Uusimaa | |
Porvoo | |
Porvoon rautatieasema-alue | 200346 |
Kiinteistötunnus: | 638-23-371-1; 638-23-371-2; 638-23-9903-1; 638-23-373-1; 638-484-3-55; 638-484-3-56; |
Muu tunnus: | 612-030 VARR 402 Hornhattula.joha,3:1, 3:3/Valtion rautatiealue Rno |
Kylä tai kaupunginosa: | Hornhattula-Johannesberg |
Osoite: | Vanha Hämeenlinnantie 5, 06100 PORVOO |
Kulttuurihistoriallinen tyyppi: | Liikenne |
takaisin |
Kuvaus |
Porvoon asema-alue sijaitsee maisemallisesti hienolla paikalla Porvoonjoen varrella vastapäätä Porvoon Linnavuorta ja vanhaa kaupunkia. Alueella on asemarakennuksen lisäksi asuinalue joen rannalla sekä varikkoalue radan eteläpuolella. Asema-alue on vanhan Helsinki-Hämeenlinna -maantien varrella.
Asemarakennuksessa on Itä-Uudenmaan rakennustietokeskuksen toimitilat sekä vanhojen rakennusosien myymälä. Tavaramakasiinissa on myymälä ja pieni kahvila. Asuinrakennukset ovat yksityisomistuksessa. Rautatiealueen käyttöä ja kaavoitusta on hidastanut pilaantunut maakerros, jota on tutkittu useaan otteeseen. |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 5.3.2010 |
Historia |
Historia |
Porvoon-Keravan radan rakentamislupa saatiin 1871 ja osakeyhtiö sen rakentamiseksi perustettiin 1872. Rakennustyössä oli epäonnea ja siksi rata avattiin vasta 1874 ja liitettiin päärataan 1875. Muutenkin taloudellisissa vaikeuksissa ollutta rataa rasitti sisävesiltä Lahden Vesijärven rannalta Loviisaan rakennetun radan valmistuminen 1900. Rata myytiinkin valtiolle 1917.
Henkilöliikenne lopetettiin 1981. Vuonna 1874 alueella oli virallisen tilaston mukaan asemarakennuksen lisäksi 2 asuinrakennusta, 3 talousrakennusta, vesitorni ja halkovaja. Vuonna 1938 rakennettiin uusi tavaramakasiini, työhuone eteläisen veturitallin viereen ja varasto pajan viereen. |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 20.10.2009 |
Lähteet |
Mikko Alameri, Rataosa Kerava-Porvoo, vaiheet vuoteen 1917. Rautatiemuseon vuosikirja 1980-81.
Torsten Hartman, Borgå Stads Historia. Borgå 1906. Johannes Hedengren (toim). Anteckningar om Borgå-Kervo järnvägs uppkomst. Helsingfors, 1899. Merja Häsänen, Asemanseutu. Porvoon kaupunki, kaupunkisuunnittelu-osasto 6/91. Anneli Mäkelä-Alitalo, Porvoon kaupungin historia III:1 1809-1878. Porvoo 2000. Kuvia MV:n kuva-arkistossa nrot 159970, 159971. |
Luonti: 22.5.2008 Viimeisin muutos: 20.10.2009 |
Suojelu |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: Asuinalueen kaavamuutos ja suojelumerkinnät:
Hornhattula-Harabackan asemakaava, Uudenmaan LH hyväksymä 15.9.1994. Koskee asuinaluetta ja asemarakennusta maantien pohjoispuolella. Varikkoalue ja asemapäällikön talo eivät kuulu tämän kaavan alueeseen. Asemapuisto asemarakennuksen molemmin puolin ja asuinalueella ALY-3/s Seitsemän rakennusta= sr. MV:n lausunto aiheesta 202/603/1994. Museoviraston antamat suojelutavoitteet myynnin yhteydessä, lausunto 36/601/1997 |
|
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 5.3.2010 | |
Rakennukset ja rakennelmat |
Asemapäällikön talo |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =asuinrakennus nykykäyttö= asuminen |
Luonti: 1.1.1900 |
Historia |
Asemapäällikön talo myytiin 2000 määräalalla 3 700 m2. Siinä on asuinrakennuksen lisäksi talousrakennukset 1898 ja 1874 sekä kellari vuodelta 1950.
Rakennuksen pinta-ala on noin 380 m2. Siinä on kaksi huoneistoa joista toisessa viisi huonetta ja toisessa kaksi. |
Luonti: 5.3.2010 Viimeisin muutos: 5.3.2010 |
Lähteet |
Piirustus VKL 15. KA. |
Luonti: 20.10.2009 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 9.10.2008 | |
Asemapäällikön talon talousrakennus |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =talousrakennus nykykäyttö= |
Luonti: 1.1.1900 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: EI ASEMAKAAVAA | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 5.3.2010 | |
Asemarakennus |
|
Kuvaus |
Nykyinen on kolmas asemarakennus paikalla. Se on alun perin yksityisen Porvoon Rautatieosakeyhtiön rakennuttama ja Arkkitehtitoimisto Björnberg-Aspelinin suunnittelema vuonna 1895. Asema valmistui vuonna 1897.
