Muista rautatieasemista tyylillisesti poikkeava, tuntemattomaksi jääneen arkkitehdin suunnittelema, edustava asemarakennus rakennettiin yksityisen ratahankkeen pääteasemaksi. Rakennus sijaitsee Raahen kaupungin kaakkoiskulmassa lähellä tullin tiloja.
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 23.3.2010
Historia
Historia
Raahessa ryhdyttiin jo 1873 ensimmäisen kerran puuhaamaan rautatietä.
Valtiopäivät eivät asialle lämmenneet ja rata rakennettiin yksityisenä ratana 1898-99 sen jälkeen kun kauppaneuvos Henrik Sovelius oli lahjoittanut 200 000 mk rakennustöitä varten. Kaupunki maksoi toisen puolen kuluista.
Samaan aikaan parannettiin Raahen satamaa Lapaluodossa, sillä radasta toivottiin tärkeää puutavaran satamarataa. Lupaukset eivät täyttyneet, vaan rata osottautui tappiolliseksi alusta alkaen.
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 23.3.2010
Lähteet
Alma Söderhjelm, Raahen historia. Helsinki 1911.
Matti Lackman, Raahen tienoon historia III. Jyväskylä 1991.
Heikki Impola, Raahen kaupungin vaiheista vuoden 1875 jälkeen. Muistojulkaisu. Raahe 1949.
Luonti: 23.3.2010
Suojelu
Suojelun väline:
Rautatiesopimus 1998
Prosessin tila:
Suojeltu
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö:
Luonti: 1.1.1900
Rakennukset ja rakennelmat
Asemarakennus
Muut tunnukset:
678-041-001 VARR
Muut tunnukset:
67840200010001P003 VRK vanha rakennustunnus
Rakennustunnus (VTJ-PRT):
103444289J
Osoite:
Ratakatu 3 92100 RAAHE
Runko:
Hirsi
Suunnittelija:
ei tiedetä
Rakennuttaja:
yksityinen ratatoimikunta
Luonti:1.1.1900 Viimeisin muutos: 17.1.2014
Suojelu
Suojelun väline:
Rautatiesopimus 1998
Prosessin tila:
Suojeltu
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö:
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 23.3.2010
Ladattava tiedosto saattaa sisältää kuvia, karttoja tai muita sisältöjä jotka ovat tekijänoikeuksin suojattuja. Tiedoston tekijänoikeudet kuuluvat tutkimusraportin tekijälle ja muille raportissa mainituille tahoille. Sisällön jatkokäyttöä varten on hankittava lupa tekijänoikeuksien haltijalta.