Kymenlaakso | |
Kouvola | |
Kaipiaisen rautatieasema-alue | 200353 |
Kiinteistötunnus: | 286-37-7055-1; 286-37-7055-2; 286-37-7055-3; 286-416-2-78; 286-416-2-551; |
Muu tunnus: | 754-086 VARR |
Kylä tai kaupunginosa: | Kaipiainen/ 37. k.osa |
Kulttuurihistoriallinen tyyppi: | Liikenne |
takaisin |
Kuvaus |
Kaipiainen oli koko rataverkostossa poikkeuksellinen ns saariasema, jossa rata kulki asemarakennuksen molemmin puolin, koska siellä junat pysähtyivät tasaamaan Pietarin ja Helsingin aikaeroa. Laajasta asema-alueesta on vain pirstaleita jäljellä ja itse asemarakennuskin on vain osa alkuperäistä. Näistä muutoksista huolimatta asema-alue on mielenkiintoinen ja siellä on rakennustyyppejä, joita ei ole muualla säilynyt. |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 12.2.2010 |
Historia |
Historia |
Kaipiaisissa pysähtyivät junat Pietarin ja Helsingin aikaeron vuoksi ja odotusaikana saatettiin nauttia ravintolan palveluista.
Kaipiaisten suuri asemarakennus jaettiin kahtia 1920-luvulla ja toinen puoli siirrettiin Uttiin palaneen tilallle. Kaipiaisten aseman suuruudesta ja loistosta on jäljellä enää pirstaleita, sillä vesitorni, molemmat pitkät veturiliiterit ja asuinkasarmi on purettu. |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 17.11.2009 |
Lähteet |
Jussi Iltanen. Radan varrella. Suomen rautatieliikennepaikat. Karttakeskus 2009.
Kirsti Hellgren, Sippolan historia. 1997. |
Luonti: 17.11.2009 Viimeisin muutos: 27.8.2010 |
Suojelu |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 | |
Rakennukset ja rakennelmat |
Asemapäällikön talo |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =asuinrakennus nykykäyttö= |
Luonti: 1.1.1900 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: ASEMAKAAVAMUUTOS, VAHVISTAMATTA 2004
LR-alue, johon "...kuuluva puisto samoin kuin rakennusten lähiympäristö on kaupunkikuvallisista syistä pidettävä puistomaisessa kunnossa. Muutos- ja korjaustöiden yhteydessä rakennusten ulkoasu tulee pyrkiä säilyttämään nykyisellään. Uudisrakennusten sopeutumiseen ympäristöönsä on kiinnitettävä erityisesti huomiota". |
|
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 12.2.2010 | |
Asemarakennus |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =liikenne nykykäyttö= |
Luonti: 1.1.1900 |
Historia |
Aemaa jatkettu 1881, vuonna 1922 osa asemarakennuksesta siirrettiin Uttiin, piirustukset vahvistettu 1868 toukokuussa (kenraalikuvernööri) |
Luonti: 1.1.1900 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: ASEMAKAAVAN MUUTOS, 2004, HYVÄKSYTTY VAI EI?
Suojeltava rakennus. Rakennustaiteellisesti tai historiallisesti arvokas rakennus. Rakennusta ei saa purkaa eikä siinä saa suorittaa sellaisia korjaus- tai muutostöitä, jotka turmelevat julkisivujen taiteellista tai historiallista arvoa. |
|
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 12.2.2010 | |
Asuinkasarmi |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =asuinrakennus nykykäyttö= |
Luonti: 1.1.1900 |
Historia |
Asuinkasarmissa on ollut mm. ravintolanpitäjän asunto. Kaipiaisessa oli ravintola, jossa ajan tasaamista valtakunnan rajan ylityksen jälkeen saattoi odottaa virvokkeita nauttien.
myynnissä 10/2004 |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 12.2.2010 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: ASEMAKAAVAN MUUTOS, 2004, HYVÄKSYTTY VAI EI?
LR-alue, johon "...kuuluva puisto samoin kuin rakennusten lähiympäristö on kaupunkikuvallisista syistä pidettävä puistomaisessa kunnossa. Muutos- ja korjaustöiden yhteydessä rakennusten ulkoasu tulee pyrkiä säilyttämään nykyisellään. Uudisrakennusten sopeutumiseen ympäristöönsä on kiinnitettävä erityisesti huomiota". |
|
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 12.2.2010 | |
Asuinkasarmin talousrakennus |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =talousrakennus nykykäyttö= |
Luonti: 1.1.1900 |
Eteläisen kaksoisvahtituvan talousrakennus |
|
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 12.2.2010 | |
Kaivo |
|
Kuvaus |
Koristeellisen kansirakennelman omaava kaivo sijaitsee tuloraitin varrella lähellä ravintoloitsijan asuntona ollutta asuinkasarmia. |
Luonti: 12.2.2010 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 12.2.2010 Viimeisin muutos: 24.8.2010 | |
Kaksoisvahtitupa, eteläinen |
|
Kaksoisvahtitupa, pohjoinen |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =asuinrakennus nykykäyttö= |
Luonti: 1.1.1900 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: ASEMAKAAVAN MUUTOS, 2004, HYVÄKSYTTY VAI EI?
LR-alue, johon "...kuuluva puisto samoin kuin rakennusten lähiympäristö on kaupunkikuvallisista syistä pidettävä puistomaisessa kunnossa. Muutos- ja korjaustöiden yhteydessä rakennusten ulkoasu tulee pyrkiä säilyttämään nykyisellään. Uudisrakennusten sopeutumiseen ympäristöönsä on kiinnitettävä erityisesti huomiota". |
|
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 12.2.2010 | |
Pohjoisen kaksoisvahtituvan kellari |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =talousrakennus nykykäyttö= |
Luonti: 1.1.1900 |
Veturitalli |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =huolto nykykäyttö= |
Luonti: 1.1.1900 |
Historia |
Konttoriosa jäljellä, muu purettu. |
Luonti: 1.1.1900 |
Liitetiedostot |
Linkit Museoviraston muihin aineistoihin |
|
× | ||
< | > | |