Vuonna 1917 rata ja asema siirtyivät Valtion rautateille. Rautatieliikenne loppui vuonna 1990. Vuonna 1996 Perinnerakentamisyhdistys Salvus osti aseman ja kunnosti sen. Tyylillisesti uusrenessanssia edustava asemarakennus sijaitsee Porvoonjoen ja Mäntsälään johtavan, vanhan Hämeenlinnantien välissä. Se on yksikerroksinen vuorattu hirsirakennus, jossa on molemmissa päissä matalat siivet. |
Luonti: 22.5.2008 Viimeisin muutos: 28.4.2016 |
Historia |
Nykyinen rakennus on yksityisratana rakennetun Porvoon radan järjestyksessä kolmas asemarakennus. Perusteellinen kunnostus 1996-99 Itä-Uudenmaan rakennussuojelusäätiön (Östra Nylands Byggnadsvårdsstiftelse) toimesta ja käyttöön. Rakennuksessa on vanhojen rakennustarvikkeiden kierrätyspiste.
Asemalla toimii 2009 Wanha Rautakauppa (Teemu Tukiainen), verhoomo (Roland Thürkauf) ja sisustusliike (Heidi Kangas). |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 5.3.2010 |
Lähteet |
Piirustus Nro 133a-e L27, pohja 161. KA. |
Luonti: 20.10.2009 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: Asuinalueen kaavamuutos ja suojelumerkinnät
Hornhattula-Harabackan asemakaava, Uudenmaan LH hyväksymä 15.9.1994. |
|
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 16.1.2014 | |
Asuinkasarmi, itäinen |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =asuinrakennus nykykäyttö= asuminen |
Luonti: 1.1.1900 |
Historia |
Kunnostettu 1999, lisätty kuisti 1997. |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 29.1.2009 |
Lähteet |
Piirustus VKL 12. KA. |
Luonti: 20.10.2009 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 22.10.2009 | |
Asuinkasarmi, läntinen |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =asuinrakennus nykykäyttö= asuminen |
Luonti: 1.1.1900 |
Historia |
Omistajan antaman tiedon mukaan tämä rakennus (22/21) olisi Porvoon ensimmäinen asemarakennus vuodelta 1874 ja siirretty nykyiselle paikalleen 1897.
Museoviraston näkemyksen mukaan tämä on toinen kahdesta kaksikerroksisesta asuinrakennusta 1800-luvulta, ja arvion mukaan 1870-luvulta kuten myös Turussa oleva toinen vastaava talo. Kunnostettu 1996. |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 20.10.2009 |
Lähteet |
Pohjspiirustus 136 L95, kts myös 1361(1). KA. |
Luonti: 20.10.2009 Viimeisin muutos: 5.3.2010 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 20.10.2009 | |
Itäisen asuinkasarmin kellari |
|
Kuvaus |
Kellari sijaitsee itäisen asuinrakennuksen itäpuolella tontin kulmassa lähellä joenrantapengertä. |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 5.3.2010 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: ASEMAKAAVA | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 5.3.2010 | |
Itäisen asuinkasarmin talousrakennus |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =talousrakennus nykykäyttö= varasto |
Luonti: 1.1.1900 |
Historia |
tontti 372:1 |
Luonti: 1.1.1900 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 5.3.2010 | |
Läntisen asuinkasarmin kellari |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =talousrakennus nykykäyttö= |
Luonti: 1.1.1900 |
Historia |
Kunnostettu 1998. |
Luonti: 1.1.1900 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 5.3.2010 | |
Navetta |
|
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 6.6.2008 Viimeisin muutos: 16.1.2014 | |
Sauna, nykyisin asuinrakennus |
|
Kuvaus |
Asuinalueen yhteinen hirsisauna on muutettu asunnoksi 2004. |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 26.6.2009 |
Historia |
Valtion rakennusrekisterin mukaan 1916, VR:n piirustusarkiston mukaan 1927 rakennettu hirsisauna on muutettu asuinrakennukseksi 2000-luvulla. |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 20.10.2009 |
Lähteet |
Piirustus Nro 1335 L112, muutos 1965 Nro 2989 L112.KA. |
Luonti: 20.10.2009 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 15.9.2010 | |
Talousrakennus |
|
Kuvaus |
Talousrakennus sijaitsee asema-alueen asuinrakennusten väliin jäävällä puistoalueella seläkkäin itäisen talousrakennuksen kanssa. Sillä ei nykyoloissa ole "omaa" asuinrakennusta. |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 5.3.2010 |
Historia |
tontion nro 402:3:1 |
Luonti: 1.1.1900 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: Suojeluvuosi on 1994 | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 16.1.2014 | |
Tavaramakasiini |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =liikenne nykykäyttö= |
Luonti: 1.1.1900 |
Historia |
Tavaramakasiinissa on kasvimyymälä ja kahvila. Maa-alan omistaa Sponda tai sen edustama NIAM. |
Luonti: 26.6.2009 Viimeisin muutos: 26.6.2009 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: Tavaramakasiinit ja talousrakennukset
1. Rakennusta ei saa purkaa. Ulkoasun muutokset on lähetettävä Museoviraston hyväksyttäviksi. 2. Rakennusta ja sen pihapiiriä tulee hoitaa osana asemapuistoa ja käyttää siten, että niiden historiallinen ominaisluonne säilyy. MV:n lausunto 104/601/2000 myyntiä varten |
|
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 15.9.2010 | |
Veturitalli |
|
Kuvaus |
Ételäisen, nuoremman veturitallin bruttoala on 260 m2. Sen edessä on vielä kääntöpöytä, mikä mahdollistaa sen käytön vaunujen tai vetureiden säilytystilana. |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 5.3.2010 |
Historia |
Rakennus ei ole kiinteistörekisterissä!!!!!!!!!
