Kainuu | |
Paltamo | |
Kontiomäen rautatieasema-alue | 200392 |
Kiinteistötunnus: | 578-405-8-5; 578-405-9-3; 578-405-9-9; 578-405-9-107; |
Muu tunnus: | 578-051 VARR |
Kulttuurihistoriallinen tyyppi: | Liikenne |
takaisin |
Kuvaus |
Kuvaus |
Kontiomäki on Kajaanista pohjoiseen Taivalkoskelle ja Oulusta Joensuuhun kulkevien ratojen risteysasema. Laaja ja monipuolinen asema-alue on rakennettu monessa vaiheessa. Kontiomäen asema palvelee henkilö- ja tavaraliikennettä.
Mansardikattoisen asemarakennuksen vieressä on asemaravintola omassa rakennuksessaan, joka toimii edelleen ravintolakäytössä. Lisäksi asema-alueella on laaja rautatieläisten asuinalue talousrakennuksineen sekä konttori ja tavaramakasiini. Asema-alueeseen olennaisesti kuuluvat veturitalli ja vesitorni sijaitsevat asema-alueen eteläpäässä. Asema-alueen ympäristöstä on useita rautatieläisten asuinrakennuksia, joista suuri osa on yksityisomistuksessa. |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 27.1.2014 |
Kontiomäen rautatieasemarakennus paloi pahoin aamuyöllä 6.5.2020 havaitussa tulipalossa. |
Luonti: 6.5.2020 |
Historia |
Historia |
Nurmes-Oulu -radan rakentaminen aloitettiin 1918 ja alun perin oli tarkoitus rakentaa radalta yhteys etelään Kajaanin asemalle Mieslahdesta. Yhteysrata päädyttiin kuitenkin vetämään Kontiomäeltä. Junaliikenne alkoi 1923.
Puutavarakuljetusten vuoksi vilkkaaksi osoittautunut liikenne edellytti jatkoyhteyksiä, itään Vuokattiin ja länteen Oulun suuntaan, missä ensimmäinen pysäkki saatiin valmiiksi Kiehimään 1926. Kontiomäen asemalla oli suuri merkitys alueensa rahtiliikenteessä. Pohjoiseen suuntautuva rata Taivalkoskelle käynnistyi 1934, samalla laajennettiin ratapihaa ja rakennettiin lisää sekä asuin- että varastorakennuksia. Ja vielä 1970-luvulla rakennettiin rata Vartiukseen Neuvostoliiton rajalle, ja myöhemmin aina Kostamuksen kaivosalueelle saakka. Liikenne vaimeni ja vähitellen henkilöliikenne on lakkautettu: Taivalkoskelle 1982, Nurmekseen 1993. Rautateiden rakennusmestari Urho Lahtinen vaikutti suuresti koko Kontiomäen elämään. Hän rakensi oman talonsa lähelle asemaa, ja talon yläkertaan varattiin huoneita matkustajia varten. Taloa kutsuttiinkin "Majataloksi". Lahtisen isä piti Kontiomäen ensimmäistä "asemaravintolaa" eli kioskia josta saattoi ostaa kahvia ja virvokkeita. Kievarinpito ajoittui 1920- ja 30-lukujen taitteeseen. Majatalon viereen Lahtiset rakennettivat vielä leipomon ja tallin neljälle hevoselle. Varsinainen asemaravintola valmistui 1929. |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 26.10.2010 |
Lähteet |
Eljas Karjalainen, Kohteena Kontiomäki. Paltamo 1995.
Jussi Iltanen, Radan varrella. Suomen rautatieliikennepaikat. Karttakeskus. Keuruu 2009. |
Luonti: 10.11.2009 Viimeisin muutos: 26.10.2010 |
Suojelu |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 28.1.2014 | |
Rakennukset ja rakennelmat |
Asemarakennus |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =liikenne nykykäyttö= liikenne |
Luonti: 1.1.1900 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 14.8.2013 | |
Asemaravintola |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =liikenne nykykäyttö= |
Luonti: 1.1.1900 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 14.8.2013 | |
Asemaravintolan talousrakennus |
|
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 2.11.2010 | |
Asuinkasarmi |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =asuinrakennus nykykäyttö= |
Luonti: 1.1.1900 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 14.8.2013 | |
Asuinkasarmi |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =asuinrakennus nykykäyttö= |
Luonti: 1.1.1900 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 14.8.2013 | |
Asuinkasarmi |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =asuinrakennus nykykäyttö= |
Luonti: 1.1.1900 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 14.8.2013 | |
Entinen vara-asema |
|
Konttori |
|
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 6.6.2008 Viimeisin muutos: 14.8.2013 | |
Käymälä |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =liikenne nykykäyttö= |
Luonti: 1.1.1900 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 14.8.2013 | |
Liiteri |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =talousrakennus nykykäyttö= |
Luonti: 1.1.1900 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 14.8.2013 | |
Tavaramakasiini |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =liikenne nykykäyttö= |
Luonti: 1.1.1900 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 14.8.2013 | |
Liitetiedostot |
Linkit Museoviraston muihin aineistoihin |
|
× | ||
< | > | |