Pohjois-Savo | |
Joroinen | |
Huutokosken asema-alue | 200343 |
Kiinteistötunnus: | 171-419-3-1; 171-419-2-86; 171-419-3-77; |
Muu tunnus: | 171-052 VARR 419 Wättilä, 3:1 Rno |
takaisin |
Kuvaus |
Kuvaus |
Huutokosken asema on Pieksämäeltä Savonlinnaan ja Varkauteen johtavan radan risteysasema Saimaan vesistöön kuuluvan Sysmäjärven tuntumassa. Thure Hällströmin suunnitelmien mukaan toteutettu, myöhäistä jugendia edustava asemarakennus on vuodelta 1914. Asemarakennus on poikkeuksellinen, sillä siihen liittyy alkuaan ruiskuhuoneeksi tehty rakennus.
Huutokosken rautatieasema-alueella on säilynyt risteysaseman laaja rakennuskanta. Asemaan kuuluu lisäksi tavaramakasiini, resiinavaja, paja, asuinrakennuksia talousrakennuksineen sekä asemapuisto. Järven rannalla on pumppuhuone. Huutokosken aseman rakennukset ovat kolmelta eri kaudelta: 1914, 1928 ja 1940-luvulta. Vesitorni ja pumppuhuone ovat Sysmäjärven rannalla. Junasuoritus Huutokoskella päättyi marraskuussa 2003. |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 17.7.2013 |
Rautatieläisasuntojen ja niiden piharakennusten (kasarmialue) kunto on osin huolestuttavasti heikentynyt. |
Luonti: 7.11.2017 Viimeisin muutos: 7.11.2017 |
Historia |
Historia |
Joroisten kunta perusti heti Savonrataa suunniteltaessa rautatiekomitean radan linjaamiseksi Mikkelistä Juvan, Joroisten ja Leppävirran kautta Kuopioon. Varkauden tehtaat olivat tässä vaiheessa kiinnostuneempia vesiyhteyksistä eikä linjausvaihtoehto saanut senaatin hyväksyntää.
Poikkirataa Savonradalta Varkauteen ja myöhemmin Savonlinnaan puuhattiin eri yhteyksissä kunnes rata Savonlinnaan valmistui 1914. Asema-alue on mainittu Mikkelin läänin perinnemaisemana Ympäristöministeriön Arvokkaat maisema-alueet -luettelossa. |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 13.2.2009 |
Lähteet |
Karl Grotenfelt - Aleksi Teittinen. Joroinen II. Joroisten kunta 1865-1935. Joroisten kotiseutuyhdistyksen julkaisuja 1936.
Kulttuurimaiseman inventointi 1988. Etelä-Savon seutukaavaliiton julkaisu 147:1989. Maisema-aluetoimikunnan mietintö 66/1992. Ympäristöministeriö. |
Luonti: 13.2.2009 Viimeisin muutos: 15.3.2010 |
Suojelu |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 | |
Rakennukset ja rakennelmat |
Asemarakennus |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =liikenne nykykäyttö= |
Luonti: 1.1.1900 |
Historia |
Asemarakennukseen on katetulla lauta-aidalla yhdistetty lähes neliömäinen käymälä, johon on kulku sekä radan- että pihanpuolelta. Ratkaisu on asema-arkkitehtuurissa poikkeuksellinen. |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 13.2.2009 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 15.3.2010 | |
Asetinlaitesuoja |
|
Kuvaus |
Sota-aikana asetinlaitesuojana käytetty, kivilatomuksella peitetty betoninen "bunkkeri". |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 15.3.2010 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 15.3.2010 | |
Asuinkasarmi |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =asuinrakennus nykykäyttö= |
Luonti: 1.1.1900 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 15.3.2010 | |
Asuinkasarmi |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =asuinrakennus nykykäyttö= |
Luonti: 1.1.1900 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 15.3.2010 | |
Kaksoisvahtitupa |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =asuinrakennus nykykäyttö= |
Luonti: 1.1.1900 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 15.3.2010 | |
Kellari |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =talousrakennus nykykäyttö= |
Luonti: 1.1.1900 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 15.3.2010 | |
Kellari |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =talousrakennus nykykäyttö= |
Luonti: 1.1.1900 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 15.3.2010 | |
Laiterakennus |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =liikenne nykykäyttö= |
Luonti: 1.1.1900 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 14.8.2013 | |
Liiteri |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =talousrakennus nykykäyttö= |
Luonti: 1.1.1900 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 14.8.2013 | |
Liiteri |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =talousrakennus nykykäyttö= |
Luonti: 1.1.1900 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 14.8.2013 | |
Liiteri |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =talousrakennus nykykäyttö= |
Luonti: 1.1.1900 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 14.8.2013 | |
Liiteri |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =talousrakennus nykykäyttö= |
Luonti: 1.1.1900 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 14.8.2013 | |
Liiteri |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =talousrakennus nykykäyttö= |
Luonti: 1.1.1900 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 14.8.2013 | |
Navetta |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =talousrakennus nykykäyttö= |
Luonti: 1.1.1900 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 14.8.2013 | |
Paja |
|
Kuvaus |
Onko vielä olemassa? TArkistettava. |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 15.3.2010 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 14.8.2013 | |
Pumppuhuone |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =huolto nykykäyttö= |
Luonti: 1.1.1900 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 14.8.2013 | |
Resinavaja |
|
Kuvaus |
Onko olemassa? Tarkistettava. |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 15.3.2010 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 14.8.2013 | |
Tavaramakasiini |
|
Kuvaus |
Rakennus on tuhoutunut eikä se ole korjattavissa. - Tuhoutumisen varmistavat kohteessa tehdyt havainnot, joista on saatu tietoa myös rekisteripalautteena.
Huutokosken asema-alueen "lautarakenteinen makasiinirakennus tuhoutui palossa v. 2003". Näin todetaan Joroisten Kotkanharjun-Valvatuksen osayleiskaavan selostuksessa (FCG suunnittelu ja tekniikka Oy 8.4.2013). |
Luonti: 17.6.2013 Viimeisin muutos: 7.11.2017 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 14.8.2013 | |
Vesitorni |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =huolto nykykäyttö= |
Luonti: 1.1.1900 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 14.8.2013 | |
Ladattava tiedosto saattaa sisältää kuvia, karttoja tai muita sisältöjä jotka ovat tekijänoikeuksin suojattuja. Tiedoston tekijänoikeudet kuuluvat tutkimusraportin tekijälle ja muille raportissa mainituille tahoille. Sisällön jatkokäyttöä varten on hankittava lupa tekijänoikeuksien haltijalta. | |
Linkit Museoviraston muihin aineistoihin |
|
× | ||
< | > | |