Veturitallin itäseinään kiinni rakennettu 1938 työhuone (kerrosala 99), VR:n tunnus 10/84. Kahden veturitallin välissä maantien suuntaisesti oli kaksi rakennusta: varasto vuodelta 1938 (13/61) ja paja vuodelta 1905 (12/55). 2000-luvulla varasto korjattu lähes uuden veroiseksi ja nykyinen paja on kokonaan uudisrakennus. Kalevalaisesta ravintolasta Porvoon vanhan aseman veturitalliin Kiitos hyvästä materiaalista ja esitteestä Kalevalaisesta ravintolasta. Olemme pohtineet mahdollisuuksia ravintolatoiminnan sijoittamisesta veturitalliin. Se ei vaikuta ollenkaan helpolta: muutokset rakennuksessa olisivat väistämättä suuria ja ristiriidassa rakennuksen alkuperäisen luonteen kanssa. Asia on sinänsä tyypillinen: juuri rosoinen teollinen tila olisi viehättävä ja innostava ravintolatoiminalle ja juuri siihen kohdistuisi suurimmat muutokset; eristys. ilmastointi, pinnat... Valitettavasti en nyt voi muuta kuin sanoa ei, veturitalliin ei tule tehdä ravintolaa eikä muutakaan siihen sopimatonta toimintatilaa. Se tulisi pitää teollisessa tai käsityökäytössä. On varmaan parempi, että asia sanotaan suoraan eikä teetetä kalliita suunnitelmia ja sanota sitten ei. Olen mielelläni mukana etsimässä paremmin Kalevalaiselle ravintolalle sopivia tiloja. En osaa nyt ehdottaa mitään parempaakaan vaihtoehtoa Porvoossa ja toisaalta tunnen aika huonosti, toistaiseksi, porvoolaisia rakennuksia. Toivon menestystä etsinnässä. Terveisin Eero Löytönen, Porvoon kaupunki, kaavapäällikkö 24.5.2010 sähköposti Satu Hoville |
Luonti: 29.1.2009 Viimeisin muutos: 25.5.2010 |
Lähteet |
Piirustus Nro 134a L 146 vai 161. KA.
Puretun pajan piirustus Nro 2819 L 137. Varaston piirustus Nro 2330 (1) L 73. |
Luonti: 20.10.2009 Viimeisin muutos: 20.10.2009 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 9.10.2008 | |
Veturitalli vesitorneineen |
|
Kuvaus |
Varikkoalueella olevasta kahdesta veturitallista vanhempi sijaitsee vanhan Hämeenlinnaan johtavan maantien varrella. Tallia on käytetty perinnejunan sijoituspaikkana. Talliin liittyy vesitorni. |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 7.5.2009 |
Historia |
Muutos autotalliksi 1923, vesitornin korotus 1923. HUOM. ei kiinteistörekisterissä. |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 26.6.2009 |
Lähteet |
Porvoo. Piirustus vesitornin koroittamista varten 1:100. Hyväksytään Hf. Kro.14.7.1923. Max Franzell. O.A. Orrman (leima Ratainsinööri 5ssä ratajaksossa. Helsinki) Piirustus tarkistettu 31.3.1950 A. Rg. Piirustus nro 134 L 146. KA. |
Luonti: 20.10.2009 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 22.10.2009 | |
Liitetiedostot |
Linkit Museoviraston muihin aineistoihin |
|
× | ||
< | > | |