Kymenlaakso | |
Kouvola | |
Kouvolan rautatieasema-alue | 200376 |
Kiinteistötunnus: | 286-402-18-205; 286-402-16-107; |
Muu tunnus: | 286-064 VARR |
Nykykäyttö: | matkakeskus, liikenne |
takaisin |
Kuvaus |
Kouvolan 1960 valmistunut rautatieasema on osa maamme ensimmäistä keskusliikenneasemaa, jossa eri liikennetoiminnot (rautatiet, linja-autot, posti) yhdistettiin samaan rakennuskokonaisuuteen. Kouvolassa rautatieaseman ulkoarkkitehtuurin näyttävä osa on siltamaisina betonirakenteina toteutetut laiturikatokset. Rakentamisajan arkkitehtuurille ominaiseen tapaan niiden alapintojen lennokkaat muodot antavat vastaparin eleettömän suorakulmaiselle asemarakennukselle. Poikkeuksellinen, neljä katettua laiturikoroketta käsittävä laiturialue on oleellinen osa asemaympäristön arkkitehtonisesta kokonaisuutta.
Vanhoja rautatieläisrakennuksia on purettu paljon. Radan eteläpuolella on vielä kolme veturitallia ja entinen paja. Tiiliset rakennukset muodostavat poikkeuksellisen komean sarjan ja liikennemiljön. |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 29.9.2009 |
Historia |
Historia |
Sen jälkeen kun Kouvola oli valittu Kaipiaisen sijasta Savon radan pääteasemaksi kasvoi se vilkkaaksi II luokan risteysasemaksi, josta kulki junia kaikkiin neljään ilmansuuntaan kun yhteys Kotkaankin oli valmistunut vuonna 1890.
Aseman kasvu oli tasaista, 1920-luvulla siitä tuli I luokan asema, jolla oli kaksi asemarakennusta, 34 asuinrakennusta, kolme veturitallia 25 veturipaikkoineen. Radan pohjoispuolelta lähes kaikki vanhat rakennukset on purettu, merkittävin osa vanhasta rakennuskannasta on varikon puolella. Sodanjälkeisen rautatierakentamisen suurin asemarakennustyö oli Kouvolassa. Raskaan ja pitkäaikaisen VR:n ulkopuolella tehdyn suunnittelutyön ja monien kustannussyistä johtuneitten suunnitelmien ja materiaalin valinnan tarkistamisten jälkeen päästiin työt aloittamaan loppuvuodesta 1958 (Historia 1962). Kooltaan rakennus on Helsingin asemarakennuksen jälkeen Suomen suurin. Asemasiiven lisäksi siinä on virasto-osa sekä postisiipi, kokonaistilavuus on 46 5000 m3. Itse asemarakennuksessa on kaksi siipeä, toisessa asema- ja tavaratilat sekä ravintola, toisessa liikenne-, rata- ja konejaksojen virastot. Julkisivut ovat etupäässä maalattua teräsbetonilaattaa elementteinä, osittain värillistä asbestisementtilevyä. Aseman alempi ns. tunneliravintola on samalla tasolla kuin tunneli, minkä vuorostaan rullaporras yhdistää päähalliin. Tunneli yhdistää toisiinsa aseman ja laiturit. Kouvolan ratapihaa ja laiturikatoksia säilytetään, korjataan ja uusitaan osana "Idän rautatieyhteyden perusparannus 2008-2010". |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 11.5.2010 |
Lähteet |
Veikko Talvi, Kouvolan historia II.1984.
Eero A. Kajava, Kouvolan rautatieasema ja posti. Arkkitehti-lehti 1962. Valtionrautatiet 1937-1962. Suomen rautateiden 100-vuotispäiväksi julkaissut Rautatiehallitus. Helsinki 1962. |
Luonti: 25.8.2009 Viimeisin muutos: 11.5.2010 |
Suojelu |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Päätöspvm: | 9.12.1998 |
Päätösviranomainen: | Ympäristöministeriö |
Päätös: | 2/562/96 |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: Rautatiesopimuksen liitteessä on kolmen veturitallin ja pajan muodostama kokonaisuus.
