Pirkanmaa | |
Orivesi | |
Oriveden rautatieasema-alue | 200390 |
Kiinteistötunnus: | 562-416-1-182; 562-416-1-178; |
Muu tunnus: | 562-062 VARR |
takaisin |
Kuvaus |
Vaasan radan IV luokan asema on muutoksineenkin säilyttänyt hyvin ulkoisen asunsa. Asema-alueella on monipuolinen rakennuskanta ja edustava asemapuisto. Vuonna 2007 on tavaramakasiinin eteläpuolelle valmistunut moderni ylikulkusilta.
Asemarakennuksen pihassa on koko aluetta häiritsevä linkkimasto. |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 14.1.2010 |
Historia |
Historia |
Tampere-Vaasa -radan itäistä linjausta tukivat tehtailija Gösta Serlachius Mäntästä ja Agathon Meurman Kangasalalta. Heidän ansiostaan uusi rata päätettiin rakentaa Oriveden kautta.
Rata valmistui 1882 ja vihittiin käyttöön syksyllä 1883. Päijänteen yhdistämistä rataverkkoon suoraan Jämsästä Orivedelle alettiin suunnitella jo 1930-luvun alussa ja työt käynnistettiin vuoden 1938 lopussa. Sotien vuoksi radan lopullinen valmistuminen kesti aina vuoteen 1953. Ratatyössä työskenteli myös venäläisiä sotavankeja, joita oli enimmillään 800. Heistä 86 on haudattu Laasolan kylään Orivedellä. Radan kustannuksista vastasi valtion lisäksi Yhtyneet Paperitehtaat Oy. Pistoraide Oriveden satamaan vedettiin 1890. |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 5.2.2009 |
Lähteet |
Hannu Sinisalo, Orivesi. Maalaispitäjästä kehittyväksi kaupungiksi, 1990.
Anu Ahoniemi, Sinikka Joutsalmi, Minna Perähuhta (toim.) Paluulippu. Kulttuurihistoriallisesti merkittävien asema-alueiden uusi käyttö. TTY, Tampere 2001. |
Luonti: 5.2.2009 Viimeisin muutos: 1.4.2014 |
Suojelu |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 | |
Rakennukset ja rakennelmat |
Asemarakennus |
|
Kuvaus |
Kunta tehnyt ostotarjouksen. |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 5.2.2009 |
Historia |
1910, 1954, 1960, 1966 |
Luonti: 1.1.1900 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 3.9.2010 | |
Asuinkasarmi |
|
Kuvaus |
Neljän perheen asuinkasarmiin on tehty kattoikkunat molemmille lappeille. |
Luonti: 5.2.2009 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 6.6.2008 Viimeisin muutos: 19.12.2013 | |
Asuinkasarmi |
|
Kuvaus |
Sodanaikaisessa asuinkasarmissa on neljä 2 h+k -huoneistoa. Se sijaitsee keskimmäisenä asema-alueen asuinraitin varrella. Alueella on myös sauna ja talousrakennus. Entistämisavustusten rakennus B. |
Luonti: 5.2.2009 Viimeisin muutos: 5.2.2009 |
Historia |
Pönttöuunit korvattu yhtä lukuunottamatta Porin Mateilla joskus 1970-luvulla ja myöhemmin (2001) kevyillä vuolukiviuuneilla. Asunnot ovat vuokralla.
Vuonna 2007 myönnetyllä avustuksella on mm. pystyrimaulkoverhousta korjattu ja maalaus uusittu. Värisävynä aiempi keltainen. |
Luonti: 5.2.2009 Viimeisin muutos: 5.2.2009 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 6.6.2008 Viimeisin muutos: 19.12.2013 | |
Asuinkasarmi (pohjoisin) |
|
Kuvaus |
Kyse on sodanjälkeisestä yksinkertaisesta ja koruttomasta rakennustyypistä, jossa neljä 2h+k -asuntoa. Entistämisavutusten rakennus A.
Vuonna 2007 myönnetyllä avustuksella on pystyrimalaudoitus maalattu alkuperäistä vastaavalla keltavärillä (petrooliöljymaali). |
Luonti: 5.2.2009 Viimeisin muutos: 5.2.2009 |
Historia |
Pönttöuunit vaihdettu Porin Matteihin 1970-luvulla, ne taas vuolukiviuuneihin 2001. |
Luonti: 5.2.2009 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 6.6.2008 Viimeisin muutos: 19.12.2013 | |
Kaksoisvahtitupa |
|
Kuvaus |
Lähinnä asemarakennusta sijaitseva alueen vanhin asuinrakennus on radan rakentamisen ajalta (1883). |
Luonti: 5.2.2009 Viimeisin muutos: 5.2.2009 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 6.6.2008 Viimeisin muutos: 19.12.2013 | |
Kellari |
|
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 6.6.2008 Viimeisin muutos: 19.12.2013 | |
Liiteri |
|
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 6.6.2008 Viimeisin muutos: 19.12.2013 | |
Liiteri |
|
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 6.6.2008 Viimeisin muutos: 19.12.2013 | |
Liiteri |
|
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 6.6.2008 Viimeisin muutos: 19.12.2013 | |
Liiteri |
|
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 6.6.2008 Viimeisin muutos: 19.12.2013 | |
Talousrakennus |
|
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 19.12.2013 Viimeisin muutos: 19.12.2013 | |
Tavaramakasiini |
|
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 6.6.2008 Viimeisin muutos: 19.12.2013 | |
Ulkorakennus |
|
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 19.12.2013 | |
Ladattava tiedosto saattaa sisältää kuvia, karttoja tai muita sisältöjä jotka ovat tekijänoikeuksin suojattuja. Tiedoston tekijänoikeudet kuuluvat tutkimusraportin tekijälle ja muille raportissa mainituille tahoille. Sisällön jatkokäyttöä varten on hankittava lupa tekijänoikeuksien haltijalta. | |
Linkit Museoviraston muihin aineistoihin |
|
× | ||
< | > | |