Rakennusvuosi:1883 Tampere-Vaasa -rata valmistui 1883. Maantiekin oli saatu Vilppulaan vasta 1874 ja se kulki Kivimäen kautta Mänttään, mistä saattoi jatkaa matkaa Keuruun kautta Jyväskylään. Sitä ennen oli matkat oli tehty ennen kaikkea vesitse. Vuonna 1896 avattiin liikenteelle 8 km pitkä kapearaiteinen rata Mänttään, missä oli G.A. Serlachiuksen puuhiomo. Satamarata valmistui 1905-07. Rautatie vilkastutti aiempaa maatalous-Vilppulaa, ja sinne perustettiin useita sahoja ja mm. Bonnäsin terva- ja tärpättitehdas vuonna 1902. Vilppula oli tärkeä vuoden 1918 sodan asemapaikka: se oli pitkään valkoisen Suomen keskuspaikka, jota punaiset koettivat valloittaa saadakseen haltuunsa tärkeän Haapamäen risteysaseman. Eräs kiivaimmista taisteluista käytiin maaliskuussa 1918, minkä jälkeen punaiset joutuivat peräytymään etelään. --Entinen Ruoveden Filppulan asema eli Vilppulan asema-alue on hajanainen, sillä rakennuksia on purettu, ja välimatkat jäljelle jääneiden välillä pitkiä. Suojelurajaus keskittyykin sen vuoksi asemarakennukseen ja sen lähiympäristöön. Sen ulkopuolelle jäävät yksityiselle myydyt ratamestarin talo ja posti kadun itäpuolella. - Vilppulassa oli parhaimmillaan 1950-luvulla satakunta rautatieläistä. Aseman merkitys alkoi hiipua 1970-luvulla kun Parkanon rata sekä Jyväskylä-Jämsänkoski -rata valmistuivat. Lindqvist, Sven E Ruovesi ennen ja nyt. Ruovesi-Seura r.y. 1992 - Vihola, Teppo. Keuruun ja Pihlajaveden historia 1860-1917. Vanhan Ruoveden historia III:3/1. 1983. |