Pohjois-Savo | |
Suonenjoki | |
Suonenjoen asema-alue ja ratavartijan talo | 200357 |
Kiinteistötunnus: | 778-871-1-3; 778-1-117-5; |
Muu tunnus: | 422 Suonenjoki, 16:5/Rautatiealue Rno |
Osoite: | Satamakatu 4 77600 SUONENJOKI |
Kulttuurihistoriallinen tyyppi: | Liikenne |
takaisin |
Kuvaus |
Laaja asema-alue sijaitsee Suonenjoen vanhassa keskustassa kirkon lähituntumassa. Alueella on joidenkin rakennusten siirroista huolimatta monipuolinen rakennuskanta, mm. poikkeuksellisen iso ja monimuotoinen tavaramakasiini. Jäljellä oleva pohjoinen asuinalue tunnetaan Rakkaudenkujana. Kuja toimi ennen Rautalammintien alikäytävää keskustan valtaväylänä.
Ratapihan kävelytunneli on rakennettu 1970-luvulla. Alueella on yksi harvoista Suonenjoen julkisista puistoista. |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 10.6.2009 |
Historia |
Historia |
Savon rata rakennettiin 1887-89. Suonenjoen kunnassa oli parhaimmillaan kuusi liikennepaikkaa, joista kirkonkylän asema Suonenjoki oli vilkkain. Asemarakennus on Oulun radan IV luokan mallipiirustusten nro 2 mukainen.
Suonenjoen asemalta erkanee satamarata Iisveden saha- ja tehdasalueelle Pielisjärven rannalle. Savon radan IV luokan asema-alue, monipuolinen ja hyvin säilynyt kokonaisuus. |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 10.6.2009 |
Lähteet |
Jari Ropponen 1993. Suonenjoen historia.
Iiris Koivula 2001. Suonenjoen keskustan ja Iisveden kulttuuriympäristö. Alueelliset ympäristöjulkaisut 219. Pohjois-Savon ympäristökeskus.Kuopio. |
Luonti: 11.3.2009 Viimeisin muutos: 30.4.2009 |
Suojelu |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 | |
Rakennukset ja rakennelmat |
Asemapäällikön talo |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =asuinrakennus nykykäyttö= |
Luonti: 1.1.1900 |
Historia |
ENA-HAKEMUS / ARKKITEHTI HUSSO
Rakennukseen tehty erinäisiä muutoksia 1900-luvulla. On ollut aikaisemmin kahden perheen asuintalo, nyt vain yhden. Pikkuhuone lasikuistin vieressä ollut ratamestarin toimistona. Pohjoipään ja lounaiskulman lasikuistin on rakennustutkimuksen mukaan rakennettu ensimmäisen rakennusvaiheen jälkeen, mutta ovat peräisin 1900-luvun alkupuolelta. Asukkaina on ollut mm. asemapäällikkö, ratamestari, rataesimies ja rakennusmestari. 1900-luvun lopulla rakennus pääsi huonoon kuntoon, kun VR:n vuokralaisten aikana ei taloa eikä pihaa enää hoidettu. Nykyiset omistajat ovat korjanneet taloa ja saaneet entistämisavustusta: tulisijat, katto, kellarin seinä. |
Luonti: 27.8.2010 Viimeisin muutos: 27.8.2010 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: Suojeluvuosi on 1995 | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 14.8.2013 | |
Asemarakennus |
|
Kuvaus |
Asemarakennus palvelee Suonenjoen matkakeskuksena. |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 10.6.2009 |
Historia |
Asemarakennus toteutettiin Oulun rautatien IV luokan asematyyppi 2:n mukaan. Laajennettu 1899 ja 1915. Eräs harvoista valurautaisista seinäkelloista on säilynyt. |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 27.8.2010 |
Lähteet |
Sirkka Valanto, Suomen rautatieasemat vuosina 1857-1920- Museovirasto, rakennushistorian osasto. Julkaisu 11/1982 |
Luonti: 27.8.2010 Viimeisin muutos: 27.8.2010 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 27.8.2010 | |
Asuinkasarmi |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =asuinrakennus nykykäyttö= |
Luonti: 1.1.1900 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: Suojeluvuosi on 1995 | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 14.8.2013 | |
Asuinkasarmi Rakkaudenkuja 2 |
|
Kuvaus |
Asemapäällikön asuntonakin toiminut asuinkasarmi-tyyppinen asuinrakennus. |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 27.8.2010 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: Suojeluvuosi on 1995 | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 14.8.2013 | |
Kellari |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =talousrakennus nykykäyttö= |
Luonti: 1.1.1900 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 14.8.2013 | |
Kellari |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =talousrakennus nykykäyttö= |
Luonti: 1.1.1900 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: Suojeluvuosi on 1995 | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 14.8.2013 | |
Liiteri |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =talousrakennus nykykäyttö= |
Luonti: 1.1.1900 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 14.8.2013 | |
Liiteri |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =talousrakennus nykykäyttö= |
Luonti: 1.1.1900 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: Suojeluvuosi on 1995 | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 14.8.2013 | |
Liiteri |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =talousrakennus nykykäyttö= |
Luonti: 1.1.1900 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: Suojeluvuosi on 1995 | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 14.8.2013 | |
Sauna |
|
Kuvaus |
Sauna-pesutupa on toteutettu Oulun radalle valmistuneen mallipiirustuksen mukaisesti. Siinä oli muiden toimintojen ohella leivinuuni koko alueen yhteiseen käyttöön. |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 27.8.2010 |
Historia |
ENA |
Luonti: 27.8.2010 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: ASEMAKAAVA
/s=alue jolla ympäristö säilytetään. Erillistalojen korttelialue. Pääasiallisena julkisivumateriaalina tulee käyttää puuta. Päätykolmioiden tulee olla avonaisia. Uudisrakennuksissa ja rakennusten peruskorjauksissa tulee noudattaa alueelle ominaista rakennustapaa. |
|
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 27.8.2010 | |
Tavaramakasiini |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =liikenne nykykäyttö= |
Luonti: 1.1.1900 |
Historia |
Laajennuksia |
Luonti: 1.1.1900 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 14.8.2013 | |
Veturitalli |
|
Kuvaus |
Kahden pilttuun veturitalli kääntöpöytineen on radan länsipuolella jonkin matkaa asemarakennuksesta pohjoiseen. |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 27.8.2010 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 27.8.2010 | |
Yksinkertainen vahtitupa Satamakadulla |
|
Kuvaus |
Yksinkertaisen vahtituvan mallipiirustusten mukainen asuinrakennus pihapiireineen sijaitsee Suonenjoen asemasta etelään Soitunlahden tutumassa nykyisen Satamakadun varrella. |
Luonti: 27.8.2010 |
Ladattava tiedosto saattaa sisältää kuvia, karttoja tai muita sisältöjä jotka ovat tekijänoikeuksin suojattuja. Tiedoston tekijänoikeudet kuuluvat tutkimusraportin tekijälle ja muille raportissa mainituille tahoille. Sisällön jatkokäyttöä varten on hankittava lupa tekijänoikeuksien haltijalta. | |
Linkit Museoviraston muihin aineistoihin |
|
× | ||
< | > | |