympäristö säilytetään. Alueella sijaitsevat rakennukset, rakennelmat ja piha-alue ovat osa valtakunnallisesti merkittävää kulttuuriympäristökokonaisuutta. Piha-alueiden istutusten, rakenteiden, pinnoitteiden ym. tulee olla alkuperäiseen kokonaisuuteen soveltuvia. Tarkempia ohjeita piha-alueiden käsittelystä annetaan asemakaavaan liittyvässä lähiympäristösuunnitelmassa. sr-7 Suojeltava rakennus. Rakennus kuuluu Rautatieasema-alueiden suojelusopimukseen. Rautatieliikenteen historian ja kaupunkikuvan säilyttämisen kannalta arvokas rakennus, jota ei saa purkaa. Rakennuksessa tehtävät korjaus- ja muutostyöt on suunniteltava ja toteutettava siten, että rakennuksen ulkoasun rakennustaiteellinen ja kaupunkikuvallinen arvo säilyy. Rakennusta ja sen pihapiiriä tulee käyttää siten, että niiden historiallinen arvo säilyy. Rakennuslupaa vaativissa toimenpiteissä on kuultava museoviranomaisia. |
|
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 12.3.2010 | |
Asuinkasarmi |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =asuinrakennus nykykäyttö= |
Luonti: 1.1.1900 |
Historia |
1940, 1966 ikkunat |
Luonti: 1.1.1900 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: VANHAN ASEMAN ASEMAKAAVAMUUTOS 2005
sr-7 Suojeltava rakennus. Rakennus kuuluu Rautatieasema-alueiden suojelusopimukseen. Rautatieliikenteen historian ja kaupunkikuvan säilyttämisen kannalta arvokas rakennus, jota ei saa purkaa. Rakennuksessa tehtävät korjaus- ja muutostyöt on suunniteltava ja toteutettava siten, että rakennuksen ulkoasun rakennustaiteellinen ja kaupunkikuvallinen arvo säilyy. Rakennusta ja sen pihapiiriä tulee käyttää siten, että niiden historiallinen arvo säilyy. Rakennuslupaa vaativissa toimenpiteissä on kuultava museoviranomaisia. |
|
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 12.3.2010 | |
Asuinkasarmi |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =asuinrakennus nykykäyttö= |
Luonti: 1.1.1900 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: VANHAN ASEMAN ASEMAKAAVAMUUTOS 2005
sr-7 Suojeltava rakennus. Rakennus kuuluu Rautatieasema-alueiden suojelusopimukseen. Rautatieliikenteen historian ja kaupunkikuvan säilyttämisen kannalta arvokas rakennus, jota ei saa purkaa. Rakennuksessa tehtävät korjaus- ja muutostyöt on suunniteltava ja toteutettava siten, että rakennuksen ulkoasun rakennustaiteellinen ja kaupunkikuvallinen arvo säilyy. Rakennusta ja sen pihapiiriä tulee käyttää siten, että niiden historiallinen arvo säilyy. Rakennuslupaa vaativissa toimenpiteissä on kuultava museoviranomaisia. |
|
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 12.3.2010 | |
Asuinkasarmien talousrakennus |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =talousrakennus nykykäyttö= |
Luonti: 1.1.1900 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: VANHAN ASEMAN ASEMAKAAVAMUUTOS 2005
sr-7 Suojeltava rakennus. Rakennus kuuluu Rautatieasema-alueiden suojelusopimukseen. Rautatieliikenteen historian ja kaupunkikuvan säilyttämisen kannalta arvokas rakennus, jota ei saa purkaa. Rakennuksessa tehtävät korjaus- ja muutostyöt on suunniteltava ja toteutettava siten, että rakennuksen ulkoasun rakennustaiteellinen ja kaupunkikuvallinen arvo säilyy. Rakennusta ja sen pihapiiriä tulee käyttää siten, että niiden historiallinen arvo säilyy. Rakennuslupaa vaativissa toimenpiteissä on kuultava museoviranomaisia. |
|
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 12.3.2010 | |
Talousrakennus |
|
Kuvaus |
Tiilinen talousrakennus sijaitsee osittain Hannikaisenkadun katulinjauksella. |
Luonti: 12.3.2010 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: VANHAN ASEMAN ASEMAKAAVAMUUTOS 2005
sr-9 Suojeltava rakennus. Rakennus kuuluu Rautatieasema-alueiden suojelusopimukseen. Rautatieliikenteen historian ja kaupunkikuvan säilyttämisen kannalta arvokas rakennus. Rakennuksen katualueelle jäävä osa tulee purkaa ja pääty kunnostaa. Myös koko rakennus voidaan purkaa, mutta sen tilalle tulee rakentaa uusi miljööseen sopiva puu- tai tiilirakennus. Uusi rakennus voi sijaita kauempana Hannikaisenkadusta kuin nykyinen, siten että rakennusalan tulee sijaita samassa linjassa asuinrakennusten kanssa. Rakennukseen tulee sijoittaa vastaavantyyppisiä toimintoja kuin rakennuksessa on alueella ollut (sauna, pesutupa), myös jätehuoltotiloja voidaan sijoittaa rakennukseen. Rakennuksessa tehtävät korjaus- ja muutostyöt tulee suunnitella ja toteuttaa siten, että rakennuksen ulkoasun rakennustaiteellinen ja kaupunkikuvallinen arvo säilyy. Rakennusta ja sen pihapiiriä tulee käyttää siten, että niiden historiallinen arvo säilyy. Rakennuslupaa vaativissa toimenpiteissä on kuultava museoviranomaisia. |
|
Luonti: 12.3.2010 | |
Liitetiedostot |
Linkit Museoviraston muihin aineistoihin |
|
× | ||
< | > | |