ASEMAKAAVAN MUUTOS, 11.11.1981 Suojelumääräys LR/t:vr OSAYLEISKAAVA,vahvistettu 20.6.1996: Suojelukohteet II luokka -R I:1s, miljöökohteet I luokka M I:1s, ydinkeskustan osatarkistus hyv. 29.10.2001 - ei muutoksia. Asemarakennus laiturikatoksineen on ehdolla Hyvinvointi-Suomi -hankkeen suojelukohteeksi ja sitä arvostetaan modernin rautatiearkkitehtuurin merkkituotteena. K:\Hankkeet\5225_Restaurointien_valvonta\2009\05_Kaakkois-Suomi\Kouvola\Kouvolan rautatieasema |
|
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 3.11.2010 | |
Rakennukset ja rakennelmat |
Asemarakennus ja laiturikatokset |
|
Paja |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =huolto nykykäyttö= toimisto |
Luonti: 1.1.1900 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: ASEMAKAAVA
..alueella olevat historiallisesti ja rakennustaiteellisesti arvokkaat veturitallit ja niihin liittyvät muut rakennusosat on säilytettävä arkkitehtoniselta ilmeeltään entisenlaisena. Alueelle rakennettavien uusien rakennusten ja rakennusosien on noudatettava materiaaleiltaan ja muodoltaan sekä väreiltään alueen alkuperäisten rakennusten ilmettä. |
|
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 3.11.2010 | |
Varikon konttori |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =konepaja nykykäyttö= |
Luonti: 1.1.1900 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: ASEMAKAAVA
..alueella olevat historiallisesti ja rakennustaiteellisesti arvokkaat veturitallit ja niihin liittyvät muut rakennusosat on säilytettävä arkkitehtoniselta ilmeeltään entisenlaisena. Alueelle rakennettavien uusien rakennusten ja rakennusosien on noudatettava materiaaleiltaan ja muodoltaan sekä väreiltään alueen alkuperäisten rakennusten ilmettä. |
|
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 3.11.2010 | |
Veturitalli |
|
Historia |
Laajennus 1923: 8 pilttuuta |
Luonti: 1.1.1900 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: ASEMAKAAVA
..alueella olevat historiallisesti ja rakennustaiteellisesti arvokkaat veturitallit ja niihin liittyvät muut rakennusosat on säilytettävä arkkitehtoniselta ilmeeltään entisenlaisena. Alueelle rakennettavien uusien rakennusten ja rakennusosien on noudatettava materiaaleiltaan ja muodoltaan sekä väreiltään alueen alkuperäisten rakennusten ilmettä. |
|
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 3.11.2010 | |
Veturitalli |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =huolto nykykäyttö= huolto |
Luonti: 1.1.1900 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: ASEMAKAAVA
..alueella olevat historiallisesti ja rakennustaiteellisesti arvokkaat veturitallit ja niihin liittyvät muut rakennusosat on säilytettävä arkkitehtoniselta ilmeeltään entisenlaisena. Alueelle rakennettavien uusien rakennusten ja rakennusosien on noudatettava materiaaleiltaan ja muodoltaan sekä väreiltään alueen alkuperäisten rakennusten ilmettä. |
|
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 3.11.2010 | |
Veturitalli |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =huolto nykykäyttö= huolto |
Luonti: 1.1.1900 |
Historia |
Ensin 7 pilttuuta, laajennus 1899: neljä pilttuuta, laajennus 1920: kolme pilttuuta. |
Luonti: 1.1.1900 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: ASEMAKAAVA
..alueella olevat historiallisesti ja rakennustaiteellisesti arvokkaat veturitallit ja niihin liittyvät muut rakennusosat on säilytettävä arkkitehtoniselta ilmeeltään entisenlaisena. Alueelle rakennettavien uusien rakennusten ja rakennusosien on noudatettava materiaaleiltaan ja muodoltaan sekä väreiltään alueen alkuperäisten rakennusten ilmettä. |
|
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 3.11.2010 | |
Ladattava tiedosto saattaa sisältää kuvia, karttoja tai muita sisältöjä jotka ovat tekijänoikeuksin suojattuja. Tiedoston tekijänoikeudet kuuluvat tutkimusraportin tekijälle ja muille raportissa mainituille tahoille. Sisällön jatkokäyttöä varten on hankittava lupa tekijänoikeuksien haltijalta. | |
Linkit Museoviraston muihin aineistoihin |
|
× | ||
< | > | |