Pirkanmaa | |
Sastamala | |
Vammalan (entinen Tyrvään) rautatieasema-alue | 200370 |
Kiinteistötunnus: | 790-871-3-4; 790-404-2-203; 790-404-2-205; |
Muu tunnus: | 912-038 VARR |
takaisin |
Kuvaus |
Porin radan IV luokan asemalla on muun rakennuskannan lisäksi poikkeuksellisen komea vesitorni 1930-luvulta. Yhdessä entisen OTK:n myllyn kanssa se muodostaa erikoislaatuisen rakennusryhmän keskelle asema-aluetta. |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 15.4.2010 |
Historia |
Historia |
Satakunnan rautatien eri vaihtoehtoja oli pyöritelty jo 1870-luvulta. Päätös merenrantasatamaan Mäntyluotoon ulottuvasta, Satakunnan teollisuutta palvelevasta radasta tehtiin 1889 ja rata valmistui asteittain 1894 mennessä. Se on ajallisesti viimeinen rata jonka asemarakennukset toteutettiin säästösyistä Oulun radan piirustusten mukaan.
Vuonna 1918 suuri osa Vammalaa poltettiin, mutta aseman rakennukset säilyivät. |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 15.4.2010 |
Lähteet |
Juhani Piilonen, Sastamalan historia 3, 1860-1920. Vammala 1997.
L.A. Sillanpää, Vammalan kauppalan historia 1897-1961. Vammala 1962. |
Luonti: 15.4.2010 Viimeisin muutos: 15.4.2010 |
Suojelu |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: Sopimus valtakunnallisesti merkittävien asema-alueiden suojelusta (YM, päätös 9.12.1998 diarionro 2/562/96). | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 15.4.2010 | |
Rakennukset ja rakennelmat |
Asemapäällikön kellari |
|
Kuvaus |
Poikkeuksellisen komea ja hyvin säilynyt aumakattoinen ruokakellari. |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 16.4.2010 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 16.4.2010 | |
Asemarakennus |
|
Historia |
Laajennus (siipi),1925. Invalidiluiska ja -kaiteet! |
Luonti: 1.1.1900 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 15.4.2010 | |
Asuinkasarmi |
|
Kuvaus |
Kolmen perheen asuinrakennus on sodan aikana rakennettu. |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 16.4.2010 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 16.4.2010 | |
Asuinkasarmin kellari |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =talousrakennus nykykäyttö= |
Luonti: 1.1.1900 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 16.4.2010 | |
Kaksoisvahtitupa |
|
Kuvaus |
Pienempi vahtitupa sijaitsee asema-alueen länsireunalla pihapiirissä, jossa on myös 1940-luvulla rakennettu asuinkasarmi ja talousrakennuksia. |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 16.4.2010 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 16.4.2010 | |
Kaksoisvahtitupa, laajennettu versio |
|
Kuvaus |
Asema-alueen itäreunalla, sijaitseva asuinrakennus on toteutettu 1890-luvun laajennetun kaksoisvahtituvan piirustusten mukaan. |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 16.4.2010 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 16.4.2010 | |
Laajennetun kaksoisvahtituvan kellari |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =talousrakennus nykykäyttö= |
Luonti: 1.1.1900 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 16.4.2010 | |
Laajennetun vahtituvan talousrakennus |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =talousrakennus nykykäyttö= |
Luonti: 1.1.1900 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 16.4.2010 | |
Talousrakennus |
|
Kuvaus |
Itäisenmpi vahtituvan ja asuinkasarmin pihapiirissä sijaitsevista kahdesta talousrakennuksesta. |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 16.4.2010 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 16.4.2010 | |
Talousrakennus |
|
Kuvaus |
Läntisenmpi vahtituvan ja asuinkasarmin pihapiirissä sijaitsevista kahdesta talousrakennuksesta. |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 16.4.2010 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 16.4.2010 | |
Tavaramakasiini |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =liikenne nykykäyttö= |
Luonti: 1.1.1900 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 16.4.2010 | |
Vesitorni |
|
Kuvaus |
Vesitorni muodostaa aiemmin OTK:n tiilisen mylly- ja viljamakasiinin kanssa erikoislaatuisen ja visuaalisesti kiinnostavan rakennusryhmän, joka käytännössä jakaa nykyisen asema-alueen kolmeen osaan. |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 15.4.2010 |
Historia |
Tiilinen vesitorni on vuodelta 1931. Se on arkkitehtuuriltaan yksi moni-ilmeisimmistä tyypeistä ja myös säilynyt varsin hyvin.
Puuseppä Juha Oksanen omistaa myös vesitornin vieressä olevan ent. OTK:n myllyn. |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 8.9.2010 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: MUSEOVIRASTON LAUSUNTO MYYNNIN YHTEYDESSÄ 075/601/1998
Rakennuksen suojelu koskee ensisijaisesti sen ulkoasua: se on korjattava vanhan mallin mukaisesti (ikkunat, ovet ) eikä siihen saa tehdä muutoksia ilman Museoviraston lupaa. Sisätiloja voi tarvittaessa muuttaa ilman että se aiheuttaa muutoksia ulkoasuun. Museovirasto esittää siis suojelutavoitteiksi: 1. Rakennusta ei saa purkaa. 2. Rakennuksen ulkoasuun saa tehdä vain ennallistavia korjauksia. 3. Sisätiloihin voi tehdä käytön edellyttämiä muutoksia ilman että se vaikuttaa ulkoasuun. 4. Peruskorjausluontoiset korjaukset tulee tehdä Museoviraston hyväksymällä tavalla. 5. Museovirasto voi tarpeen vaatiessa antaa tarkempia määräyksiä. 6. Rakennusta ja sen ympäristöä on hoidettava niiden kulttuurihistoriallisen arvoa kunnioittaen. |
|
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 15.4.2010 | |
Veturitalli TUHOUTUNUT |
|
Ladattava tiedosto saattaa sisältää kuvia, karttoja tai muita sisältöjä jotka ovat tekijänoikeuksin suojattuja. Tiedoston tekijänoikeudet kuuluvat tutkimusraportin tekijälle ja muille raportissa mainituille tahoille. Sisällön jatkokäyttöä varten on hankittava lupa tekijänoikeuksien haltijalta. | |
Linkit Museoviraston muihin aineistoihin |
|
× | ||
< | > | |